«Livet er som å sykle. Du må bevege deg for å holde balansen»
Albert Einstein
Sønn (3): – Slipp.
Sønn (3): – Ikke slipp.
Allerede her er det lett for en mamma å bli emosjonell.
Det er så mye man lærer om barn etter at man har fått dem. Alle de tingene de klarer å fikse helt på egen hånd. Å nyse. Gjespe. Blunke, før de etter hvert knekker krabbe-koden, reiser seg og går. Plutselig vil de løpe også.
Det å sykle derimot, det må læres, og den lærdommen har sine fordeler. Ikke bare gir det frihet, det er moro å kunne mestre det også, i tillegg til å være et smart framkomstmiddel og noe som hele familien kan gjøre sammen.
Det har skjedd mye på barnesykkelfronten siden forrige generasjon. Det finnes mange gode løsninger som gjør overgangen til to hjul mye lettere. Tiden med støttehjul er relativt kort for mange. Stadig oftere anbefales det å droppe støttehjul, for å unngå at tilvenningsfasen til til tohjulingen blir for lang.
Å sykle fra et sted til et annet er fint, men det er masse annet du kan gjøre også!
• Sykle en slange for eksempel, en bokstav, eller en krokodille, slipp fantasien løs.
• Det å veksle med underlaget, mellom grus, asfalt og sti kan være både spennende og lærerikt
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Den store dagen vår kommer, skal vi prøve oss med bare to hjul?
– Kanskje vi kan gjøre det på skoleplassen, foreslår Sverre (3).
Skoleplassen er et spennende sted for en barnehagegutt, så vi pakker den lille sekken med mat og drikke i tilfelle sulten melder seg.
Det pleier den å gjøre. Brunost og varm saft gjør susen. Særlig saft. Så god er den kombinasjonen at vi starter hele økta med å spise den opp.
Jeg griper sjansen til noen runder på den altfor lille sykkelen, men stor nok til at det er mulig å gi en leksjon i dette med brems og stopp. Jeg formelig briljerer med fine åttetallssvinger på den folketomme asfaltplassen.
Sverre ler, og vil prøve.
– Ikke slipp før jeg sier fra, okey?
– Slipp.
– Ikke slipp.
Tålmodigheten varer i en halvtime, inkludert en lang ringeklokke-konsert. Men hey: Ingen fall. Ingen gråt. Dette har jo gått storartet!
Vi triller fornøyd hjemover, tilfreds med innsatsen, vi blir enige om å vise pappa.
Pappa Håvard ser oss i aksjon, men vi får ikke helt den responsen vi hadde trodd.
– Han trenger mer fart, mener faren.
Fart, hvordan kunne jeg glemme det?
Motivasjonen er heldigvis langt fra over. Snuplassen blir arena for enda en omgang.
– Ikke slipp, kommanderer Sverre.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Noen vil si at det viktigste er å lære seg først, er trafikkreglene.
At du må starte med å lære å bremse, stanse og gå av sykkelen først.
Joda, bremsing er viktig, men ikke det aller viktigste når det er helt flatt. Flatt underlag er fint å øve seg på.
• Holder du fast i setet, er det stødig, men det kan være slitsomt for ryggen over tid.
• Har barnet en sykkel hvor det følger med en styrepinne, kan du gå litt mer oppreist selv og barnet får mer følelse med å sykle på egenhånd.
• Holder du litt forsiktig i barnet i stedet for å holde i setet, må barnet jobbe litt mer selv for å finne balansen.
Mens vi holder på, kommer to av naboguttene syklende. De lærte seg kunsten å sykle i fjor, og nå er det de som cruiser og lager fine åttere. Det hjelper stort på motivasjonen å se dem i aksjon.
Egentlig har han mer enn nok med å se framover samtidig som de små beina tråkker det tauer og remmer kan holde.
Den røde lastebilen som står parkert 30 meter bortenfor er et bra mål. Med vinglete kurs gir han følgende instruks til pappa:
– Slipp!
Og se nå.
Fem meter.
Ti meter.
Femten meter.
Jeg blir emosjonell. Igjen.
– Det der var jo lett, sier treåringen, har vi mer saft?
Den første sykkelen bør ikke være større enn at barnet kan sette ett eller begge beina ned i bakken når det sitter på setet.
Da kan selv være med og bremse ned farten og stoppe uten problemer. Men før den tid er det flere sykler som kan lette overgangen til å sykle på to hjul:
SYKKELTUR: Kom i gang med bikepacking