/ Sykkel

Til forsvar for transportsykkel

Til orientering: Den Perfekte Sykkelen er 220 centimeter lang, 25 kilo tung – og har elmotor.

Sist oppdatert 11. mai 2021 kl 10.00
Den perfekte sykkel
BUDSJETTLØSNINGEN: Med en pris på like under ti tusen kroner er Trek Transport blant de rimeligste longtailsyklene på markedet. Dette var vår egen familiesykkel i halvannet år, før vi byttet til Surly Big Dummy med elmotor og enda mer lastekapasitet. Signe på tre år satt trygt og godt på eget barnesete rett bak styret, mens storesøsknene Eskil og Eiril hadde det like moro bakpå. Her på rolig kosetur langs bilfrie veier på Kosterøyene, med masse plass til bagasje i store sidevesker. Foto: Karoline Møller

Hallo i luken? For ti år siden hadde jeg aldri trodd at jeg skulle skrive en ingress som dette. For tjue år siden hadde jeg ledd meg ihjel om jeg hadde lest noe slikt i et magasin.

Hvis du er slik som jeg var før, så er den perfekte sykkelen din en akkurat passe lett og hissig terrengsykkel. Et fantastisk fluktredskap for alle som vil rømme fra hverdagen og leke seg på store eller bittesmå ekspedisjoner. Men kanskje din perfekte sykkel er en landeveissykkel? Skreddersydd for timer med flyt og fart langs veiene som tar deg rett ut i friheten? Eller tursykkelen? Den som bærer mat og telt og soveposen og fører deg trofast gjennom Lofoten eller Loiredalen? Sykler kan være så mye. For meg var terrengsykkelen alt.

Jeg brukte år på å perfeksjonere min. Nye rammer ble bestilt. Dempegafler ble spesialtilpasset. Håndbygde hjul ble komponert.

Stisyklingen var min egen lille boble, en vidunderlig verden fullstendig løsrevet fra en hverdagsvirkelighet fylt til randen av ett, to og til slutt tre barn. Fulgt av evig husrydding, halvbra middager, fulle vaskemaskiner, en ustelt hage og altfor lite søvn.

Krydret med travle bilturer til posten, apoteket, handlesenteret, hagesenteret, korøvelser, fotballkamper, danseskoler, speidermøter og alt det som livet byr en småbarnsfar.

«Den er så usexy at mitt gamle jeg – den snobbete, ensporede stisyklisten – trolig hadde både ledd og kastet opp samtidig.»

Heldigvis har jeg en praktisk bil. En stygg, men nyttig sjuseter med gigantisk takgrind og masse smarte finesser.

Den frakter meg selv, ungene og alt jeg trenger å ha med hvor som helst. Én dag så jeg på den, og på de to syklene mine som sto ved siden av. En lett og lynrask stisykkel, en lett og lynrask hybrid. Hvorfor kan bilen få med seg alt, mens syklene bare har plass til meg?

Det tok noen år å kalibrere om sykkelsenteret i hjernen. Men jeg innså etterhvert at min lidenskap for sykkel ikke trengte å befinne seg inne i en boble, fullstendig løsrevet fra hverdagsvirkeligheten. Langsomt vokste det fram en tanke om Den Perfekte Hverdagssykkelen.

Den som ikke handler om sport, men om transport. Den som bygges med like mye lidenskap, men helt andre kriterier. Den som bygges for å konkurrere med bilen i hverdagen.

Finnes det for eksempel en sykkel det er mulig å elske, og som kan frakte flere barn, massevis av bagasje og få alt sammen opp motbakkene hjem fra byen uten å bade meg i svette?

Det gjør det. Jeg har nettopp bygget den opp. Det er en longtailsykkel med gigantiske sidevesker, plass til tre barn og en elektrisk minimotor under kranken.

Den er så usexy at mitt gamle jeg – den snobbete, ensporede stisyklisten – trolig hadde både ledd og kastet opp samtidig. Men den er en fest i bytrafikken. Den løser hverdagsfloker på strak arm. Den får ungene til å le, den får meg til å smile i motbakkene, den får bilistene i stillestående kø til å sende lengselsfulle blikk og den er den morsomste sykkelen jeg noen gang har hatt.

Det er hverdagene det er flest av. Mitt tips: Skaff deg en sykkel som gjør dem til en fest.

Test av Biltemas hvite svane

transportsykkel
VÅR EGEN: Dette er familiens stasjonsvogn på to hjul: En Surly Big Dummy longtailsykkel med ettermontert Bafang BBS-01 elmotor og eget styre til junior bakpå, der det er god plass til to store barn. Sykkelen kommer levert med to digre sidevesker, som kan utvides til å holde selv store pappesker på plass. En 90-liters North Face duffelbag går lett inn på hver side, og da er det fortsatt plass til én til oppå lasteplanet. En utrolig morsom og kapabel sykkel både til turbruk og som hverdagstransportør, og vår klare kandidat til tittelen Den Perfekte Hverdagssykkel. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

 

Skjermbilde 2014-09-10 kl. 08.39.06
Skjermbilde 2014-09-10 kl. 08.39.06

Når vi har mindre bagasje og lite tid, er vår BH Emotion Neo Cross elsykkel perfekt i byen. Denne erstatter ikke treningssykkelen din, men den erstatter lett både bil, buss, trikk og taxi når du vil fortest mulig fram.

De nye kvalitets-elsyklene registrerer styrken i tråkket ditt via en moment-sensor, og leverer derfor ekstra watt på en smidig måte.

Sykler du ofte rundt i bytrafikken med mye start og stopp, vil du elske hvordan elsykkelen skyver deg raskt opp til 25 km/t igjen.

Der krever reglene at strømmen kuttes. Du må også tråkke selv for at motoren skal virke.

Skjermbilde 2014-09-10 kl. 08.30.50
Skjermbilde 2014-09-10 kl. 08.30.50

MED LEKEGRIND: Thomas Drevon fra Oslo har ikke bil, men elsker å farte rundt på familiens Surly Big Dummy – som har fått en Bafang elmotor under kranken.

Otto og Anton sitter trygt bakpå, takket være en ettermontert Xtracycle Hooptie barnegrind – kjøpt på nett fra USA. Inne i grinda er det god plass til ett barn til. Og ja, det er lovlig.

Legg merke til at forskriftene for antall passasjerer på sykkel angir hvor mange som kan sitte på i tillegg til det som kalles «fabrikantens bestemmelse».

De nye, store transportsyklene er konstruert og utstyrt for at flere barn trygt kan være med.

Les også: Flere utstyrstester av sykler og utstyr for landeveien

Skjermbilde 2014-09-10 kl. 08.38.41
Skjermbilde 2014-09-10 kl. 08.38.41

Denne sykkelen har gitt nytt liv til et gammelt konsept. Lange, tohjuls lastesykler med plan foran har gått på danske gater i flere generasjoner. I 2008 kom Bullitt – sykkelen som redefinerte kategorien ved å være både lett og rask.

Designet i København, elsket av budsyklister i storbyer verden rundt. Christian Græm tok med sin da han flyttet til Oslo, og sikret seg samtidig norsk agentur på Bullitt gjennom Oslo Cargobikes.

Med superlavt tyngdepunkt takler denne sykkelen hundre kilo på lasteplanet uten å bli ustabil. Fås også med kalesje og barneseter.

Geir Anders Rybakken Ørslien (44) er frilansjournalist og tekstforfatter med bakgrunn blant annet fra Dagbladet og Terrengsykkel. Trebarnsfaren, som i sin tid var med å grunnlegge nettstedet terrengsykkel.no har de siste årene vendt sykkelinteressen mot hverdagssykling og hverdagssykler. 

Publisert 11. mai 2021 kl 10.00
Sist oppdatert 11. mai 2021 kl 10.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Utemagasinet.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo | Tlf: 21 95 14 20

Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Nyhetssjef: David Andresen Vesteng  | Journalist: Gunhild Aaslie Soldal | Tips til redaksjonen

Kommersiell leder: Alexander Hagen | Daglig leder: Anne Julie Saue