/ Sykkel

Utemagasinet har testet 12 barnesykler med 24 tommers hjul.

Barna fra 8 år og oppover får bedre sykler og flere valgmuligheter. Vi har testet 12 barnesykler med 24 tommers hjul.

Sist oppdatert 18. august 2016 kl 15.39
test av barnesykler juniorsykler
TESTING PÅGÅR: Syklene er testet over tre måneder på grus, stier og asfalt med stor entusiasme blant testpilotene. Foto: Audun Holmøy Røhrt

En sprek 9-, 10- eller 11-åring har syklet i noen år, og kraften og rekkevidden nærmer seg oss voksne. Det åpner opp for både opplevelser og effektiv transport for hele familien.

Det øker også forventningene og kravene til sykkelen. Mens de første barnesyklene er enkle og rimelige, begynner sykkelen å koste en del og valgmulighetene øker.

De ivrigste, unge syklistene kan sykle korte ritt og bevege seg inn på stier. Eller bare sykle til skolen og fotballtrening.

Tidligere har vi testet lette barnesykler for de minste. I denne testen av barnesykler med 24 tommers hjul har vi bedt om å få bredt spekter av sykler fra leverandørene for å avdekke forskjeller på typer sykler.

Utstyrsvalg

Tradisjonelt har denne sykkelstørrelsen vært den første sykkelen hvor barna har kunnet glede seg over like mange gir som på en voksensykkkel.

Det betyr tredelt krank foran og tilgang til 21, 24 eller 27 gir. En ganske fersk utvikling er at stadig flere merker kutter ut giret foran, og sparer dermed både vekt og penger.

Trenden er helt klart hentet fra de dyrere utstyrsgruppene på voksensyklene. I praktisk bruk oppleves dette som et smart trekk.

Gir foran og bak krever en god dose praktisk trening før de brukes fornuftig av en åtteåring.

I tillegg krever flere gir mer innstilling og vedlikehold og det veier mer.

Når sykkelen blir sykkelen billigere å produsere og leverandøren kan enten senke prisen eller øke kvaliteten på andre komponenter, er det en klassisk vinn-vinn situasjon.

Ulempen med litt mindre variasjon i utvekslingen mener vi er minimalt i forhold til fordelene.

Våre testpiloter opplevde aldri å ikke ha lett nok gir eller at det var behov for tyngre gir. Det går såpass raskt på de yngste girene at det av sikkerhetshensyn er like greit at det ikke går enda litt raskere.

Tilsvarende ser vi at mange bytter ut dempergaffel med en stiv gaffel. Og når de først setter på en gaffel, velges det en som faktisk fungerer. Det er svært gledelig at fokus på reell funksjon er større enn staffasje og billige salgsargumenter i butikk.

De billigste gaflene som sitter på en del sykler i denne klassen er ikke verdt pengene sine og er mer til ulempe enn noe annet.

Vi mener økt fokus på sykkelglede og bedre sykkelopplevelser for barna er noe alle leverandører bør være opptatt av i et langsiktig bilde, og stiv gaffel i stedet for de enkleste dempergaflene er helt klart et steg i riktig retning.

Sikkerhet på barnesykler

Myndighetene stiller krav til reflekser og ringeklokke. Synlighet er bra for det er akkurat i denne aldersgruppen barna gjerne slippes ut på veien selv.

Vel så viktig er bremsehendler som er enkle å håndtere, og som effektivt stanser sykkelen.

Det betyr at det må være mulig å rekke frem, og også ha tilstrekkelig kraft når det skal bremses raskt.

Enkelte modeller kommer med rene voksenhendler som ikke kan justeres. Det holder ikke mål og er en helt unødvendig innsparing.

Vær obs på at denne justeringsskruen kan være litt vrien å justere, så be butikken om å gjøre denne tilpasningen før sykkelen trilles ut av butikken.

test av juniorsykler
TERRENGTEST: Ikke alle 8-åringer sykler i terrenget, men teknisk vanskelig terreng avslører effektivt sykkelens egenskaper. Spesielt egenskaper i kritiske situasjoner, som kan oppstå overalt. Foto: Audun Holmøy Røhrt

Voksesmerter

Vi er godt kjent med at det kan være vanskelig å finne kvalitetskomponenter i tilpasset størrelse, og samtidig holde prisene på et fornuftig nivå.

Her bør sykkelmerkene legge felles press på fabrikkene.

Samtidig kan nok mange foreldre tenke seg å betale en relativt høy pris på en kvalitetssykkel, men da har leverandørene et ansvar for å sikre maksimal voksepotensial for sykkelen.

Å avspise en sykkel til 5000 kroner med en kort setepinne som knapt kan justeres like mye som en 8-åring vokser i løpet av en sommer, vitner om manglende brukerorientering.

Som kjøper er det derfor viktig at du sjekker hvor mye den håpefulle kan strekke seg før du igjen må punge ut.

Det går selvsagt an å kjøpe ny setepinne selv, men en fornuftig lengde bør være inkludert i prisen. 

Om testen 

Testen er gjennomført over tre måneder våren 2016 på langturer, til trening og lette skogsturer til mer teknisk sykling. 

I tillegg har syklene gjennomgått en grundig teknisk analyse der vitale mål er tatt, vekten er veid og praktisk erfaring har blitt analysert med hvilke tekniske valg som er gjort. 

Testansvarlig har vært Audun Holmøy Røhrt, til vanlig daglig leder i Fri Flyt. Audun har mange års erfaring fra sykkelbutikk, har vært ansvarlig for alt av sykkelproduksjon i Gresvig og besøkt det meste av sykkelfabrikker i Østen. Helårsjobbsyklist og stisyklist.

Publisert 25. juli 2016 kl 07.30
Sist oppdatert 18. august 2016 kl 15.39
annonse
Relaterte artikler
annonse

Utemagasinet.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Gunhild Aaslie Soldal | Tips til redaksjonen

Kommersiell leder: Alexander Hagen