Fjelltur til Mjølkedalstinden

En tur til Mjølkedalstinden kan gjøres som en stor rundtur eller som haute route til Olavsbu. Viktigst av alt er marsjretningen når du skal bestige Mjølkedalstinden.

Sist oppdatert 9. oktober 2021 kl 12.00
Mjølkedalstinden i Jotunheimen
Mjølkedalstinden har en helt spesiell tiltrekningskraft på toppturentusiaster. Foto: Per-Arne Andersen

Fra Rauddalsbandet i nord ser Mjølkedalstinden massivt ut med loddrette vegger og uoverkommelige stup. Den mektige naturen i Jotunheimen venter.

Fra Rauddalen i vest er Mjølkedalstinden en nytelse som åpner alle sanser og setter begeistringen i sving. En bestigning over vestryggen er en uimotståelig fristelse.

Fra Leirvassbu følges veien nedover Gravdalen til Gravdalsdammen. Rett etter Gravdalsdammen er det mulig å skrå oppover mot inngangen til Rauddalen. Etter hvert kommer man inn på den T-merkede ruta mellom Skogadalsbøen og Olavsbu.

Den T-merkede ruta til Mjølkedalstindes følges til østenden av Rauddalsvatnet, der det er mulig å begynne oppstigningen langs en ryggformasjon. Fortsett over høydene merket 1414 og 1808 moh. på kartet.

Pakkeliste for fjellturen

På ca. 1900 meters høyde blir det betydelig brattere, og på avstand kan det være vanskelig å forstå at en bestigning her er trygt uten tau. Men det dukker opp et tydelig tråkk litt ut på venstre side, noe som gjør bestigningen enkel og komfortabel. Dette tråkket er vardet og svinger seg elegant oppover forbi de bratteste og mest utsatte partiene.

Fra ca. 2000 meters høyde og oppover, er det enkel og morsom ryggvandring til topps.

Samme vei tilbake til ca. 1800 meters høyde. Skal du videre til Olavsbu, kan du følge det mellombratte terrenget nedover mot nordøst. Her må man passere en snøfonn, og det kan dukke opp noen bratte og glatte sva som man må navigere seg rundt eller driste seg over.

Fra Olavsbu er det enkelt tilbake til Leirvassbu langs T-merket rute. Tas hele rundturen på en dag er dette en lang dagstur. De fleste legger derfor inn en overnatting på Olavsbu.

LES OGSÅ: Turguide til Svellnosbreen

VEIVALG: Logisk + delvis T-merket/vardet
GPS: 32V 6814191 460054
KART: Turkart Leirvassbu

Alternative turer i området rundt Leirvassbu

Storebreahøe 2001 moh.
Store Bukkeholstinden 2213 moh.
Hinnåtefjellet 2114 moh.
Loftet 2170 moh.
Bukkehøe 2314 moh.

På tur Leirvassbu

Boka på tur Leirvassbu

Turbeskrivelsen er hentet fra Boka På tur – Leirvassbu, som er en unik veiviser til landets høyest beliggende villmark. Boken beskriver turer for både sommer og vinter. Forfatteren Per-Arne Andersen (47) har gått fotturer i Jotunheimen siden han var 12 år. Bokens turer er inntegnet på kartet over Leirvassbu.

Publisert 9. oktober 2020 kl 12.00
Sist oppdatert 9. oktober 2021 kl 12.00
annonse
Relaterte artikler

Utemagasinet.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Gunhild Aaslie Soldal | Tips til redaksjonen