Før sommeren setter inn for fullt, florerer det med tips om fine feriesteder. Samtidig som sportsbutikkene melder om salgsøkning, og et inntrykk av at alle skal på tur i sommer, kjenner ikke Ørjan Arntzen seg helt igjen i virkelighetsbildet som beskrives i mediene, på vegne av Lofoten, som han skriver i denne kronikken.
Mot normalt
Arntzen jobber som konsulent i Lofoten Matpark, og har jevnlig kontakt med reiselivsbedriftene i øyregionen. Han synes det er vanskelig å si hvordan sommeren blir, fordi vi aldri har opplevd noe lignende som korona-konsekvensene setter i sving.
– Det vi faktisk vet noe om, er hva bookingene forteller. Overnattingsstedene melder om at for juli er det tilnærmet normalt, litt dårligere, men med håp om økning. Utfordringen, og som er dårlig kommunisert – er at mange overnattingsbedrifter har hatt en hel juni uten gjester. Om høsten har de nesten ingen bookinger, mens til neste år er det foreløpig normalsituasjon, sier Arntzen.
– Jeg tror det blir mye mindre folk i Lofoten enn normalt, legger han til.
Nordmenn ferierer annerledes
Nordmenn er kjent for å feriere mer ut fra været, og i mindre grad langtidsplanlegge sammenlignet med utenlandske turister.
Lofoten har et godt rykte blant aktive og naturglade. For klatrere er det den faste granitten og de klassiske rutene. For fjellvandring er det korte distanser fra havnivå til fjelltopper med episk utsikt. Selv om bobilene dominerer, er det nok av muligheter for sykkelturer i midnattsol, mens andre tiltrekkes av vinden og bølgene ved Unstad – eller etappevis med rulleskøyter.
– Jeg tror at mange av opplevelsesaktivitetene føles veldig trygge, sammenlignet med byferie. Folk må ikke stimle sammen, og utendørsaktiviteter føles tryggere. Nordmenn ferdes mer på egenhånd og er mer individuelle, og bruker mindre tilrettelagte aktiviteter enn tilreisende fra utlandet. Det er naturlig, det er slik vi kjenner naturen vår best. Men vi er spent på hvordan det blir. Reiselivet tar smittevernhensyn alvorlig, mange bekymrer seg for fricamping hvor det ikke er noen tilrettelegginger, sier han.

PADLING I LOFOTEN: Naturbasert reiseliv består ofte av små, mellomstore bedrifter. Foto: Kristian Louis
• KOMMENTAR: Lofoten kan lære av Afrika
Naturvennlige tiltak
De siste årene er det blitt nasjonalparkforvaltning i Flakstad og Moskenes, gjennom Lofotodden nasjonalpark. Det jobbes fremdeles med sikringstiltak ved Reinebringen denne sommeren. De etablerte Lofotvettreglene gjelder fortsatt.
– De områdene i Norge med mye turister er også de områdene som er godt tilrettelagt. Man er opptatt av det skal komme flere, men man tåler det også. Med færre folk i jobb, vil det bety at flere bruker naturen og vi naturslitasje på den måten, sier Ørjan Arntzen.
«Det er ikke noen redning i fellesferien»
Maren Eek Bistrup, Northern Alpine Guides

NORTHERN ALPINE GUIDES: Maren Eek Bistrup. Foto: Kjersti Buås
En utfordring med pop-ups
Maren Eek Bistrup driver Northern Alpine Guides og Lofoten Skilodge. Hun er spent på hvordan sommeren blir. Ut fra bookingen så langt ser det ikke helsvart ut, selv om utenlandsturistene uteblir.
– Nordmenn er et aktivt folk, og Lofoten har mye spennende turer både med og uten guide. Vi vil fortsette å tilby klatring på Svolværgeita, spektakulære ryggtraverser, turer til Stetind og skreddersy kurs til folk som ønsker å bli mer selvstendig i fjellet. Men det blir en veldig kort sesong for oss, det er ikke noen redning i fellesferien, sier hun.
Lokale bedrifter har tidligere fortvilt over «fløteskummerne», som setter opp skip som har egen overnatting, egne kokker, egne aktiviteter og restauranter i stedet for å støtte opp om lokale restauranter/bedrifter.
– Vi som bor her ønsker jo ikke å være en kulisse, men et levende og bra lokalsamfunn å komme til hele året. Vi har tapt fire millioner kroner i vinter, og fordi vi er en sesongbasert bedrift får vi bare 13.500 kroner fra kompensasjonsordningen som ikke er tilpasset reiselivet i noen særlig grad. Vi bor her fordi vi elsker Lofoten, og vil fortsette med det. Alt vi kan gjøre er å fortsette å tilby produktene våre, og håpe at tilreisende nordmenn vil støtte lokale bedrifter også som en dugnad, sier Eek Bistrup.