En multifuelbrenner gir mulighet til å fyre med både gass og bensin. Men er det noen forskjell på dem? Og hvilken er best? Vi har testet fem ulike modeller.
Sist oppdatert: 31. mars 2023 kl 12.55
FYRE OPP PRIMUS: Når det står en kjele over flammene øker produksjonen av kullos, sørg for god lufting. Foto: Randulf Valle
En multifuelbrenner er et kokeapparat som forbrenner bensin eller parafin, men som har et system for å få drivstoffet over i gassform før det antennes.
Mange turfolk er ukomfortable med multifuelbrenneren og det er primært to årsaker til det:
1. Oppstartsprosedyren, med forvarming og mulighet for høye flammer kan oppfattes som komplisert og skremmende.
2. Multifuelbrennere kan kreve vedlikehold og reparasjon underveis på turen for å fungere.
Hva er forskjellen på multifuel og en gassbrenner?
Den aller største forskjellen på en multifuelbrenner og en ren gassbrenner er at de kan brenne både gass fra gassbokser og flytende drivstoff som du fyller på en tilhørende flaske.
Multifuel koster litt mer enn gassbrennere.
Den første primusen ble laget i en liten smie i Stockholm i 1892. Tanken bak oppfinnelsen var å få et sotfritt kokeapparat for parafin, og smia skulle senere utvikle seg til firmaet som fortsatt heter Primus.
Multifuel-brennere er utformet med deler som enkelt kan skiftes ut og repareres. De har egne ben og lavt tyngdepunkt som gjør dem stødig og godt egnet til matlaging og vannkoking.
I tillegg til gass kan multifuel-brennere brukes med bensin, som egner seg bedre på vinterturer og langturer.
Hovedargumentet for å skaffe seg en multifuelbrenner er fordi du skal bruke den hele året, uansett temperatur, eller hvis du skal på langtur og det er upraktisk å ha med seg en egen tilhenger med gassbokser.
Eller fordi du vil klare deg med en eneste brenner som kan brukes til alt.
Den aller største forskjellen på en multifuelbrenner og en ren gassbrenner er at sistnevnte kan brenne både gass fra gassbokser og flytende drivstoff som du fyller på en tilhørende flaske.
Pumpe som skaper trykk
Primusen forbrenner som nevnt bensin og parafin i gassform. Det gjenspeiles i både konstruksjon og bruk. Drivstofftanken på en primus har en pumpe, slik at tanken kan settes under trykk.
Når ventilen på tanken åpnes, vil derfor drivstoffet presses ut. Fra tanken går drivstoffet gjennom rør eller slange til brennerhodet, hvor drivstoffet varmes opp så mye at det går over til gass.
Så passerer det gjennom en trang åpning – dysa – før det blandes med luft og antennes.
Anbefalt drivstoff til multifuel
Du har i hovedsak to valg når det gjelder primusdrivstoff: Bensin eller parafin. På de aller fleste brennere må du bytte dyse når du skifter mellom disse drivstoffene.
Begge alternativer har sterke og svake sider. Bensin brenner renere og krever mindre forvarming. Men samtidig er bensin eksplosivt, noe som kan gi svært farlige situasjoner ved lekkasjer og søl.
På den andre siden er bensin flyktig og fordamper ganske fort om du søler på klær og utstyr.
Parafinsøl er derimot langt vanskeligere å bli kvitt og kan gjøre deg virkelig dårlig i magen.
Mange brennere gir lavere utslipp av kullos når de fyres på bensin i forhold til med parafin.
Det er dessuten i praksis umulig å tenne på flytende parafin ved romtemperatur, så du trenger en flaske rødsprit til forvarmingen om du velger dette drivstoffet.
Det beste er å bruke renset bensin, alkylatbensin, som gir best effekt og soter minst.
Alkylatbensin lages av hydrokarboner i gassform fra fossile drivstoff, en slags damp eller gass som oppstår når olje raffineres.
Ikke bruk bilbensin
Velger du bensin må du ikke fylle bilbensin på primusen. Det soter mye og inneholder dessuten skadelige stoffer som benzen og andre aromater.
Så vidt vi har klart å finne ut, er dedikert primusbensin fra brennerprodusenter som Primus og Coleman omtrent likeverdig med 4-takts alkylatbensin som du kjøper på bensinstasjoner, Felleskjøpet eller lignende.
Sistnevnte koster under halvparten så mye. Velger du parafin er fritidsparafin et godt valg.
Hvor mye brennstoff trengs?
Påfylling av drivstoff bør i størst mulig grad gjøres utendørs og påse at alle flammer er slukket før du åpner tanken.
To personer på vintertur klarer seg med en halvliter drivstoff per dag, men tar du med det dobbelte kan du ha det lunt og trivelig i teltet også når du ikke lager mat.
En god regel er å fylle drivstofftanken før du pakker leiren om morgenen. Da har du full tank til kvelden.
Slik bruker du multifuelen
Før du starter opp brenneren må den forvarmes, slik at drivstoffet blir varmet opp og går over i gassform før det kommer til brennhodet og dysa.
Dette er for mange den skumleste delen og en prosess som krever øvelse for at man skal bli trygg.
Fyr opp brenneren flere ganger i trygge omgivelser, men vær svært nøye med å la den kjøle seg helt ned mellom hver gang.
En god rutine er å vente litt når du har pumpet trykk på tanken og så sjekke for lekkasjer, spesielt rundt pakningen rundt toppen av drivstofflaska og der brenneren kobles til pumpa.
Litt mekking hører med. Når du slipper inn drivstoff til forvarming gjennom dysa, er det en fin rutine å telle sekunder, for å ha kontroll på hvor mye drivstoff du har sluppet inn.
Ulike brennere krever forskjellig forvarmingstid, og tiden påvirkes også av temperatur og vind.
Parafin krever vesentlig lengre forvarmingstid – gjerne minst minutter – mens bensin ofte klarer seg med rundt halvparten.
Det er en fordel om brenneren har en veke i bunnen, gjerne i form av en sirkulær plate i steinull eller lignende materiale.
Veken samler opp drivstoffet til forvarming slik at man får en jevnere og mer kontrollert flamme når man tenner.
Drift og pumping
Når forvarmingen er gjort kan du forsiktig åpne reguleringsventilen og slippe til drivstoff fra tanken. Det kan blafre og hoste litt, men relativt fort skal du få en blå og jevn flamme.
Gule flammer er ofte et tegn på at noe med forbrenningen ikke er optimalt. Hold trykket på tanken ved like ved jevnlig pumping.
Du må pumpe oftere når tanken er full enn når det er lite brennstoff igjen. Brenneren må stå stødig uten å komme i nærheten av brennbart materiale.
Dette er spesielt viktig om du bruker den i teltet. Det er selvsagt farlig å sovne fra brenneren. Vær også på vakt om du hører brå endringer i lyden fra brenneren.
Turekspertens tips
• Ikke slurv når du holder på. Den lille mengden flytende drivstoff som du skal bruke for å varme opp brenneren er ikke farlig, men det er farlig å ta ut for mye. Følg nøye med og vær sikker på at du har stengt igjen før du setter fyr.
• Før du er sikker på at du håndterer oppvarmingen og fyringen, ikke fyr opp i teltet. Nesten alt materiale vi bruker på tur, (telt, sovepose, syntetklær) brenner ekstremt godt. Fyr ute med god takhøyde så er du sikker.
• Tenk også på underlaget. Søler du drivstoff i tørt gress eller på andre lett antennelige områder, vær ekstra varsom. Bruk et trygt underlag og ha alltid kontroll på hvor mye drivstoff du tar ut.
Kullos
Kullos er en luktfri, usynlig og potensielt dødelig gass som dannes ved ufullstendig forbrenning. Vi har skrevet flere artikler om dette. Det tryggeste er å forvarme primusen utendørs, men det er ikke alltid praktisk mulig.
En primus som brenner fritt slipper sjelden ut store mengder kullos, men når man setter en gryte på flammene kan dette endre seg fort.
Spesielt under snøsmelting i telt eller små hytter kan kullosnivået bli farlig. Sørg for god lufting, og tenk spesielt på det når stormen har pakket snø rundt teltet og inn i lufteventilene.
Såkalte varmevekslerkjeler med ribber under for økt drivstoffeffektivitet gir ofte kraftig økning i kullosutslipp. Det tryggeste er derfor å unngå disse.
Reparasjon og vedlikehold av primus
Primusen krever jevnlig vedlikehold og må av og til repareres. Lær deg å demontere brenneren og rense de viktigste delene.
Om brenneren gir dårlig effekt, er ofte tett dyse problemet.
Sørg for at du kjenner prosedyren for dyserens. Dårlig effekt kan også skyldes avleiringer på wiren som ofte finnes i drivstoffrøret.
Noen brennere har keramiske drivstoffiltre. Disse kan også gå tette noe som vil føre til kraftig redusert effekt.
Har du reserve kan filteret byttes. I verste fall fungerer brenneren uten.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.