/ Sykkel

Hvor langt kan du sykle med en elsykkel?

Hvor stort batteri trenger du egentlig på en elsykkel? Og hva er det som avgjør om du kan sykle mange mil med en elsykkel? Er rekkevidde et reelt problem på nye elsykler?

Sist oppdatert: 20. april 2022 kl 19.00
batteri rekkevidde elsykkel
STORT BATTERI? Du får elsykler med forskjellige typer batteri. Noen har stor batterikapasitet og rekkevidde, andre har mindre. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Lesetid: 4 minutter

Hvor langt du kan sykle med elsykkelen din avhenger av flere ting. Det at batteriet kommer i ulike størrelser og kvaliteter, og motoren varierer i størrelse og effektivitet er bare noen av de.

Leverandørene oppgir også ofte rekkevidden på det laveste hjelpesteget, og gjerne målt uten både oppoverbakker og motvind. Den bør du derfor ta med en klype salt. Her er forklaringen:

En elsykkel har et batteri som lagrer en gitt mengde strøm. Denne mengden vil ikke variere så mye fra tur til tur, og når batteriet er fulladet vil det ha omtrent samme strømmengde som forrige gang.

Det eneste unntaket er temperaturen. Ved lave temperaturer og minusgrader, kan batteriet levere mindre strøm, og dermed får du en redusert rekkevidde.

Batteri på elsykkel

Batterikapasiteten på en elsykkel oppgis oftest i watt-timer, eller Wh.

I 2022 vil du finne elsykler med batterikapasitet på alt i fra 320 til 720 watt-timer. Som hovedregel kan man si at større batteri gir økt rekkevidde, men det finnes unntak.

Det viktigste er likevel hvor mye strøm du faktisk bruker for å sykle en gitt distanse, for eksempel en kilometer. Her er det flere faktorer som spiller inn. Hvor langt du kan sykle før du må lade opp, avhenger derfor av flere ting: 

  • Assistansenivå på motoren – den mest avgjørende faktoren av alle.

  • Din egenvekt.

  • Sykkelens vekt – tyngre sykkel gir kortere rekkevidde.

  • Hvor mye krefter du selv bidrar med. Tråkker du mer, kommer du lengre.

  • Terrenget. Flere oppoverbakker og høydemeter i løpet av en tur gir kortere rekkevidde.

  • Om du har bagasje eller annen ekstra vekt.

  • Farten din. Høyere snittfart gir lavere rekkevidde, bortsett fra nedoverbakker der batteriet ikke brukes.

  • Start og stopp. Akselerasjon er mye mer energikrevende enn jevn fart.

  • Akselerasjon. En kraftig akselerasjon gir kortere rekkevidde

  • Vindforhold. Motvind gjør at du må tråkke mer, og mer motorassistanse minsker rekkevidden.

  • Aerodynamikk, sittestilling og klær.

  • Temperaturen.

  • Lufttrykk i dekkene. Mindre lufttrykk gir mer rullemotstand.

  • Dekktype. Jo mer friksjon med mere mønster, jo mer rullemotstand blir det.

Hvordan kan du spare batteriet og få økt rekkevidde?

Hvis du har en litt dyrere elsykkel, er det potensielt gode nyheter å melde for deg.

Flere av de mer avanserte elsykkelmotorene kan du koble til med en app, og justere motorinnstillingene på de ulike assistansenivåene.

Vi kan ta utgangspunkt i Specialized og deres motor og app. Her er det tre grunnivåer på assistanse å velge mellom; ECO, Sport og Turbo. Hvis for eksempel Sport-modusen egentlig leverer litt mer assistanse enn du har behov for, kan du gå inn i appen og justere dette ned. Dermed vil du bruke noen prosent mindre batteri i løpet av en tur og få litt lenger rekkevidde.

Hva skjer når du går tom for batteri på elsykkel?

Skuffende lite, vil vi si. Hjulene vil fortsatt trille, og du kan fortsatt trå pedalene rundt, men sykkelen vil plutselig føles vesentlig tyngre i alt som er litt brattere oppover enn helt flatt underlag.

Det er ikke en spesielt kul opplevelse å måtte trå en elsykkel på 25 kilo opp bratte bakker uten assistanse, så det er gode grunner til å konservere batteritid hvis du er redd for å gå tom.

Lading av batteri til elsykkel

Alder og bruk av batteriet påvirker levetid. Stell derfor godt med batteriet. Nøyaktige retningslinjer for hvordan batteriene skal behandles varierer etter merke og produsent, da batteriene har mer eller mindre avanserte BMS (Battery Management System) installert.

Se derfor brukermanualen når du har skaffet et nytt batteri. Likevel er det noen gode vaner som er anbefalt for lengre levetid:

• Før lading: Husk å forsikre deg om at laderen er slått av. Sett så pluggen fra laderen inn i batteriet. Deretter setter du støpselet i stikkontakten, og slår på laderen. 

• Lading skal helst foregå i tørre og ventilerte omgivelser, og helst i romtemperatur. Lad aldri sykkelen i nærheten av ild og varmekilder. 

• Unngå voldsom vibrasjon eller støt mot batteriene.

• Batterier har best av ikke å bli fullladet hver gang. Det er best for batteriet om det ikke ligger over lang tid med 100 prosent oppladet batteri.  Skal det ligge en stund, la det være 80 prosent kapasitet i batteriet.

• Kjør aldri batteriet helt tomt for strøm, og ikke la det stå tomt for strøm over tid. Dette vil ødelegge batteriet. 

• Bytt batteri når det trengs. Batterier svekkes med tiden, men det er stor forskjell mellom de ulike typene, og avhengig av bruk. Svekkes batteriet fortere ved bruk, ta kontakt med leverandøren. 

Lagring av batteri

Dersom sykkelen i en periode står ubrukt bør du alltid ta batteriet ut av sykkelen og lagre dette separat. Lagring av batteri i temperaturer under -10° og over 60° må unngås. Generelt bør Li-Ion-batterier ikke langtidslagres hverken fulladet eller utladet, men omtrent 50-70 prosent ladet.

Hvis batteriet står ubrukt i et lengre tidsrom, for eksempel om vinteren, trenger det en vedlikeholds-ladning på et par timer hver fjerde til sjette uke på grunn av selvutlading.

Dersom du har batteri med automatisk lader, vil denne sørge for best mulig batterihelse ved hverdagsbruk, men ikke la laderen stå på konstant ved langtidslagring.

Publisert 3. oktober 2017 kl 07.58
Sist oppdatert 20. april 2022 kl 19.00

Relaterte artikler

Utemagasinet.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Gunhild Aaslie Soldal | Tips til redaksjonen

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen