Det er

Annonse

1. Kle deg lagvis

Flere tynne lag isolerer bedre enn ett tykt og gir større fleksibilitet. Derfor er det lurt å ha med flere tynne sett undertøy i stedet for ett tykt. Hvor mye undertøy du trenger under skallbekledningen vil variere fra person til person. Her er det bare din egen erfaring som kan hjelpe deg.

Mann med ryggsekk på randonee i dårlig vær
Planlegg: Tenk framover. Er det på tide å ta på mer klær før du kommer opp i snaufjellet.

2. Frys før du starter

Dersom du er god og varm når du står klar til å starte dagens etappe med tung pulk eller ryggsekk, så blir du garantert alt for varm når du kommer i gang.

Har du dunjakke bruker du den når teltet skal tas ned om morgenen. Når du tar av den og putter den i pulken eller sekken skal du stå og småhutre mens du venter på at dagen skal starte.

3. Bruk luftemuligheter

Både på buksa og jakka vil det ofte være glidelåser du kan bruke for å lufte. Dette er en effektiv måte å regulere temperaturen på. Åpne gjerne på lesiden, så slipper du at iskald vind blåser rett inn på undertøyet.

Pass også på at glidelåsene har anheng slik at du kan betjene de med votter. Mange lufteglidelåser er enklere å dra den éne veien enn den andre.

Om glidelåsen er toveis ordner du det slik at glidelåsen lukkes den enkleste retningen. Da har du tryggheten om at du vil klare å stenge glidelåsen om det trengs.

4. Bruk hodet

Du kan regulere temperaturen mye med hodet. Tar du av deg lua, eller vipper opp hetta når det blåser, vil du få økt varmetap fra hodet.

Det kan du benytte deg av om du er for varm. Skulle du fryse vil det på motsatt vis være lurt å vippe opp hetta for å begrense varmetapet.

5. Juster bekledning om nødvendig

Ofte kan du oppdage tidlig på dagen at du har bommet med bekledningen. Er du for varm, så stopp og ta av et plagg før du begynner å svette.

Er du kald kan du ta på dunjakka ei stund og så ta på et ekstra lag med undertøy når du har fått varmen i deg.

Kvinne med lue om vinteren
Regulering: Velg riktig lue for å jusetere varmetapet fra hodet.

6: Prøv dunvest

Mange ser på dunvesten som et byplagg, men den er fantastisk for å regulere temperatur underveis på skiturer. Du kan velge om du bare vil ha den løst på, eller du kan lukke glidelåsen.

Blir du for varm kan du trekke den ned og la den henge over pulkdraget. Dessuten veier den lite og tar liten plass.

7. Vær i forkant

Prøv å tenke på hvordan været vil forandre seg i løpet av dagens etappe. Skal du fra fjellskogen og opp i snaufjellet? Eller kommer du opp over en kant og får vinden imot?

Da kan det være lurt å stoppe og ta på mer klær før du kommer inn i dårligere vær.

8. Spis og drikk

Du trenger både energi og vann for å holde varmen. Husk også å spise og drikke, og gjør det lett for deg å gjøre det.

I ruskevær må enkel mat være lett tilgjengelig og termosen kan ikke ligge i bunnen av ryggsekken eller pulken. Husk også på at emballasje må kunne håndteres med votter.

9. Kle på deg i pauser

Ta på dunjakka når du tar pause, selv om du føler deg varm. Du kjøles fort ned når du står stille. Dunjakka kan du forresten gjerne oppbevare ute i pulken når du er på telttur.

Da slipper du at den tar opp fuktighet inne i teltet, og du har en ekstra sikkerhet i tilfelle teltbrann.

Folk på randonee pause ly for vinden
Pause: Søk ly og ta på mer klær når du tar pause.

10. Start med varme føtter

Føttene er utsatt og skiskoene må være romslige. Men det hjelper også å starte med varme føtter.

Fyll to små plastflasker og putt de i støvlene noen minutter før du skal ta de, på.

11. Alt henger sammen

Om kroppen din taper mer energi enn den selv lager, vil den senke temperaturen i fingre, hender og føtter. Dersom du fryser på fingrene kan det være fordi du har på for lite klær generelt.

Spesielt kan varmetapet fra føttene være ganske stort, selv om vi ikke føler at vi fryser der. En ekstra stillongs kan være det som trengs for å få varmen tilbake i fingrene.