RIMELIG: Elsykkelen fra Momas koster rett under 20 000 kroner, uten såkalt motoroptimalisering. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Momas Focus
Pris: 19 990 kroner
Vekt: 25,98 kilo
Størrelser: M, L, XL
Testår: 2022
I det enorme markedet av elsykler i Norge har E-Wheels blitt en stor forhandler med sine Momas-sykler. En populær sykkel i Norge har vært modellen Jason. Vi har fått den allsidige hybridsykkelen Focus til test.
Billig og greit utstyrt
Sykkelen er laget som en klassisk hybrid. Den kommer utstyrt med det meste du trenger på en slik sykkel; skjermsett, støtte og lys. Vi skulle gjerne sett at skjermsettet dekket enda lenger nedover hjulbuen, slik vi ser på skjermene på Canyon Precede:ON og Specialized sine elsykler.
Hjulene er skodd med to tommer brede semislick-dekk. Ikke de største dekkene for kategorien, men store nok til å gi litt ekstra komfort. Momas har også funnet plass i budsjettet til en rimelig dempegaffel.
Den har hydrauliske skivebremser fra Tektro, og Shimano Acera 8 gir. Dette er et knepp opp fra Tourney-girene på den rimeligere Biltema-sykkelen, som koster noen tusenlapper mindre.
Lysene ligner de vi har sett på sykkelen fra Biltema. Du må skru dem på manuelt både foran og bak - de er ikke koblet til motoren, og går derfor heller ikke på motorens batteri. Så her må du regne med å bytte batterier.
Flere motoralternativer
Momas Focus kommer med en Bewo-motor, som har 50 newtonmeter.
På nettsiden E-wheels hvor du kan bestille sykkelen, oppgis det at du også kan bestille motoren med en såkalt motoroptimalisering, som skal gi mindre slitasje på drivverk, litt økt rekkevidde og bedre brukeropplevelse. Det er også mulig å bestille sykkelen med motor uten fartssperre, men da vil den være ulovlig å bruke med mindre den kan typegodkjennes som moped, noe du som kjøper står som ansvarlig for.
Batteriet er på 504Wh, noe som er ganske så standard. Elsykkelen er oppgitt å ha opptil 100 kilometer rekkevidde. Dette vil selvfølgelig avhenge av assistansenivå og andre faktorer. Vi gjorde en testtur hvor vi syklet i underkant av 20 kilometer med en temperatur på bare 2-3 varmegrader og vekslet mellom 50 og 100% assistansenivå. Da endte vi opp med å bruke omtrent 50% av batteriet, i følge displayet.
Praktisk bruk
Vi testet elsykkelen fra Momas våren 2022. Den har blitt syklet langs sykkelveier, asfalt, grusveier og på brostein for å teste egenskapene på variert underlag.
Grei hybrid
Sammenlignet med Biltema-sykkelen får du en sittestilling som er litt bedre egnet for å bruke sykkelen til mosjon og trening. Momas Focus vil også være bedre egnet til litt lengre turer både langs asfalt og grus. Den føles stødig i høy fart, og forutsigbar i håndteringen.
Komforten er helt på det jevne. Store dekk som ruller godt er med på å ta unna ujevnheter. Dempegaffelen gjør også sin del av jobben, men vi mener det ville være bedre å prioritere en stiv gaffel og heller legge pengene et annet sted i utstyrspakka. All erfaring tilsier at dempegafler på billige sykler uansett får vesentlig dårligere funksjon over tid. Dempegaffelen på denne sykkelen er så lite vridningsstiv at den merkbart bøyer seg bakover når vi må gjøre kraftige oppbremsinger. Så mye bøyer den seg, at skjermen som er montert på den subber i dekket.
Gir-utstyret er et lite knepp bedre enn på sykkelen fra Biltema - Acera-giret er presist. Bremsene tar farten ned på en tilfredsstillende måte.
Motor
Det er gode sykkelegenskaper på Momas Focus som trekker opp helhetsinntrykket. Motoren derimot, imponerer oss ikke. Vi opplever at motorkraften distribueres på en lite intuitiv og ujevn måte. Her er faktisk Biltema-motoren noen knepp bedre, selv om den også har sine lyter.
Motorassistansen kan justeres i flere nivåer, men i praksis opplever vi at det er kun snakk om små nivåforskjeller - det er mellom laveste og høyeste nivå det er merkbart stor forskjell. Motoren støyer også betydelig, spesielt på høyt assistansenivå.
Bewo-motoren har også en lei tendens til å fortsette å dra selv etter du har sluttet å trå. Dette er ikke bare ubehagelig - det kan også medføre utrygg sykling og være direkte trafikkfarlig, spesielt hvis du bruker sykkelen om vinteren og kommer over islagte partier. Du må ta høyde for denne uønskede trekkraften når du skal beregne nedbremsinger. Enten ved å bremse tidligere og være forberedt på det ekstra rykket, eller slutte å trå litt tidligere enn du antar er nødvendig. Etter litt sykling vil man bli vant til det, men dette burde man slippe på en moderne elsykkel.
Kontrollbryteren på styret er helt OK i funksjon, med et oversiktlig display. Betjeningen av knappene er greit når vi blir vant til dem.
Dette sier leverandøren om motor og motoroptimalisering
– Motoroptimaliseringen vi tilbyr går ut på gjøre overgangen fra motoreffekten jevnere, og at den går mer gradvis ned. Det gjør at du slipper rykking og napping rundt 25km/t, og at den drar jevnere opp mot 26km/t som fortsatt er innen loven. Man sparer også en god del strøm på denne optimaliseringen, siden motoren ikke vil ligge å dytte kraftig på flatmark rundt 25km/t, sier Fredrik Leithe hos E-Wheels som er Momas-forhandler.
– Vil denne motoroptimaliseringen hjelpe mot denne rykkingen man kan oppleve fra motoren etter man har sluttet å trå?
– Den vil hjelpe, men du vil uansett ha litt forsinkelse. Vi kommer til å se mer på dette i vår utvikling av software til motoren, sier Leithe.
– Vil du anbefale motoroptimalisering?
– Ja, over halvparten som kjøper disse sykkelen fra oss velger dette, sier han.
Hvem bør kjøpe denne elsykkelen?
Hvis du absolutt ikke har mer enn 20 000 kroner å bruke på en elsykkel, vil Momas Focus fungere helt greit, men ikke noe mer. Prisen begrenser funksjon, men hvis du vil sikre deg en sykkel med vesentlig bedre motor, anbefaler vi deg å legge i noen tusenlapper ekstra og se på en sykkel med motor fra Shimano eller Bosch.
Alternative produkter
Av elsykler vi har testet som er laget for samme bruksområde, er for eksempel Birk E-Suv og Birk E-One CX aktuelle alternativer, selv om prisen på disse er noe høyere.
Konklusjon
Momas har på mange måter skrudd sammen en imponerende elsykkel til 20 000 kroner. Men denne elsykkelen hadde fortjent en bedre og mer forutsigbar og trygg motor. Informasjonen vi har fått tyder på at den nevnte motoroptimaliseringen som koster 1290 kroner kan bidra til en bedre opplevelse. Prøv gjerne før du kjøper.
Momas Focus får et «godkjent» fra oss i denne prisklassen. Legger du 10 000 kroner mer på bordet, vil du få en vesentlig bedre motoropplevelse nesten uansett hva du kjøper.
Spesifikasjoner
Ramme: Aluminium
Gaffel: SR Suntour Nex
Styre: Momas
Stem: Momas
Setepinne: Zoom
Sete: Momas
Antall gir: 8
Girhendler: Shimano Altus
Bakre girskifter: Shimano Altus
Bremser: Tektro
Bremsehendler: Tektro
Kassett: Shimano CS-HG 200-8
Kjede: XMC X8E
Kranklager: -
Krank: -
Hjulstørrelse: 29
Hjul:
Dekk: CST ClassicZeppelin 28x2.0
Motortype: Bewo, 60nm?
Batteri: 504Wh
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.