YOSEMITE CITY SPORT: Biltema har vært flinke med utformingen av elsykkelen City Sport
Yosemite City Sport
Pris: 7499 kroner
vekt: 24,2 kilo
biltema.no
Biltemas hvite svane er testens peneste elsykkel. Den har et batteri som er flott integrert i rammen og en skinnene blank forhjulsmotor.
Elsykkelen er komplett utstyrt med heldekkende skjermer, bagasjebrett, en robust støtte og til og med en raus kurv i front.
FLOTT INTEGRERT: Batteriet på Biltema-sykkelen ligger inne i ramma.
I bruk er Biltema-sykkelen ganske annerledes enn de dyrere syklene i denne testen. Motoren som sitter i forhjulet er i stor grad frikoblet pedalene, ved at den gir like mye kraft uansett om du trår hardt eller rolig. Du justerer kraften motoren skal gi med bryterne på displayet ved venstre hånd. Displayet gir forøvrig ingen annen informasjon enn hjelpenivå og batterinivå. Ingen informasjon om fart, rekkevidde eller annet er tilgjengelig.
FORHJULSTREKK: Med motoren i forhjulet er det litt mindre kraft i bakkene enn med krank- og bakhjulsmotor
Forhjulsmotoren drar en del dårligere enn de andre motorene og når fort sin grense i bratte motbakker. I tillegg er den krevende å sykle med på grus da den fort kan spinne i bratte bakker og når du kommer rundt krappe svinger. Vi opplevde at sykkelen liksom kjørte fra oss ved et par anledninger, noe som føltes utrygt i trafikken.
De tre girene i baknavet er tilnærmet vedlikeholdsfrie, men gir lite utvalg i kupert terreng. At sykkelen har bakbrems som virker ved at du trår bakover på pedalene kan kanskje være fint for noen, men det oppleves som vesentlig mindre trygt i fart enn skivebremser. Forbremsen oppleves også som ganske veik sammenlignet med de andre syklene sine bremser.
LITE INFO: Displayet på Biltema-sykkelen viser kun batteristatus og motor-nivå.
Det er ikke helt rettferdig å sammenligne Biltemas billige elsykkel med de andre syklene her. De koster jo nesten tre ganger så mye. Likevel viser Biltema-sykkelen at du får det du betaler for. Yosemite-sykkelen er lettsyklet i flatt terreng med god oversikt, men oppleves som litt ustyrlig i hektisk trafikk og i bratte bakker. Batteriet på kun 300 wh vil gi kortere rekkevidde enn de andre syklene.
Spesifikasjoner
36 V / 250 W motor, og 9 Ah batteri. Maks. 25 km/t, 30–60 km rekkevidde.
Ramme: Aluminium
Hjulstørrelse: 28"
Rammehøyde (cm): 51
Gaffel: Aluminium
Gir: 3
Frontgir: -
Bakgir: Shimano Nexus
Girsystem: Girvrider
Krank 38 T, 170 mm (aluminium)
Styre/styrestamme: Aluminium
Forbremse: Felgbremse (V-bremse)
Bakbremse: Fotbremse
Drev: 18 t
Kjede: KMC, rustbeskyttet
Felg: Dobbel bunn, aluminium
Dekk: 700 x 38C, 40-622 mm
Setepinne: 27,2 mm, 300 mm
Frontlykt: Batterilykt, LED
Baklykt: Batterilykt, LED
Vis mer
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.