Fjällräven er kjent for slitesterke, varige friluftsplagg, og for tidløse farger og med en nedtonet stil.
Nå har de benyttet overskuddsmateriale fra produksjonen til å skape nytt liv til produkter. Resultatet er en kolleksjon i et mer lekent design enn hvordan vi vanligvis kjenner Fjällräven.
Tidløse Fjällräven-klassikere som Kånken og Greenland Jacket fått et nytt løft.
Serien har fått navnet «Samlaren» (the Gatherer på engelsk), og er en såkalt kapselkolleksjon. Tanken er at du bare har noen få ting som utgjør en hel garderobe, takket være et stort antall mulige kombinasjoner.
Overskuddsmaterialet som er brukt, er stoffer som har blitt samlet opp de ti siste årene, og ingen av stoffene har fått ny fargekode eller blitt behandlet på annet måte.
Kombinert med få plagg i hver serie, er Samlaren en del av Fjällrävens fokus på oppsirkulering og en mer bærekraftig produksjon.
– Du kan sammenligne det med å tapetsere enn vegg. Det blir alltid noe til overs, sier Christiane Törnberg i Fjällräven.
Tekstiler med spesialbehandling
Fjällräven har i fem tiår laget funksjonelle friluftsklær med materialer som som skiller dem fra andre.
• G-1000 er Fjällrävens egne tettvevde tekstil, bestående av 65 prosent polyester og 35 prosent bomull, som er voksbehandlet. Dette materialet har de utviklet flere varianter av, Original, Silent, Lite og Eco.
• Vinylon F benyttes i blant annet noen av Kånken-sekkene, som ifølge Fjällreven er verdens mest solgte sekk. Vinylon er et syntetisk materiale som er fremstilt av en fiber som kalles polyvinylalkohol. Stoffer til ryggsekker må vanligvis påføres et belegg, som polyuretan (PU) eller silikon, for å bli vannavstøtende. Vinylon-fiberen oppfører seg derimot som et naturmateriale og utvider seg når den blir fuktig. Fuktigheten øker stoffets tetthet slik at det blir vannavstøtende uten at det er nødvendig med noe belegg.
• Ulltypene som Fjällräven benytter, er både saueull, lammeull og merinoull, i større grad resirkulert ull i sine produkter enn tidligere.
De første plaggene i Samlaren som er tilgjengelig fra mars, består av et utvalg fra Kånken (ryggsekk), Greenland (jakke), en totebag og caps.
Nærmere 300 av nesten 13.000 Samlaren-produkter vil bli tilgjengelig i Fjällräven Brand Center i Oslo.