PER-ARNE ANDERSEN
Etter å ha blitt målt i 227 km/t på ski nedover en fransk fjellside, flatet friluftslivet noe ut, men Per-Arne benekter at slikt henger sammen med alderen. Per-Arne livnærer seg som ingeniør, og er en altmuligentusiast som fyller året med friluftsaktiviteter som ski, stisykling, downhillsykling, padling, fjellturer og klatring. Han er en solid Jotunheimen-kjenner og har skrevet boka «På tur – Leirvassbu» (2012). Per-Arne blogger om turer og friluftsliv, og tar høyde for at det også kan bli andre uviktige ting som opptar ham i friluftshverdagen.
Følgende melding har akkurat tikket inn på e-postkontoen min: Hafjell satser enda bredere på sommeren, og utvider sykkeltilbudet for å møte et bredere lag av sykkelbefolkningen. Dette var oppløftende nyheter i en tid der høstmørket nådeløst trekker humøret i motsatt retning. Årets sykkelgleder er i ferd med å gå over i historien, og det som opptar meg mest i disse dager er forventningen og håpet om en tidlig vinter. Foreløpig ser det dårlig ut, og i skrivende stund har vind, regn og (uønsket) varme tatt knekken på denne drømmen. I påvente av at landskapet skal dekkes med et jevnt og vakkert teppe av pudderhvitt gull, var nyheten fra Hafjell helt klart god som gull. Og skal jeg lytte til min umiddelbare magefølelse, så kan skiføre bare vente noen dager til. For nå skal jeg ut i høstmørket og feire nyheten med sykling på søkkvåte stier. I vårt sykkelmiljø er det ikke kultur for å sprette champagnekorker. Vi feirer med å smøre kjedet, sjekke dekktrykket, justere dempere og ta oss en sykkeltur. Nå skal vi skal ta`n helt ut, og siden høstens regnskyll fortsatt er godt lagret på skogens stier, kan feiringen i aller høyeste grad bli fuktig nok.
Avgjørende for resultatet ble samarbeid, samarbeid og samarbeid. Da entusiaster og lokale krefter skapte Hafjell bikepark for ti år siden, var samarbeid og dugnadsånd avgjørende. Når sykkelprosjektet nå videreføres, står fortsatt disse faktorene sentralt. Når man trues av nedleggelse, men velger samarbeid og utvidet tilbud som løsning, så er det god grunn til å applaudere. På Hafjell har lokale krefter nå slått seg sammen og bestemt seg for å utvide samarbeidet slik at resultatet blir til det beste for brukerne. Slikt treffer en sykkelentusiast midt i hjerterota.
Fokus på entusiasme og sykkelglede. Utviklingen og tilretteleggingen blir et samarbeidsprosjekt mellom lokale krefter, deriblant kommunen, flere reiselivsaktører og den regionale reiselivskoordinatoren, Visit Lillehammer. Målsetningen er å tilby minneverdige sykkelopplevelser for hele familien. Allerede fra sommeren 2015 blir tilbudet utvidet med å inkludere et merket og godt tilrettelagt sykkelstinett i fjellområdet rundt Hafjell. Stiene som nå skal merkes, begynner i øvre del av Hafjell og fortsetter inn i Øyerfjellet. Her er det naturskjønne omgivelser, et godt utvalg av grus- og seterveier, og en topografi som er svært godt egnet til stisykling. Det vil bli mulig å finne turer som passer for alle aldre og nivåer. Med dette menes alt fra enkle turer i ganske flatt terreng, til utfordrende stiturer i kupert terreng. Stisykling er en av friluftslivets raskest voksende trender, og på Hafjell tar man nå et kjempeskritt inn i fremtiden ved å gjøre sykkelprosjeket til en hjørnesteinsbedrift i regionens turistnæring.
Downhill, stisykling og familievennlige sykkelturer blir fremtidens tilbudsmiks på Hafjell. I tillegg til stisyklingen og det eksisterende tilbudet, vil det også satses mer og bedre i selve sykkelanlegget. Hafjell har allerede en av Europas beste sykkelparker. Nå ønsker man å utvide sykkeltilbudet, slik at det blir et godt sted å legge sommerferien for aktive familier. Siden det ikke finnes så mange likeverdige sykkeldestinasjoner i Nord-Europa, er det godt håp om at sykkelentusiaster fra kontinentet også finner veien og velger Hafjell som fremtidig feriemål.
I 2015 starter sykkelsesongen 20. juni, og anlegget vil holde åpent fra torsdag til søndag hver uke ut august. I september blir det åpent i helgene og det blir et eget program for høstferien. Selv er jeg ikke av typen som pleier å planlegge ferieturer lang tid i forveien, men nå skal jeg gjøre et unntak. Neste år blir det sykkelferie på Hafjell.
«Jeg er ikke av typen som pleier å planlegge ferieturer lang til i forveien, men nå skal jeg gjøre et unntak… Neste år blir det sykkelferie på Hafjell»
Les også: Landevei innleder samarbeid med Eurosport
Les også: Hvem vinner Lillehammer-Oslo?
Les også: De siste nyhetene om landeveissykling