– Ja til heliski her!

Ordføreren i toppturkommunen Nesset i Romsdal ønsker helikopterbasert skikjøring hjertelig velkommen.

Sist oppdatert: 10. oktober 2013 kl 08.26
KOSTER SKJORTA: Heliskiing til topps på Skjorta (bildet) kommer muligens til å koste skjorta. Men det er slett ikke uaktuelt, for toppturklassikeren Skjorta ligger i Nesset kommune. Foto: Thore K. Engdal
KOSTER SKJORTA: Heliskiing til topps på Skjorta (bildet) kommer muligens til å koste skjorta. Men det er slett ikke uaktuelt, for toppturklassikeren Skjorta ligger i Nesset kommune. Foto: Thore K. Engdal
Lesetid: 5 minutter

Nesset er en av kommunene som selv får bestemme over motorferdsel i kommunens utmark når den nye, mørkeblå regjeringa tar over etter årets Stortingsvalg. For de fleste kommunene er ferdsel med snøskuter mest sentral i denne saken, men de får råderett over alle former for motorisert ferdsel, inkludert heliskiing.

SKIKJØRER: Nesset-ordfører Rolf Jonas Hurlen er toppturentusiast og slett ikke fremmed for heliskiing i kommunen. Foto: Gabi H. Hurlen
SKIKJØRER: Nesset-ordfører Rolf Jonas Hurlen er toppturentusiast og slett ikke fremmed for heliskiing i kommunen. Foto: Gabi H. Hurlen

Nesset-ordfører Rolf Jonas Hurlen (H) er en ivrig toppturentusiast,  men han syns kommunens strålende skifjell (Eresfjorden og Eikesdalen ligger i Nesset kommune) også bør være tilgjengelige med helikopter. Inkludert toppturklassikere som Fløtatind og Skjorta.
Hva skjer hvis spørsmålet om heliskiing i Nesset kommer opp?
– Ja, da er i hvert fall jeg positiv, for det ville blitt steika artig! Men i så fall må vi bli enige om bestemte topper til bestemte tider. Vi har allerede hatt en viss trafikk, men da i forbindelse med basehopping med helikopter i Eikesdalen, sier han.
Tror du resten av kommunestyret i Nesset er enig med deg i denne saken?
– Ikke hvis vi snakker om totalt frislipp av heliskiing, det ønsker ikke jeg heller. Men jeg tror kommunestyret ville støtte tillatelse til heliskiing med de begrensningene jeg nevnte over.

Han understreker at det slett ikke er snakk om noe frislipp, heller ikke i forhold til snøskuterkjøring. Toppturer med skuter kommer ikke til å bli en realitet i Nesset med det første.
– Vi må sette oss ned sammen med grunneiere og den lokale skuterklubben med mål om å bli enige om bestemte traseer i lavlandet med tidsbegrensa kjøring med snøskuter. Det er ikke, og har aldri vært, snakk om noe frislipp, og det er viktig for oss å skille mellom skutertrafikk og skigåere. I dag kan hytteeiere søke om skuterløype for å frakte varer på vinterstengte veier fram til hytta, og vi ser altså for oss å kunne øke dette med tilrettelagte skuterløyper. Ingen av disse skal gå til topps på noen av fjella, sier han.

Nesset kommune har fjell som rager opptil, og over, 1800 meter over havet. Flere av disse har sin fot i fjorden, og har utvilsomt potensial for heliskiturisme. Men hvem skal be om tillatelse?
– Ikke meg i hvert fall, sier tindevegleder Tor Olav Naalsund, som bruker området mye fra sin base i Oppdal. – Det er bare kvantiteten som øker med helikopter, kvaliteten blir sannsynligvis forringa. Jeg ser rett og slett ikke noe behov for å bruke helikopter for å finne de fineste fjellene og den beste snøen. Norge har fjell i verdensklasse og mulighet for turer i relativt urørt terreng, og de fineste opplevelsene skapes best uten motor, sier Naalsund, som tror han har de fleste av kollegene sin i ryggen i dette spørsmålet.

LES OGSÅ: Åpner for økt motorferdsel

Også Hemsedal kommune kommer til å få bestemme selv om de vil ha motorferdsel i utmarka. Men heliskiing i Hemsedal helt uaktuelt for ordfører Oddvar Grøthe (Sp).
– Jeg kan ikke forskuttere kommunestyrets avgjørelse i en eventuell heliski-sak, men vi har vært negative før, og jeg personlig er i hvert fall ikke positiv til heliskiing i Hemsedal. Det er viktig  at folk får muligheten til å bedrive friluftsliv i urørt natur og uten støy, så jeg har ikke tro på at heliskiing vil komme hit.
Hva med snøskuterbasert skikjøring?
– Det er helt uaktuelt med noe frislipp i Hemsedal, vi ønsker å se på muligheten for å legge til rette skuterløyper i samarbeid med nabokommunen Gol. Men disse kan ikke komme i konflikt med verken grunneiere, villrein eller eksisterende langrennsløyper, så det er mange begrensninger på skuterkjøring her i Hemsedal.

Nessets nabokommuner Rauma og Sunndal er begge restriktive i sitt syn på motorisert ferdsel i utmark, og ingen av kommunene har noe ønske om å være med blant kommunene som skal bestemme selv i slike saker. Selv om de begge har skifjell i ypperste verdensklasse.
– Rauma kommune har vært restriktive på motorferdsel i utmark lenge, og alltid vært strenge. Vi har heller ikke opplevd så voldsomme krav om å få ferdes i kommunens utmark med motoriserte farkoster, men det kan jo komme nå, og da er vi klare til å ta debatten, sier varaordfører Oddbjørn Wærås (Ap).
Hvorfor denne langvarige, restriktive holdninga?
– Det er vanskelig å si, det har alltid vært sånn i Rauma. Men store deler av kommunens areal er jo verna, blant annet på grunn av villrein, og det er enklere å kontrollere dette med vern enn uten. Dessuten ønsker vi å framstå som en kommune for naturopplevelser og myke brukere, og det lar seg vanskelig kombinere med motorkjøretøy til fjells.
Hva tror du skjer hvis en aktør ønsker å tilby heliskiing i kommunen kommer og lokker med mange arbeidsplasser, stor oppmerksomhet og store inntekter til kommunekassa?
– Tja, det ville helt sikkert blitt en bra debatt hvis heliskispørsmålet skulle komme. Det blir garantert ikke plankekjøring å få et ja, men jeg kan selvsagt ikke forskuttere kommunestyrets avgjørelse i en eventuell heliski-sak.

Dette sa partiene om saken i forkant av valget.

Se lista over alle kommunene som selv får råde over motorferdsel i utmark her!

Les Erlend Sandes kommentar i anledning motorferdsel og årets Stortingsvalg her!

Publisert 10. oktober 2013 kl 08.26
Sist oppdatert 10. oktober 2013 kl 08.26
annonse

Relaterte artikler

annonse

Utemagasinet.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Gunhild Aaslie Soldal | Tips til redaksjonen

Kommersiell leder: Alexander Hagen