Cannondale Tesoro Neo X1 er en velutstyrt og solid elsykkel som kan egne seg både til jobbsykling og sykkelturer. Spesielt én detalj gjør at den skiller seg fra konkurrentene.
STRØKEN: Cannondale Tesoro Neo X1 er en skikkelig stilig elsykkel. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Cannondale Tesoro Neo X1 Stepthru 2022
Pris: 58 999 kroner
Vekt: 29,03 kilo
Størrelser: S, M, L
Testår: 2022
Sist gang vi testet Cannondale Tesoro var i 2021, da i en X3-variant. X1-modellen vi har på test her er noe dyrere og flottere utstyrt. Og Cannondale har gjort flere oppgraderinger soim gjør denne sykkelen interessant. De skal vi komme tilbake til i testen.
Tesoro Neo X1 kommer i tre rammeversjoner - en med klassisk lavt innsteg som typiske damesykler - en med lav ramme som vi har testet her, og en versjon som ligner mer på en klassisk terrengsykkel med høyt overrør.
Det er også verdt å merke seg at størrelsene medium og large kommer med 29-tommer hjul, mens small-størrelsen blir levert med litt mindre 27,5-tommer hjul.
Dette er også den dyreste elsykkelen vi har testet i 2022, så her forventer vi godt utstyr for de snaut 60 000 kronene den koster.
Klar for de lange turene
Det mest oppsiktsvekkende med denne sykkelen bortsett fra den spreke lilla-fargen, er det enorme batteriet. Cannondale har utstyrt sykkelen med et batteri på hele 750watt-timer. De hevder dette skal gi sykkelen en rekkevidde på opptil 175 kilometer. Denne påstanden vil selvfølgelig utfordres av den virkelige verden - rekkevidden vil avhenge av hvordan du bruker sykkelen. Men at du har forutsetninger for å sykle langt med motorassistanse med denne sykkelen, er det ingen tvil om.
Sykkelen drives av en Bosch Performance Line CX motor. Dette er den kraftigste og mest avanserte motoren fra Bosch, med hele 85 newtonmeter dreiemoment. Motoren på denne sykkelen har også fått en langt mer fancy fjernkontroll enn rimeligere motorer fra Bosch, og et Kiox 300 display som gir deg relevant informasjon. Du kan også koble smarttelefonen din til denne motoren for å justere den.
Utstyrspakken forøvrig er sober - Shimanos Deore-gruppe er en av våre favoritter, og den har kraftige Magura-bremser med store bremseskiver for ekstra bremsekraft. Sykkelen kommer også med skjermsett og bagasjebærer, og integrerte lys foran og bak.
I tillegg har den en setepinne med demping. Det i seg selv er ikke så spesielt, men løsningen Cannondale har valgt er spesiell. Dempingen er ikke teleskopisk, altså slik som en dempegaffel med innerbein og ytterbein, men som et parallellogram. Patentet er ikke nytt, men heller ikke så vanlig å se.
Detaljene
Om du ikke kjenner til sykkelmerket Cannondale fra før, så har de helt siden oppstarten på 70-tallet vært kjent for å være innovative, og integrasjon av komponenter på syklene har alltid stått sentralt. Det vises også på denne sykkelen - det meste er ganske så pent integrert, både motor,lys, skjermer og bagasjebærer. En kjedekasse for å beskytte buksa mot oljesmuss fra kjedet er også pent plassert. Cannondale har også lurt på plass et feste for en mobilholder fra SP Connect på styreframspringet, hvis du vil bruke den til å navigere etter. Finishen er gjennomført.
Praktisk bruk
Vi har testet elsykkelen våren 2022, og brukt den både til jobbsykling i hverdagen, utflukter i byen og på sykkeltur på blandet underlag for å vurdere egenskapene.
Kraftig motor
Performance Line CX er Bosch sin absolutte topp-motor, og kommer med mer avansert bryter og display enn de rimeligere variantene. Bryteren har langt flere knapper, noe som kan ta litt tid å bli vant til. Her er det egne brytere både for å justere motorassistansenivået opp og ned, og bla seg gjennom menysystemene.
Kiox-displayet midt på styret er oversiktlig, og har forskjellige fargekoder for assistansenivåene for å gjøre det enklere å se hvilken av de fire modusene du er i. Bosch har fire nivåer på denne motoren;
ECO
Tour
Sport
Turbo
I tillegg kan du laste ned en app til smarttelefonen din fra Bosch, som lar deg justere hvor mye de fire nivåene skal hjelpe deg. Oppsettet av dette i appen er brukervennlig og enkelt. Bra!
Ute på tur oppleves motoren som ekstremt trekkvillig, og har en smidig overgang ved fartssperren når du slutter å tråkke, så den oppleves lite rykkete. Støynivået er også lavt, når man tar det kraftige dreiemomentet med i betraktningen. Batteriet sitter beskyttet under et lokk, og lar seg enkelt ta ut for lading.
Cannondale skryter av rekkevidden. Vi testet sykkelen på kjølige vårdager, og selv med fulladet batteri var det et stykke unna de lovte 175 kilometerne i rekkevidde. Men vi kunne sykle til og fra jobb og legge inn omveier hjem flere dager på rad uten å måtte lade batteriet, ved bruk av ECO og Tour-modus.
Duvende komfortabel
Den forrige versjonen av Tesoro vi testet hadde et klart tur-preg over seg, og det gjelder også denne. Fra første tråkk blir det klart at dette er en komfortmaskin av de sjeldne.
Dekkene er ikke de største vi har sett, men de har nok volum til at den tar unna ujevnheter i underlaget bra. Og med litt mønster og knaster øker også brukspotensialet - denne sykkelen kan du fint ta med på grusturer i marka. Dempegaffelen bidrar også til komfortfølelsen, det samme gjør setet.
Styret med litt sving på gjør også at du sitter oppreist og komfortabelt, og har god oversikt i trafikkbildet. Sykkelen er skikkelig stødig i høy fart. Vekten er høy, hele 2,5 kilo tyngre enn Specialized Turbo Vado som ellers er ganske lik på papiret. Det merkes, denne sykkelen er litt mindre kvikk i responsen, og er bedre på høy fart og store svinger, enn mye kvikk styring. Du må også regne med å jobbe litt mer selv på lav motorassistanse enn med lettere sykler.
Vi kan anta at den økte vekten skyldes blant annet litt større batteri, og setepinnen med flere bevegelige deler, da utstyrspakken forøvrig er ganske lik som nevnte Turbo Vado.
Men hva med den setepinnen?
Ja, hvor skal man begynne? De fleste kan enes om at utseendet er spesielt, men hva med funksjonen? Den er faktisk overraskende god. Men om du aldri har prøvd en slik pinne før, må du regne med at det føles uvant i begynnelsen. De første turene kjentes det ut som om noe var løst eller slarkete på sykkelen, før dempingen føltes naturlig.
Og når vi først blir vant med setepinnen, blir små hull i asfalten og grusveien, eller kryssing av trikkeskinner til en lek. Setepinnen gjør det den skal, og demper unna på rått vis. Men det er greit å huske at du ikke lener deg for mye på at den skal ta alt av ujevnheter. Hvis du sitter med rumpa på setet over store nok kanter og hull, øker sjansen for punktering.
Hvem bør kjøpe denne elsykkelen?
Syklister som ikke bare vil ha en komfortabel, stødig og solid jobbsykkel, men også vil ha muligheten til å dra på tur langs grusveier i marka. Med gode sykkelegenskaper og muligheter for sidevesker kan dette være en god erstatning for bil i hverdagen.
Alternative produkter
Det finnes mange elsykler å velge mellom i denne kategorien, og ikke minst sykler som stort sett gjør samme jobb, men til en lavere pris. Elsykler som vil ha lignende bruksområde og potensial som denne sykkelen, er for eksempel Specialized Turbo Vado 4.0, Birk E-Suv eller Birk E-One CX. De er begge en god del rimeligere, hvis du har et litt strammere budsjett. Tesoro Neo X kommer også i en 2- og 3-er utgave, som koster en god del mindre.
Konklusjon
Hvorfor skal man bruke nesten 60 000 kroner på en elsykkel? Det er flere grunner til at denne sykkelen er dyr, men mye av forklaringen ligger i en toppmodell-motor og stort batteri, og solide komponenter og detaljer som integrert lys. 58 999 kroner er mye penger, men Cannondale Tesoro Neo X1 er da også ganske nærme definisjonen på «full pakke» med denne elsykkelen. Her får du absolutt alt nødvendig tilbehør, og en sykkel som ikke bare er stødig og synlig i trafikken med gode lys, men som også kan fungere fint langs grusveier og på tur. Den føles eksklusiv, og skal du først investere en del penger i en skikkelig elsykkel, kan vi anbefale denne.
Spesifikasjoner
Ramme: Aluminium
Gaffel: SR Suntour XCR34, 100mm
Styre: Cannondale Trekking
Stem: Cannondale Urban Intellimount med SP Connect telefonfeste
Motortype: Bosch Performance Line CX 250W med Bosch Kiox 300 display
Batteri: Bosch PowerTube 750Wh
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.