Liker du å løpe, enten det er på asfalt, grusveier eller stier i lavlandet, men ennå ikke har løpt i fjellet, så er det nesten på tide.

Det er en herlig følelse å bevege seg raskt og lett i terreng der du «egentlig» skulle hatt ryggsekk og kraftige sko.

Annonse

Med løpeskoene kan du nå langt på en dag, raskere enn når du går. Du vil finne utsikt som du bare kan drømme om på turer i skogen. 

Når det er sagt, så er løpeturer i fjellet en krevende aktivitet. Været veksler mer høyt til fjells, og det blåser ofte på toppene. Hvis du ikke har med deg ekstra klær, kan du føle deg uanstendig tynnkledd i forhold til fjellvettreglene. Steinete underlag kan også være utfordrende. Du må følge mer med på hvor du setter føttene, samtidig som du må heve blikket for å få flyten.   

LES OGSÅ: Test av løpesko for sti og fjell

Selv om fjelløping er mer utbredt i Alpene og Sør-Europa, vil vi likevel påstå at norske fjell er ideelle for løpeturer. Ofte har de allerede etablerte stier både til topps, rundt og med muligheter for å justere underveis. Selv om lufta kan være skarpere og kjølig høyere i høyfjellet, blir lufta aldri så tynn at det er noe som du må ta hensyn til, sammenlignet med Himalaya.

De fleste som løper i fjellet er ute for noen timer eller for en dag, men det er også lett å lage sitt eget løpe-eventyr. Det er tett mellom hytter, koier og fjellhotell, slik at du kan bestemme selv hvor lange dagsetappene skal være. Det er alpine tinder og traverser. Slakere, småkuperte fjell og høydedrag kan være spennende å utforske. 

På varme sommerdager, når det er stille i lufta, kan det så klart hende at fluene surrer over hodet, og ikke vil slippe taket. På slike dager kan du komme til å savne vinden og den kjølige lufta. Mens andre ganger igjen kan du oppleve at det er vindstille, selv på toppen av et fjell. Nettopp slike dager det kan være riktig magisk.   

LES OGSÅLøpeteknikk – finn flyten på sti

Hva trenger du av utstyr?  

Sko. Du vil ha glede av terrengløpesko, som har bra grep på sti og er ment for ujevnt underlag. De fleste som liker å løpe i fjellet foretrekker sko som er lette og puster godt, og uten Gore-Tex for å unngå at vannet blir igjen i skoen. Mange veksler mellom ulike sko, for å gi variasjon for beina og for å forebygge skader. 

Lett tøy. Tights eller shorts? Kle deg etter forholdene, og turen du skal ut på. Uansett er det bra med noe lett og behagelig å løpe i. En trøye, enten i tynn ull eller kunstfiber, og gjerne et skift etter endt tur i sekken er bra å ha, om du skal være ute en stund.

Vindjakke. Du sette som regel pris på å ha den med, om det blåser opp eller du skal være ute en stund. Den veier uansett lite og tar lite plass. Kombinert med den ekstra trøya, hindrer den nedkjøring om du får et uhell. 

Løpesekk. Den typiske løpesekken sitter tett til kroppen og strammingen foran er gjerne høyt oppe. Hoftebelte fungerer mindre bra. Løpesekkene har gjerne flaskeholdere på skulderreimene. Fordelen med flaske sammenlignet med drikkeblære er blant annet at du kjapt kan fylle opp flaska i en bekk. Ta gjerne med litt nødproviant i tilfelle du trenger ekstra energi, og veien blir lengre eller tyngre enn du hadde trodd. På sekken vil du også kunne oppbevare et par sammenleggbare staver, noe mange foretrekker å benytte. 

Hansker/lue: Hvis det er kaldt eller blåser opp, og tar lite plass i sekken når sola varmer.  

Mobiltelefon: I tilfelle. Men ikke gjør deg avhengig av den. Du vil angre når det er manglende dekning eller batteriet blir dødt.  

LES OGSÅTest av pulsklokker med GPS

3 myter om fjelløping

1. «Det er kun for de som allerede er godt trent»   

Liker du å løpe, så er du allerede i gang. Og du trenger slett ikke løpe de bratteste motbakkene. Start heller med rask gange, venn deg til det lette utstyret og løp når du føler for det. Etter hvert vil løping bli en stadig større del av turen.     

2. «Det er uforsvarlig med lite klær og myke sko i fjellet»

Når du ikke har tung sekk, er lave løpesko med godt grep stødige og håndterer ulendt terreng. Med lett utstyr kan du styre farten, og også komme deg fortere tilbake. Dersom du omringes av tåke og plutselig ikke vet hvor du er, eller tråkker over, ramler eller sklir, så kan det selvsagt bli kritisk. Dette gjelder selvsagt for alle som beveger seg i fjellet, så tilpass turen etter evne og forhold. 

3. «Det går så fort til at man ikke klarer å nyte naturen» 

Så fort går det ikke, stress heller ned. De fleste som liker å løpe i fjellet er mer opptatt av å ta seg tid til nettopp det. 

LES OGSÅHer er Sondre Kvambekks favoritt-løpefjell