En god elsykkel kan gjøre både jobbsykling og tursykling til en ny og lett opplevelse. Vi har testet de nyeste elsyklene på markedet. Se hvilke sykler som er best.
Sist oppdatert: 7. august 2022 kl 00.00
STRØKEN: Cannondale Tesoro Neo X1 er en skikkelig stilig elsykkel. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Prisen for en elsykkel begynner vanligvis på rundt 15.000 kroner, og går helt opp til 100.000 kroner eller mer. Vi har i våre tester konsentrert oss om elektriske sykler som egner seg til hverdagsbruk. På denne siden vil du primært finne tester av elsykler til sykling på asfalt og grusveier.
Disse elsyklene har vi testet
De ferskeste testene vi har, er av Treks nye lettvektere FX+ og Dual Sport +2.
Vi har også testet den råstilige Canyon Precede:ON, Buddy sX1, Specialized Turbo Vado, Birk E-Suv og E-One CX og flere.
Elsykkel er som en vanlig sykkel, men som sparer deg for litt krefter underveis. For mange har elsykkelen blitt et miljøvennlig transportmiddel til og fra jobb eller skole, uten at man blir altfor sliten og svett. Hvis du vil trene med elsykkel, er det naturligvis gode muligheter for å få til en ordentlig treningsøkt.
Elsykkel gjør først og fremst hverdagssyklingen enkel og effektiv, og bør være både trygg og motiverende å sykle med. De nyeste elsyklene har batterier som er enkelt å lade, og de har mulighet å følge med på rekkevidde og annen viktig informasjon underveis.
Vær klar over at elsykkel anses som motorisert kjøretøy, og at det enkelte steder ikke er tillatt med elsykling.
Er du på utkikk etter en elektrisk stisykkel, kan vi anbefale deg vår store test av elektriske stisykler på terrengsykkel.no. Som UTE-abonnent har du selvfølgelig tilgang.
Hvilken elsykkel bør jeg velge?
Det finnes et stort utvalg elsykler på markedet. Den typen du vil finne tester og omtaler av på denne siden, er sykler i de følgende kategoriene:
Elsykkel urban/bysykkel
Dette er gjerne sykler som minner om det man gjerne kalte «damesykler» før, eller elsykkel for dame. Disse elsyklene har gjerne lavt innsteg (men ikke nødvendigvis) for enkel påstigning, skjermer, støtte og bagasjebrett, samt brede og solide ballongdekk for økt komfort. Syklene har også gjerne en oppreist sittestilling som gir deg god oversikt i trafikken.
Canyon Precede:ON er en råstilig elsykkel med et tydelig urbant preg, selv om den fint kan brukes til mer allsidig sykling også.
Electra Path Go er et eksempel på en urban, elektrisk bysykkel.
Specialized Turbo Como SL er sykkelen for deg som vil ha en superkul urban sykkel, først og fremst til bruk i byen, men med en spennende vri på motoren.
Specialized Turbo Como er en råsterk, solid og komfortabel elsykkel for den som vil ha litt oppreist sittestilling.
Fordeler: Som regel veldig komfortable og praktiske hverdagssykler
Ulemper: Ikke like gode å sykle over lengre distanser, egner seg lite til tur
Elsykkel hybrid eller CX
Hybridene er populære også uten motor, og med god grunn. Dette er sykler som føles effektive – perfekt når du skal pendle til og fra jobb.
Disse syklene egner seg også utmerket til grusturer i marka. Du får dem i ulike varianter.
Birk E-One CX er en rimelig og godt utstyrt sykkel du bør se på om du skal kjøpe elsykkel.
Birk E-Suv er noe dyrere, men en av våre favoritter. En allsidig og god elsykkel som vi anbefaler.
Specialized Turbo Vado 4.0 har en råsterk motor og flere av de fineste detaljene vi har sett på elsykler. Denne bør du ta en titt på.
Specialized Vado SL er rettet litt mer mot det raske segmentet – og en av de råeste elsyklene vi har prøvd.
Hvis du vil ha litt av den samme følelsen som overnevnte Vado SL, men til en vesentlig lavere pris, kan vi anbefale deg å ta en titt på Trek sine Dual Sport+ 2 og FX+.
Andre har litt større dekk, og er litt mer komfortable, som vår tidligere testfavoritt Besv Urban, eller Scott Sub Sport eRide.
Hvis du ikke vil bruke mye penger på elsykkel, kan vi anbefale deg å se på de rimeligere alternativene fra Biltema eller Momas.
Fordeler: Kanskje den mest allsidige elsykkeltypen. Har et bredt bruksområde
Ulemper: Veldig få
Elsykkel touring/trekking/terreng
Disse elsyklene kan visuelt minne til forveksling om hybrid-kategorien. Forskjellene er ikke store, men djevelen ligger som kjent i detaljene: Touring-syklene har som regel litt større og bredere dekk enn hybridsyklene, og gjerne med litt større knaster. Dette gir både litt mer komfort og bedre grep. Touringsykler, eller trekkingsykler, har ofte enda flere fester for skjermer og bagasjebærer(e), og de er bygd skikkelig solide.
Momas Ultimate er en rimelig elsykkel til rett under 25 000 kroner.
Cannondale Tesoro er et godt eksempel på en slik sykkel, les testen her.
Fordeler: Godt egnet for lengre turer, veldig solide
Ulemper: Kan være litt tunge, ikke alltid like sporty
Elsykkel transport/lastesykler
Transportsykkel, lastesykkel, cargosykkel – kjært barn har mange navn. Denne sykkeltypen har blitt utrolig populær spesielt i byer som en nesten fullverdig erstatning for bilen for mange syklister. Disse syklene kjennetegnes ved at de enten har, eller kan leveres med løsninger for å frakte med seg mye utstyr (og personer, da gjerne barn). Det være seg barneseter, sidekasser, sidevesker, eller store bagasjebærere. En slik sykkel har selvfølgelig ekstra god nytte av en elektrisk hjelpemotor.
Lastesykler kommer i flere varianter. Longtail-sykler er en sykkeltype som har en ekstra lang bakende, eller så har du kassesykler, som gjerne har to hjul foran med en kasse i mellom, og ett hjul bak. Her finnes det mange ulike alternativer.
Fordeler: Superpraktisk transportredskap i hverdagen
Ulemper: Ikke spesielt godt egnet for annen type sykling enn transportsykling.
Ulike motorleverandører
Det finnes flere motorleverandører til elsykler og noen mer kjente enn andre. De mest utbredte og store merkene er Shimano, Bosch, Yamaha, Bafang og Fazua, men det finnes også flere tilbydere.
På generelt grunnlag kan vi si at det lønner seg å kjøpe elsykkel med motor fra noen av merkene nevnt over, da det er utbredt kompetanse og service-muligheter på disse på de fleste sykkelverksteder.
Er det best med bak, fram- eller midtmontert motor?
Våre tester viser at de beste og mest brukervennlige motorene på elsykler, er de midtmonterte.
Hvor kraftig motor trenger jeg?
De aller fleste motorene på markedet i dag leverer mer enn nok kraft til normal sykling. Men noen forskjeller er det. Forskjellen ligger ofte i hvordan kraften distribueres. Et nøkkeltall her er dreiemomentet, som måles i newtonmeter eller Nm. Det vil du kjenne igjen fra bilverdenen og prinsippet er det samme: Jo høyere dreiemoment, jo kraftigere vil motoren oppleves.
Elsykler fås med alt fra 50Nm til 120 Nm.
Brukervennlige løsninger
Vel så viktig som motorkraften og batteristørrelse, er betjeningen av motoren og elsykkelen. Det er her vi ofte ser virkelig store forskjeller mellom leverandørene.
Ikke alle leverandører lager motorer som er like brukervennlige. Da snakker vi om knapper og brytere for å justere motorkraften, mulighet for å fjerne batteri lett, hvordan man kommer til ladeporter og lignende.
Flere av motorprodusentene leverer også apper du kan installere på smarttelefonen. Dette er noe vi anbefaler deg å gjøre hvis du vil få mest mulig ut av sykkelopplevelsen.
En runde i appen for å justere hvor mye motorkraft du får på forskjellige nivåer, kan for eksempel gi deg noen ekstra kilometer rekkevidde ut av batteriet.
Batteri og rekkevidde
Hvor stort batteri trenger man egentlig på en elsykkel?
Batteristørrelsen i våre tester varierer mellom 320Wh og helt opp til over 700Wh. Jo høyere tall, jo større batterikapasitet, og dermed større rekkevidde har du.
Hvor stort batteri man bør ha avhenger av flere faktorer og spesielt hvor mye motorassistanse man velger å bruke.
På generelt grunnlag vil et batteri på rundt 500Wh holde til normal, daglig bruk uten at man behøver å være bekymret for rekkevidden.
Slik tester vi elsykler
Testarbeidet ledes av Kristoffer H. Kippernes som til daglig er redaktør for Terrengsykkel.no. Han har 12 års erfaring med sykkeltesting, og sykler året rundt. Flere testryttere har vært med og prøvd syklene i testene.
Vi legger stor vekt på å teste syklene til reell bruk. I testperioden bruker vi syklene slik vi selv ville brukt dem om vi hadde kjøpt dem.
For den typen sykler vi har testet her, vil det si at vi har syklet til og fra jobb, vi har brukt elsyklene til ærender og gjøremål, og i noen tilfeller også syklet turer med dem. I den grad det er mulig, etterstreber vi også å teste syklene på forskjellig underlag, alt i fra asfalt til brostein og grus, og gjerne i mye ulikt vær.
Alt dette gjør vi for å gi deg som leser en så presis som mulig test å basere ditt valg på. Vurderingskriteriene vil du finne oppsummert under hver sykkel, men vi anbefaler deg også å lese hele teksten for å gjøre et best mulig valg.
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
Billigst
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.