/ Sykkel

Få bedre råd med elsykkel

Er du en av dem som mener at elsykler er for dyre? Her er regnestykket på hvordan du kan sparer penger ved å velge elsykkel til transport.

Sist oppdatert 14. februar 2022 kl 09.45
SPAR EN BIL: Hvis elsykkelen bidrar til at du ikke trenger å eie bil, har du naturlig nok spart store summer. Foto: Smartmotion
SPAR EN BIL: Hvis elsykkelen bidrar til at du ikke trenger å eie bil, har du naturlig nok spart store summer. Foto: Smartmotion

Sammenligner du elsykkelen med din vanlige sykkel, er det klart førstnevnte kommer ganske dårlig ut av det, sånn sett fra lommebokas ståsted.

Og ja, en elsykkel er dyrere enn en vanlig sykkel, selv om også disse finnes i hundretusen-kronersklassen. Men mange finner ut at elsykkelen dekker en større del av transportbehovet som bilen også kan gjøre. Dermed kan du spare mer enn du tror, selv lenge etter at du har betalt for elsykkelen.

– Elsykkelen befinner seg et sted mellom vanlig sykkel og bil. Du kjøper deg ikke en hobby, men en transportløsning. Du kan like gjerne vurdere kjøpsprisen mot å ha en bil nummer to eller kostnadene ved et månedskort, mener Hans Kvisle i Evo Elsykler.

Så da tar vi fram kalkulatoren. 

For la oss se litt på hva du får om du kjøper en elsykkel. Du får et lettere motorisert transportmiddel, der du verken trenger å betale bompenger, drivstoff, parkering, parkeringsbøter, årsavgift eller dyr forsikring.

En service koster rundt 750 kroner, noe du kanskje trenger en gang i året. Utskiftning av slitedeler kan kanskje koste deg rundt 500 kroner i året.

– Dyrest er batteriet, som bør holde i 4-5 år, eller rundt 600 ladinger avhengig av bruken, ifølge Kvisle.

Elsykkel versus kollektivtransport

Ser vi på hvilke andre ting du sparer, begynner regnestykket å bli langt. Bytter du eksempelvis ut kollektivtransport, trenger du kanskje ikke månedskortet lenger. I drift er elsykkelen også rimelig. Kvisle mener en full lading av batteriet koster deg knapt en femtiøring, og du har – med et normalbatteri på 400-450 Wh – hjelp i 50-80 kilometer. Til en slik tur trenger du ikke å ha med deg mer strøm enn hva en gammeldags lyspære bruker i løpet av 8-10 timer.

I regnestykkene vi har satt opp regner vi med sykling året rundt, og det viser at du kan spare ganske så mye på elsykling fremfor både kollektivtransport og bil. Og her har vi ikke tatt med verken parkering eller parkeringsbøter. Sistnevnte kommer som nevnt når du minst venter det, men er totalt fraværende i elsykkelsammenheng.

Det er jo verdt en elsykkel bare det!

Kostnader av elsykkel i bruk

Med antagelse om nypris på 15.000 kroner, fem års avskrivning og 50 kroner i strøm i året, vil en rimelig elsykkel koste deg litt over 6000 kroner i året. For en som reiser med bil til jobben, og som har 10 kilometer reisevei, vil det å erstatte tre bildager i uka med elsykkel innebære en sparing på over 300 kroner i uka.


Hulda Tronstad i Elbilforeningen har satt opp regnestykket for elsyklene, og i drift og vedlikehold på sykkel ligger piggdekk og et minimum av vedlikehold på verksted, men ikke skifte av batteri.

Du trenger også hjelm, og eventuelt regnklær eller andre egnede sykkelklær om du ikke har dette fra før.
NAF har satt opp regnestykket for utgifter med bil. Med disse tallene blir sammenligningen gjort ut fra alle kostnadene på bilen:

Publisert 7. mai 2018 kl 09.45
Sist oppdatert 14. februar 2022 kl 09.45
annonse
Relaterte artikler
annonse

Utemagasinet.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo | Tlf: 21 95 14 20

Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Nyhetssjef: David Andresen Vesteng  | Journalist: Gunhild Aaslie Soldal | Tips til redaksjonen

Kommersiell leder: Alexander Hagen | Daglig leder: Anne Julie Saue