/ Sykkel

Sykler Afrika på langs

Omtrent samtidig som andre folk er i gang med røykeslutt eller andre selvpåførte nyttårsforsetter, setter Tromsø-dama Sigrid Mogård (29) kursen mot Afrika og et fire måneder langt sykkeleventyr.

Sist oppdatert 11. november 2013 kl 09.28
Klar for ville veier: Snø og minusgrader i Tromsø minner lite om det Sigrid Mogård kommer til å oppleve i Afrika. – Men det er fin måte å øve på litt teknisk sykling, sier hun. Foto: Privat
Klar for ville veier: Snø og minusgrader i Tromsø minner lite om det Sigrid Mogård kommer til å oppleve i Afrika. – Men det er fin måte å øve på litt teknisk sykling, sier hun. Foto: Privat

Tour d´ Afrique er et 12.000 kilometer langt sykkelritt gjennom ni land, fra Khartoum i Sudan til Cape Town i Sør-Afrika. Mogård drar som eneste norske deltaker i 2014-rittet. 

– Det er helt tilfeldig at jeg oppdaget det. Jeg var på en konferanse i forbindelse med jobben hvor jeg møtte en som fortalte at han skulle sykle gjennom Afrika. Jeg ble nysgjerrig og leste blogger og bøker om det. Det føltes som om dette var ment for meg. Jeg reiser mye ellers, men dette blir et litt annet type eventyr, sier Mogård, som er utdannet flyvertinne og siviløkonom, og til daglig jobber i et konsulentselskap med strategirådgiving til bedrifter.

Mellom 600-800 timer venter deg på sykkelsetet. Hvordan forbereder du deg til en slik tur?

– Jeg sykler 1-2 timer tre ganger i uka på sykkelen jeg skal bruke. Jeg prøver å få mest mulig tid på den. I tillegg trener jeg styrke og intervallspinning en gang i uka. Jeg har en fulltidsjobb og et liv som skal gå rundt, så jeg er innforstått med at jeg ikke kommer til å hevde meg i toppen. Vi kan oppleve å få sandstorm, men slikt er ikke så lett å forberede seg på her i Tromsø. 

Foto: tourdeafrique.com
Foto: tourdeafrique.com

Du kan velge å delta i en turklasse (rider) eller konkurranse (racer). Hva velger du?

– Konkurranse, men jeg har ingen ambisjoner om å vinne. Jeg vil ta meg tid til å stoppe og snakke med folk underveis. Grunnen til at jeg deltar i konkurranseklassen er at der registreres tiden, og jeg er nysgjerrig på hvordan jeg vil takle den mentalt. Det er med følgebiler hvor du kan hoppe inn om du blir skadet, syk eller ikke orker å sykle. Så fort du setter deg i bilen, mister du EFI (Every Fucking Inch), som innebærer å sykle absolutt hele veien. Målet mitt er å gjennomføre EFI.

Årets løypetrasé går utenom Egypt på grunn av politiske uroligheter. Hva tenker du om tryggheten på turen?

– Tour d´Afrique har gjennomført denne turen i flere år, og har et sterkt fokus på sikkerhet. Jeg er i liten grad bekymret for slikt. Jeg har besøkt seks afrikanske land tidligere, og har kun positive opplevelser fra disse reisene. Jeg har opplevd Afrika som et vakkert og spennende kontientet med mennesker som er veldig vennlige og velkomne. Jeg mener at media ofte gir et helt feil bilde av Afrika, noe som gjør at mange nordmenn tror det er virkelig farlig der. Den største trusselen er trafikken. Som syklist er man som fluer for bilistene. I tillegg er uforutsette, dype humper i veien en av årsakene til at flere syklister blir skadet.

Foto: tourdafrique.com
Foto: tourdafrique.com

Hva gruer du deg til?

– Barn som kaster stein i Etiopia. En svært stor andel av befolkningen er barn, og de gjør det for å få oppmerksomhet, tigge penger og penner. Vi sykler forbi millioner av barn, og de blir fornærmet når folk bare sykler forbi dem. Det er ikke noe å tulle med. Folk havner på sykehus. Ellers er bakteriefloraen truende for alle syklister. Varmen blir også en utfordring, og visstnok tøffest i starten. 

Hva ser du mest fram til?

– Alle naturopplevelsene, soloppgangene, møte lokalbefolkningen, maten og kaffen. Jeg gleder meg også til samholdet i gruppa, og være med likesinnete som har sett fram til denne reisen som meg. Jeg etterlater meg min flotte samboer Martin Jansen som jeg allerede gleder meg veldig til å se igjen. 

– Hva er budsjettet for turen?

– Deltakelsen koster 90.000 kroner. Det dekker mat, vann, transport av bagasje og sikkerhet. Man må selv dekke alt utstyr, bekledning, medisiner, vaksiner, fly, forsikringer etc. Totalbudsjettet mitt er 160.000 kroner, pluss tapt arbeidsfortjeneste og påløpte kostnader i Norge. Det er derfor ikke en rimelig tur, men jeg tror absolutt at den er verdt det. 

Hvordan bor dere underveis?

– I telt. Det kommer til å bli nytt for meg. Jeg er veldig glad i senga mi og å ligge godt.

Hva ønsker du deg til jul?

– Ny sykkelhjelm. Og en hårklipp. Jeg tror det er en fordel å ikke ha så mye hår i varmen, sier Mogård og ler.

Publisert 11. november 2013 kl 09.28
Sist oppdatert 11. november 2013 kl 09.28
annonse
Relaterte artikler
annonse

Utemagasinet.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo | Tlf: 21 95 14 20

Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Nyhetssjef: David Andresen Vesteng  | Journalist: Gunhild Aaslie Soldal | Tips til redaksjonen

Kommersiell leder: Alexander Hagen | Daglig leder: Anne Julie Saue