Julegaver til utefolket

Det er snart på tide å tenke på julegavene, og familien Rønneberg har klart hva de ville ønsket seg til turbruk.

Sist oppdatert: 18. november 2015 kl 10.53
Klær som tåler all slags vær er alfa og omega for utelivet!
Klær som tåler all slags vær er alfa og omega for utelivet!

FAMILIEN RØNNEBERG

13-13-40_lightboxorg

Familen Rønneberg består av Jon Rune, kona June, Norah (8), Jon Andreas (5) og minstemann Jørgen (2,5). De bor på Finnsnes i Troms og er glade i både korte og lange turer i skog og mark. På tur blir bekymringene mindre i jevn takt med at dekningen på mobilen forsvinner. De gode naturopplevelsene prøver de å føre videre til barna, slik at de kan sette pris på naturen og de muligheter som ligger der. Dette året har de satt av tid til flere turer, og levd ut noen av drømmene sammen med hele familien. Du kan også følge dem her: www.ektegleder.no og på facebooksidene

I løpet av det siste året har vi hatt rundt fem måneder permisjon fra jobb, skole og barnehage. Vi har brukt nesten 150 dager på å blant annet isfiske i grenseområdene mot Sverige, rotur rundt Senja og småviltjakt i Nord-Norge og Sverige. I løpet av denne tiden har vi gjort oss mange erfaringer, herunder også hvilket klær og utstyr som fungerer, og som har bidratt til å gjøre turene våre bedre! 

LES OGSÅ: Drømmer du om langtur med familien?

1. Speiderkniven

Alle barn som er ute i skogen må ha en kniv i beltet på turbuksen! Ingenting er mer stas enn å grille pølser på eget pølsespidd. Vi valgte noen helt enkle speiderkniver med skaft i bjørk, med parer stang som sikrer at fingrene ikke sklir frem på knivbladet, samt en butt tupp. Knivene vi valgte kostet rett over hundrelappen og gir mye glede, og (til nå) få sår.

Skjermbilde 2015-11-17 kl. 11.05.19
Skjermbilde 2015-11-17 kl. 11.05.19

2. Hodelykt

Når du navigerer feil, timene går og mørket kommer før du finner hytta, kan en enkel og grei hodelykt til barna være forskjellen på suksess eller fullstendig opprørstemning (erfart..). Men aller viktigst bidrar hodelykt til å forlenge og forenkle leken ute etter mørkets frembrudd. Ikke kjøp en dyr hodelykt, den kan fort bli borte eller ødelagt.

3. Sovepose

Barna våre foretrekker telt foran hytte. En av hovedgrunnene til dette er gode og komfortable soveposer som er tilpasset årstiden. Ingen liker å ligge å hutre i en kald sovepose, og for barn kan dette være farlig. Barna våre har kun en sovepose hver, som brukes både vinter og sommer. Når det blir varmt sover de med posen helt åpen. Dersom det er ekstra kaldt velger vi å enten bli hjemme eller så bruker vi en Jerven duk til yttertrekk på posen.

4. Isfiskeutstyr

En god pilkestang koster ikke mye, for 200 kroner har du et komplett isfiskesett som kan brukes år etter år. I tillegg er barn med egen pilkestang mye lettere å få med på tur! Dersom de i tillegg får fisk, kan de oppbevare fisken i et akvarium (grav 1*1 m i snøen over isen, og det fylles opp med overvann). Dersom det gjøres kan vi nesten garantere at barna vil være med på neste isfisketur!

Skjermbilde 2015-11-17 kl. 11.05.56
Skjermbilde 2015-11-17 kl. 11.05.56

5. Ullundertøy

Det siste året har vi brukt ullundertøy på alle turer, og våre favorittplagg har nå over 150 dager med aktivt bruk bak seg. De beste merkene har utviklet svært komfortable og slitesterke produkter, som er myke og behagelige å bruke, samtidig som de effektivt regulerer varmen både i varmt og kaldt vær. At de i tillegg tåler mye smuss, og lukter lite etter lang tids bruk blir heller ikke feil på langtur.

6. Boblejakke

Dette er vel det plagget som ble hyppigst brukt på de fleste turene. Joda, det sier mye om sommerværet i nord for 2015. Men uavhengig av det ser vi mange fordeler med plagget; boblejakken er lett, kan komprimeres, kan brukes til mellomlag eller ytterlag, og er superbra å kle på seg når en har pauser eller skal slå opp teltet.

7. Skallbekledning

Vi er svært glade for at vi fant slitesterke skallbekledninger som isolerte godt mot vær og vind. Vi tok aldri med mer enn en ytterbekledning verken til oss voksne eller ungene på tur, og var derfor avhengig av kvalitetsbekledning som fungerte over tid. På bakgrunn av dette falt valget på funksjonelle ytterklær med god passform som fungerte både i godt og dårlig vær. Vi har aldri brydd oss om hvor godt plagget puster, men heller om hvilke luftemuligheter plagget har, noe som også kan bety sparte penger.

Skjermbilde 2015-11-17 kl. 11.06.39
Skjermbilde 2015-11-17 kl. 11.06.39

8. Riktig sko til riktig aktivitet

Bena er ofte en av de første plassene en fryser på. Velg sko etter aktivitet, og sørg for at det er plass til to par sokker i den kalde årstiden (tynne og tykke ull sokker). Som alt annet var det for oss uaktuelt å bære på ekstra par sko, derfor valgte vi slitesterke sko, som var stabile og komfortable å gå med, også når vekten på sekken til oss voksne ble høy. Er dere mye på tur fortjener barna skikkelige fjellsko!

9. Lue

Mye varme forsvinner ut gjennom hodet. Vi har alltid med to luer (ull) på tur, en lue under aktivitet og en lue når vi har pause. Det bidrar til at en kan ha en tynnere lue når en er på farten, og en tykkere lue når en er i ro. Spesielt om vinter er lue, eller aller best en ull-balaklava superdigg å sove med, samtidig som en holder bedre på varmen!

10. Hyttetur

Vi sparer det beste julegavetipset til slutt. «Gavekort» på hyttetur til famille, venner eller fremtidig kjæreste! Har du ikke hytte selv har DNT og Statskog mange flotte hytter i idyllisk natur. Noen av hyttene til Statskog er til og med åpne og gratis å låne. Uavhengig av alternativene anbefales dette på det sterkeste. Vi har aldri blitt skuffet, bortsett fra de gangene da de åpne hyttene har vært opptatte.

Mer info www.statskog.no og www.dnt.no

God Jul!

LES OGSÅ: 10 tips til en vellykket høsttur

Publisert 18. november 2015 kl 10.53
Sist oppdatert 18. november 2015 kl 10.53
annonse

Relaterte artikler

annonse

Utemagasinet.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Gunhild Aaslie Soldal | Tips til redaksjonen

Kommersiell leder: Alexander Hagen