Fra turopplevelser til innholdsproduksjon

Vagabonds redaktør Helge Baardseth og bloggekspert Kjetil Manheim snakker om dagens medier og hvordan du kan få mer oppmerksomhet i en verden der alle har sin egen digitale plattform.

Sist oppdatert 10. desember 2019 kl 07.00

Hvordan kan man dele opplevelsene fra turen, underveis? Det er tema for denne episoden av Ekspedisjonsskolen, hvor Helge Baardseth og Kjetil Manheim diskuterer hvordan du kan skape og dele innhold fra turopplevelser. 

– Skal man levere til et blad, er det to ting som er viktig å huske på. Det er å dyrke din nysgjerrighet og å opparbeide seg kunnskap om det man skriver om, sier Helge Baardseth, redaktør i reisemagasinet Vagabond. 

Det er også viktig å tilpasse stoffet til den aktøren man ønsker dele stoffet med.

– Blogging er veldig uforpliktende som format. Det finnes de som blogger kun for seg selv eller venner og familie, og de mer profesjonelle som kanskje til og med lever av det. Så blogging er et godt utgangspunkt for å begynne å dele, sier Kjetil Manheim fra blogg.no.

Denne plattformen er åpen for alle, enten du har én eller flere millioner følgere. Manheim mener at blogg er et format uten regler, men at det er viktig å skrive det du har inni deg, ellers blir det vanskelig å skape noe ekte. 

– Hvis du forsøker å lage noe som ikke er helt deg, kopiere en inspirasjonskilde, så er det feil utgangspunkt. Hvis du er for definert på hva du har tenkt til å blogge om, så går du fort tom. Du kan ha en idé om at du har veldig mye rundt et tema som du kan blogge om, men så begynner du å skrive, og så er det plutselig stopp, advarer Manheim.

– Terskelen er nok noe høyere om man skriver til et blad eller en avis, enn om man skriver en blogg, men det er klart at et blad som Vagabond er avhengig av å få artikler fra frilansere og folk som har vært ute og reist, sier Baardseth.

Om fordelen med blogg er at man kan skrive hva man vil, så er fordelen med magasinene at der kan man ikke gjøre det, mener Baardseth.Likevel har det skjedd mye også med skrivestilen hos de trykte mediene de siste årene. Det er redaktørens oppgave å sørge for at ordene som står der har en betydning og at det er integritet i artikkelen. Vagabond tar for eksempel ikke inn stoff hvor reisen eller hotelloppholdet som omtales er sponset. 

På en blogg er dette ingen hindring, men det norske regelverket er tydelig på at sponset innhold skal merkes tydelig. 

Den største utfordringen for en blogger i startfasen, er å få lesere, mener Manheim.

– Det viktige er at man deler det innlegget man skriver og gjør andre oppmerksomme på at det finnes en blogg. Veldig mange er redde for å være personlige, noe så enkelt som å sette opp et profilbilde på bloggen sin kan være flaut. Men man må gi av seg selv i bloggsfæren og bruke litt tid på å fortelle hvem du er. Spre det i sosiale medier, men vær også aktiv i andre reiseblogger. Ikke bare med kommentarer under andres blogger, men i en del reiseforum, så det blir større sannsynlighet for at folk fatter interesse for deg. 

Også i magasinpressen er det blitt mer vanlig å være mer personlig enn før, men aldri privat, understreker Baardseth. Det er noen ord man skal unngå, og det er fargede, ladede ord, som kun handler om skribentens subjektive skildring. 

– Når det gjelder foto er det ofte det å fange øyeblikket som gjelder. Skal man levere til et blad som oss, som legger mye vekt på fotografi, så betyr bildet veldig, veldig mye, sier Baardseth. 

Se alle episodene av Ekspedisjonsskolen her.

EKSPEDISJONSSKOLEN

Gjennom UTEs serie Ekspedisjonsskolen vil du lære triks som blir nyttige på langturer og ekspedisjoner. Rådene kommer fra erfarne turledere og polfarere og handler om alt fra hvordan du forbedrer ekspedisjonsformen og pakker pulken, til hvordan du unngår gnagsår på turen. 

Publisert 10. desember 2019 kl 07.00
Sist oppdatert 10. desember 2019 kl 07.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Utemagasinet.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Gunhild Aaslie Soldal | Tips til redaksjonen

Kommersiell leder: Alexander Hagen