Turtips i Jotunheimen

Jotunheimen har de fleste fjell over 2000 meter, stier som knytter sammen enorme muligheter for fine fotturer, og over 40 hytter der det er mulig å søke ly og hygge. Her er et utvalg turforslag på stiene i dette fjellområdet.

Sist oppdatert 4. april 2023 kl 10.30
Jotunheimen fotturer
VARIERT: Jotunheimen byr på alt fra bratte fjell til fine stier i vakre daler. Foto: Ida Eri Sørbye

Rundturer

Ruteforslag: Sognefjellshytta – Fannaråkhytta – Skogadalsbøen – Sognefjellshytta
Fra Sognefjellshytta går du over breen opp til Fannaråken, hvor du kan sove på den høyest betjente hytta i Nord-Europa (2065 moh.). Turen videre ned til Skogadalsbøen, en betjent DNT-hytte, som ligger idyllisk til i Utladalen, ved foten av Gjertvasstind (2351 moh.) og Fannaråken. Turen tilbake til Sognefjellshytta er beregnet til fem timer.

Bygdin rundt
Ruteforslag: Fondsbu/Eidsbugarden-over Galdeberget (2075 moh) til Torfinnsbu – Bygdin høyfjellshotell – Yksendalsbu – Fondsbu/Eidsbugarden.
En fin firedagerstur i et spennende område. Fra Fondsbu (DNT)/Eidsbugarden (privat) kan kan du gå langs vannet eller over ni lette 2000-metere til trivelige Torfinnsbu.

Yksendalsbu er selvbetjent. Bygdin høyfjellshotell ligger i øst av Jotunheimen, ved veien over Valdresflya. Det er også et alternativ å starte turen her, eller ta båt herfra og over til Fondsbu/Eidsbugarden.

På Eidsbugarden ligger også bua til Aasmund Olavsson Vinje, som gikk mye i Jotunheimen sammen med venner i 1860-årene, og som var den første som tok i bruk navnet Jotunheimen.

VARIERT: Jotunheimen byr på alt fra bratte fjell til fine stier i vakre daler. Foto: Marte Stensland Jørgensen

Langturer med ekte fjell-klassikere:

Ruteforslag: Gjendesheim – over Besseggen til Memurubu (neste dag kan gå til Surtningssue) – Glitterheim – over Glittertind til Spiterstulen (neste dag kan gå til Galdhøpiggen) –Gjendebu – over Bukkelægret til Memurubu (overnatt her eller ta båt til Gjendesheim).
Denne turen har fem rene gådager, pluss eventuelle ekstra dager til Galdhøpiggen og Surtningssue. Og transport opp og ned.

Bratt og dype daler

Vettisfossen jotunheimen utladalen
Vettisfossen renner ned i Utlaelva, og elva følger du langs på vei oppover fra Hjelle. Foto: Line Hårklau

Ruteforslag: Turtagrø – (Fannaråken)-Skogadalsbøen – Ingjerdbu – Vetti gard/Hjelle
I Vest-Jotunheimen finner du ville, spisse tinderekker, men også grønne, dype daler. Fra Turtagrø går du oppom Fannaråken, videre til Skogadalsbøen – Ingjerdbu og Vetti Gard.
Om sommeren går det buss fra Hjelle (litt sør for Vetti) til Årdal, og videre tilbake Turtagrø.  Det er for øvrig bussforbindelse fra Turtagrø til Lom/Otta, og derfra til Oslo.

Bretur

BRE-ISEN: På slike turer får du en ekstra spiss på turopplevelsen. Foto: Marte Stensland Jørgensen

Å bevege seg på bre kan være spennende for både liten og stor. I eventyrisen på Svellnosbreen kan du vandre rundt på blåis, blant istårn og grotter. Fra Spiterstulen turisthytte er det guidete turer hele sommeren, nedre aldersgrense er sju år. Å gå til Galdhøpiggen over Juvassbreen (fra Juvasshytta) er også et populært turmål.

Vi understreker at å bevege seg ut på en bre bør kun gjøres om du har nødvendig kunnskap og utstyr for å krysse sprekker og broer. Man bør ikke krysse breer alene. Bli heller med kjentfolk som har den nødvendige kunnskapen, utstyret og erfaringen til å ta det trygt over isen.

Jotunheimen har flere alternativer, for eksempel Smørstabbreen til Søre Smørstabbtind. Stølsnosbreen opp til Stølsnostind, videre til Falketind. Eller over Bjørnebreen til Storebjørn.

Se flere turtips under kartet!

Spenstige topper i sørvestre Jotunheimen

Stølsnostinden 2074 moh.
Når Falketind er full av folk, kan du sitte og dingle med beina på en mye mindre besøkt topp, men en like vakker en. Følg stien innerst i Koldedalen, opp til tjernet på 1291 moh. Gå langs dette, over eventuelle snøfonner, og til Andrevatnet. Følg sti på venstresiden av elva fra Stølsnosbreen, et parti som kan være glatt når det har regnet.
Fra foten av Falketind følger du ryggen rundt breen, over Vestre Stølsnostinden, og opp på midtre Stølsnostinden. Hold til venstre ved en bratt hammer og et sva. Det er bratt, men med enkel klyving til toppen. Regn med sju – åtte timer tur-retur.

Mjølkedalspiggen 2040 moh.
Her får du to topper på en gang, om du tar turen på begge de to høydepunktene på ryggen.
Fra Koldedalen følger du stien opp til Uradalsvatnet og videre inn Uranosbreen. Hefra går du til Mjølkedalsbreen, og videre til bandet mellom Sagi og Mjølkedalspiggen. Turen videre går i grei ur, før du kommer til siste opptaket før toppen. Her er det lettest å holde ut til høyre, før du følger et drag mot venstre. Om du har høydeskrekk er nok dette et punkt du vil mislike, da det er bratt her, men det er enkel klyving. Alternativ rute: Fra Eidsbugarden følger du stien opp Mjølkedalen og til Mjølkedalsbreen. Vil du unngå breen, kan du gå opp sørøstryggen og over sørtoppen, men dette er en del brattere klyving.

Langeskavltinden 2014 moh.
En av de familievennlige 2000-meterstoppene i nærheten av Eidsbugarden ligger oppe på en fem kilometers fjellrygg. Turen er enkel å gå, og du har utsikt underveis hele veien. Fra Eidsbugarden kan du gå langs ryggen fra Mjølkedøla opp til selve Langeskavlen, eller du kan følge merket sti mot Sløtafjell og ta nordover rett etter Sløtatjernet. Regn med tre – fire timer opp. Alternativ rute: Fra Koldedalen.

Sagi 2040 moh.
En grei tur for de fleste, som du kan velge å kombinere med en bretur om du vil det. Gå fra parkeringen ved veibommen i Koldedalen, og følg stien mot Urdadalsvatnet. Gå til Uranosbreen, og her velger du om du vil krysse breen eller gå over Langeskavltinden. Øverst på Mjølkedalsbreen går du bratt opp ryggen til toppen. Reg med seks – sju timer tur-retur.

Sagi er også en fin ryggtravers, der du ender opp i Skogadalen. Den har noen veldig luftige punkter der det anbefales å sikre med tau.

Publisert 17. august 2017 kl 10.30
Sist oppdatert 4. april 2023 kl 10.30
annonse
Relaterte artikler

Utemagasinet.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Gunhild Aaslie Soldal | Tips til redaksjonen