Også Norges Klatreforbund, DNT Sogn og Fjordane og flere andre har sendt klage med henvisning til allemannsretten.
DNT Sogn og Fjordane påpeker i sitt brev at det at man har tilrettelagt et unikt og ikonisk fjellområde taler for at rutene bør gjøres mest mulig tilgjengelig for allmennheten, og ikke kun forbeholdes en enkelt aktør, og de som betaler 1700 kroner for en guidet tur.
– Det framstår svært uryddig at tilgjengeliggjøring for allmennheten hele veien er brukt som et argument for å få tillatelse til etableringen, og at tiltakshaver en uke før åpning søker om å stenge anlegget for allmennheten, skriver DNT Sogn og Fjordane i et brev til Bremanger kommune, med kopi til Statsforvalteren.
Området der via ferrata-traseen er etablert, griper ikke inn i selve turstien som går til toppen av Hornelen. Derfor mener kommunen at det er få som vil bli hindret eller rammet av vedtaket å stenge det for allmennheten.
– Bakgrunnen for at vi gjorde et politisk vedtak på det i formannskapet, er at vi må ha erfaring fra guidede turer og være sikre på at løypa er trygg, før vi skal tenke at vi skal åpne den for allmennheten. Er det veldig risikofylt, må vi vurdere å endre på den og gjøre noe i forhold til reguleringsplanen og starte den prosessen, sier Bremanger-ordfører Ann-Kristin Førde (Ap) til Fri Flyt.
– Jeg tolker at det handler mest om regulerings-planen til via ferrataen. Da den ble godkjent i formannskapet, var allemannsretten brukt som en argumentasjon som man ikke har tenkt så nøye gjennom. Nå må vi ha en ny politisk diskusjon på hvordan vi skal løse det, legger hun til.
De fleste andre via ferratene i Norge er ikke stengt for allmenheten. I Loen, for eksempel, er det mulig å benytte via ferrata-rutene på egen hånd og uten guide, så lenge du registrerer deg hos Loen Active på forhånd. De vil ha en oversikt over hvem som er i anlegget av sikkerhetshensyn.
Via Ferrata Hornelen er etablert i et område hvor det ikke er naturlig å ferdes opp. Ordføreren understreker at Via ferrata på Hornelen har vært ønsket i lang tid fra deres side og det er kraftinntekter som har vært med på å gjøre det mulig, ikke kommunekassa.
– Vi så på investeringen som viktig for turistnæringen vår, for å tiltrekke oss en ny gruppe turister som vi ikke hadde fra før. Vi ønsker at det er noe som vil komme hele reiselivsnæringen til gode. Vi ønsker å løfte Bremanger som en turistkommune, sier Førde.
Stijn van Oorschot i guideselskapet Norway Adventures, som drifter via ferrataen, viser til kommunen i spørsmålet om via anlegget skal være stengt for allmenn ferdsel.
«Vi så på investeringen som viktig for turistnæringen vår, for å tiltrekke oss en ny gruppe turister som vi ikke hadde fra før.»
Ann-Kristin Førde, ordfører
– Det er kommunen sin saksbehandling. Vi har bare fått oppdrag å drive via ferrataen best mulig gjennom sesongen. Vi jobber med de kortene vi har fått på hånda, sier han.
Etter at Via Ferrata Hornelen åpnet i juli, har omtrent 300 gjester prøvd seg. I tillegg til nordmenn, langveisfarende fra Australia, Singapore, Canada, Tyskland og Tsjekkia.
– Noen har aldri gjort det før og har bestemt seg for å gjøre noe sprøtt. Stort sett er det folk som er i god fysisk form og vil prøve nye ting, som driver litt med klatring og tenker at det er en fin aktivitet å supplere med, sier van Oorschot.
Han forteller om svært gode tilbakemeldinger fra gjestene.
– De føler seg trygge og ivaretatt på tur, og de synes rutene er veldig spektakulære. Det er ulikt mye annet, synes folk, på grunn av eksponeringen man får når man klatrer over fjorden.
Alle gjester må klatre ruta Hekseveggen før de klatrer den krevende Olavsruta. Den har et parti med overheng på 45 meter og er gradert til F, som er den vanskeligste graden på den internasjonale skalaen.
Stijn van Oorschot er usikker på hvordan det vil fungere å åpne anlegget for alle.
– Det er vanskelig å si nå. Jeg tror ikke folk ser hvor vanskelig det er, og hvor vanskelig det er med redning. Vi har diskutert mulige redningsscenarioer med redningstjenesten. Konklusjonen er at redning blir en utfordring uansett. Folk skjønner i etterkant hvorfor denne via ferrataen ikke er åpen for alle. De har da blit sikret i tau i deler av turen, i tillegg til via ferrata-slyngene. Jeg skjønner at det er vanskelig for klatrere å leie en guide, men det er flere som er interessert i dette enn de som er medlem av Klatreforbundet.
Hvor: Hornelen ligger i Bremanger og er Europas høyeste sjøklippe. Løypene har utgangspunkt fra Hunskor.
Antall ruter: 3 (Ørnelia, Hekseveggen (grad D) og Olavsrute (grad F)
Priser: Fra 1495,- ((Olavsrute 1695,-)
Eier: Bremanger Eiendom AS, kommune
Leietaker: Norway Adventure
Utbygger: Norges Boltefond
Etablert: 2023