Tenk at en grunnleggende ting som å holde seg varm kan være så vanskelig? Spesielt når du er på tur vinterstid, men det kan som kjent bli skikkelig bikkjekaldt langt til fjells uansett årstid. 

Men ikke fortvil. I tillegg til et godt liggeunderlig og en god sovepose, er det noen veldig enkle tips som hjelper til å gjøre natta så varm og komfortabel som mulig.

1. Løp noen runder: Sørg for å få opp varmen og blodomløpet før du legger deg. En sovepose fungerer litt som en termos, og blir ikke varm med mindre du er god og varm når du kryper ned i posen. Er du derimot kald, vil det også bli kaldt i posen. 

2. Varmeflaske: En av de mest effektive måtene å få opp varmen i posen er bruke en varmeflaske. Fyll en plastflaske med varmt vann og ta den med i posen. Det varmer utrolig godt, pass bare på at den er ordentlig skrudd igjen!

3. Mat: Legger du deg sulten har kroppen lite overskudd til å produsere varme og du er nesten garantert å fryse. Spis en god middag før du legger deg og fyll på med mat utover kvelden og natten hvis det trengs. 

4. Ut og tiss: Om du kvier deg for å gå ut og tisse før natta, tenk på at kroppen bruker mye energi på å holde tisset varmt. Det er sløsing med energi.  

5. Tørking av tøy: Det kan være fristende å tørke tøy i posen, men det krever mye energi. Helt ok om du er varm, men fryser du bør du få ut alt vått tøy. Det er lettere å gå det tørt dagen etter.

6. Hode og føtter: Du mister veldig mye varme gjennom hodet. Pakk deg godt ned i posen og lue løser mye av problemet. Mange fryser lett på tærne og da er ullsokker tingen. Har du med dunjakka, kan denne legges over beina der det raskest blir kaldt. 

7. Opp fra bakken: Klær, sekker, granbar, mose, vindsekk og andre ting kan legges under liggeunderlaget for å få bedre isolasjon og mykere underlag. Mange vintercampere foretrekker å sove på reinskinn. 

8. Klær: Hvor mye klær skal du sove med? Noen kler på seg alt de har med, men for mye klær kan også bli klamt og hindre sirkulasjon av varme. Et sett med ullundertøy er løsningen for mange, som holder deg varm gjennom natta. Juster eventuelt underveis, ha en tjukkere genser lett tigjengelig om det blir kaldt seinere på natta. 

9. Lakenpose: En lakenpose i fleece er med på å gi ekstra varme inne i posen. 

10. Sovepose: Sørg for å ha en sovepose som passer deg. Er den for stor kan du snurpe den sammen med et tau nederst, akkurat som du kan gjøre om barn skal bruke voksenpose. Da blir det mindre å varme opp for natta. Har du ikke ivnterpose kan du fint bruke to soveposer inni hverandre, for eksempel en sommerpose inni en tresesongspose.

LES OGSÅ: UTEs test av vintersoveposer

LES OGSÅ: UTEs test av liggeunderlag