Barnesykkel – tester og tips 2022

Test av barnesykler

Enten sykkelen skal brukes til skolen, fotballtreningen eller til tur og trening i skogen, bør barnesykler være robuste og samtidig lette å sykle med. Men hvor mange gir er ideelt? Trengs dempegaffel og skivebremser på barnesykkelen? Les test av barnesykler og få råd om valg av både nye og brukte barnesykler.

barnesykkel
MORO MED HJUL: Vi har tatt for oss en rekke barnesykler som gjør det gøy å holde på ute. Foto: Øyvind Aas

En god sykkel kan fort utgjøre forskjellen mellom entusiastisk sykkelglede og enda flere timer med Minecraft eller Roblox.  

Barnesykkelen bør være enkel å bruke, slik at syklisten kan konsentrere seg om trafikken og syklingen. Den bør være enkle å reparere og justere for foreldre som ikke har masse erfaring som sykkelmekanikere.

Små barnesykler til de minste

De aller minste barnesyklene har 12 tommers hjul. De brukes fra 2-3 årsalderen, gjerne i kombinasjon med støttehjul. Mange velger løpesykkel eller balansesykkel i stedet.

Det finnes også sykler med 14-tommers hjul, men enda flere sykler med 16-tommers hjul som passer fra 4-5-årsalderen. Dette er gjerne den første sykkelen barnet kan håndtere uten støttehjul. Den bør være lett, letthåndterlig og med gode bremser, men det er ikke vanlig med gir. 

barnesykkel
VIKTIGE MÅL: Vi har målt AkselAvstand, KrankHøyde, KrankLengde og avstanden fra Sete til Stem med setet 50 cm over krankakslingen.

Sykler med 20-tommers hjul

Når sykkelen får med 20-tommers hjul, innebærer ofte det første møtet med gir. Den passer vanligvis aldersgruppen 6-8 år. Du finner modeller spesielt rettet mot terrengsykling.

Trek Superfly 20 vant testen forrige gang vi tester barnesykler i denne kategorien.

Sykler med 24-tommers hjul

Blant syklene med 24-tommers hjul er utvalget enda større. Disse syklene brukes av barn i alderen 8-12 år. Her kan du få dempegafler, skivebremser og et stort utvalg av gir.

Litt mer avanserte barnesykler er ikke ensbetydende at de er veldig dyre.

I vår test av barnesykler til under 6000 kroner, ble White XC 24" kåret til testvinner, på grunn av flott ramme med smarte løsninger som vi kjenner fra voksensykler. I tillegg har de kraftige skivebremser, allsidige terrengdekk som gjør at de kan brukes på ulikt underlag, og godt sete.

Frog 62 er en annen og lett sykkel med smalere dekk, som kan være aktuelt om syklingen stort sett foregår på asfaltveier og sjeldnere på grus og sti.

Hva koster en god barnesykkel?

Syklene i denne testen koster mindre enn 6000 kroner. Som kjøper av barnesykler kan det være verdt å betale for god kvalitet, samtidig er det verdt å tenke på at sykkelen kan selges videre på bruktmarkedet for en OK sum, hvis den blir godt tatt vare på.

Det er naturligvis fullt mulig å bruke enda flere tusenlapper på barnesykler til ivrige juniorsyklister.

Sykkelprodusentene har de siste årene fokusert mer på å tilby gode barnesykler som ikke veier alt for mye, og som er tilpasset barns kropper og fysiologi.

Det er ikke kjempestor forskjell på vekt på syklene, ut fra testen av 24-tommers sykler. Det er større forskjell på hvilke grep som er gjort når det kommer til lengde på krankarmer, antall gir og hvor godt gir- og bremsehendlene passer til små hender. 

To av syklene, Diamant og White har hydrauliske skivebremser. Dette gir trygg og forutsigbar bremsing. I tillegg er skivebremser tilnærmet vedlikeholdsfrie, og krever veldig lite justering etter hvert som bremseklossene blir slitt. Under normal bruk vil hydrauliske skivebremser kunne være vedlikeholdsfrie i minst et år.


Sykkelen fra Superior er den eneste vi har testet med dempegaffel. Det legger på noe vekt og er mer utsatt for slitasje enn en stiv gaffel. Om barnet opptatt av å sykle på stier med røtter og steiner, så kan dempergaffelen ha sin funksjon. Noen vil så klart også synes det ser tøft ut med en slik gaffel på sykkelen.

Ett eller flere tannhjul til barnesykkel?

Syklene fra Gekko og Xeed tre tannhjul på kranken. Alle de andre syklene har ett enkelt drev på kranken og kun gir i bakhjulet, og dermed også kun girspaker- eller vrider på høyre side av styret. 

Ett tannhjul i kranken er forlengst blitt den foretrukne løsningen på terrengsykler for voksne. Da kombineres det ene tannhjulet gjerne med 11 eller 12-tannhjul i kassetten, slik at sykkelen får 11-12 gir med stort spenn. Akkurat som for oss voksne er det lettere for barn å forholde til seg færre gir og kun girspaker på en side av styret.

Vi skulle aller helst ha ønsket at også barnesyklene ble utstyrt med kassetter med større spenn mellom tyngste og letteste gir, og gjerne 10,11 eller 12 gir, enn de syklene som vi har testet hittil. Dyrere barnesykler vil ha denne mer moderne løsningen. 

Mange barn vil kunne ha problemer med å mestre det å gire på både krank og i bakhjulet. Ofte ender barnet opp konstant syklende med kjedet på det minste tannhjulet på kranken.

Løsningen med tre tannhjul på kranken vil være mer utsatt for at kjedet hopper av, også være mer utsatt for at bukseben og skolisser setter seg fast i kjedet.

Vær også obs på at det å justere frontgir så det fungerer helt bra kan være en ganske krevende og tidvis frustrerende øvelse for selv en nevenyttig forelder. 

test av barnesykkel
SYKKELTESTING: Sivert (10) tester utforegenskapene til Gekko, mens resten av testgruppa diskuterer. Foto: Erlend Sande

Slik har vi testet barnesykler

Testen har blitt utført ved at seks barn mellom 8 og 10 år har syklet på alle syklene både på asfalt, grusveier og enklere stier. 

Hovedansvarlig har vært utstyrsredaktør Øyvind Aas, som også er sykkelekspert i Terrengsykkel og Landevei. Han er selv tobarnsfar og har parallelt vurdert syklenes kvaliteter og løsninger. 

Test av White XC 240 Lite

Whites 24-tommers barnesykkel har flott ramme med smarte løsninger fra moderne voksensykler. Kraftige skivebremser, allsidige terrengdekk og godt sete forsterker kvalitetsfølelsen.

Test av White XC 240 Lite
FLOTTE PROPORSJONER: White XC 240 Lite ser velproporsjonert og funksjonell ut. Skivebremser og solid kvalitetsfølelse gir et bunnsolid inntrykk.
UTE_testvinner
White XC 240 Lite
  • Pris: 4499 kroner

  • Vekt: 10,5 kilo

  • Akselavstand: 992 cm

  • Krankhøyde:  26,3 cm

  • Krankarmlengde:  140 cm

  • Minimum setehøyde:  40 cm

  • Maksimal setehøyde:  59 cm

  • Avstand fra sete til stem:  50,5 cm

  • Antall gir: 8

skala
10/10

White er XXL-kjedens eget sykkelmerke. Sykkelen XC 240 Lite har en egen-utviklet ramme.

Den har flere smarte løsninger og er både robust og lett. 

Test av White XC 240 lite
GJEMT UNNA: Bakbremsen er montert mellom sete- og kjedestag, akkurat som på nye voksensykler.

Geometrien er inspirert av moderne stisykler for voksne med en lang frontramme og relativt kort stem. Rammen har løsninger som vitner om at den er spesifisert av en sykkel-nerd med et øye for detaljer. 

Av syklene i testen er White-sykkelen den som har lavest krank. Dette gjør det enklere for barnet å rekke ned til bakken når setet står i passe høyde i forhold til pedalene. Dessverre er det en bransjestandard for hvor lav kranken på barnesykler kan konstrueres, noe som gjør at barnesykler i denne størrelsen har omtrent samme krankhøyde over bakken som landeveissykler for voksne. Hensikten er å unngå at pedalene går ned bakken i svinger, men det kan virke som om disse reglene ikke tar hensyn til at barnesykler også oftest har mye kortere krankarmer enn voksensykler. 

Test av White XC 240 lite
GIRSPAKER: Shimano-giret betjenes med spaker under styret.

At White-sykkelen er nesten 4 centimeter lavere over bakken enn den sykkelen i testen med høyest krank, gjør den mindre skummel å sykle på for barn som går fra 20 til 24-tommers hjul. Eller barn som ennå ikke er hundre prosent trygge på det å gå av og på sykkelen. Krankarmene er passe korte. Krankdrevet er beskyttet med plater på begge sider. Dette sikrer at kjedet ikke faller av og at man ikke hekter buksa i kjedet. 

Test av White XC 240 lite
INGEN SUBBING: Girvaier og bremseslangen går sammen på venstre side av sykkelen. De gnisser ikke mot rammen.

White-sykkelen er ganske lik Diamant-sykkelen på flere vis, men skiller seg også fra Diamant på viktige områder.  Den er utstyrt med gode skivebremser, fra Shimano i stedet for Tektro som står på Diamant. I tillegg har White-sykkelen 8 gir. Diamant-sykkelen har 7. 

Rammen og gaffelen på White-sykkelen virker også noe lettere. Rammekonstruksjonen der bakbremsen sitter gjemt inne i baktriangelet er slik vi ser på moderne voksensykler og en fin måte å sikre at bremsen ikke så lett blir dunket inn i stolper og sykkelstativer under barnets herjinger. Slangen til forbremsen er lagt stramt langs forsiden av gaffelen, før den går på innsiden av gaffelen til selve bremsen. Dette gir en bedre føring av slangen fra styret og er med å hindre at slangen gnisser på rammen. Også slangen til bakbremsen og girvaieren er lagt sammen på en slik måte at de gnisser minst mulig på rammen. Dette er detaljer selv mange dyre voksensykler ikke har på stell. 

Test av White XC 240 lite
GODT GREP: Holkene med edderkoppspinn-mønster er gode å holde i og sitter dønn på styret.

Noen av de andre syklene i testen fikk tydelige gnissemerker på rammen etter kun få timers bruk. 

White-sykkelen er også satt opp med kvalitetskomponenter som vi er vant med fra voksensykler. Skruholkene er gode og sitter solid fast i styret. De beskytter også styret når sykkelstyret smeller i asfalten, med eller uten syklist på. Setet er godt polstret og har god bredde, uten at det kommer i veien for tråkket. Plastpedalene er store og ikke så skarpe som metallpedaler. De gir likevel godt grep mot skoene.   

Test av White XC 240 lite
GODT TRÅKK: Store pedaler og passe kort krank gir trygt og solid tråkk.

Barna som prøvde syklene rapportere at White-sykkelen føles veldig lett og er god å sykle på både på vei og i terrenget. Den ble raskt førstevalget når de bratteste kneikene i skogen skulle forseres, selv om det letteste giret ikke kan matche de to syklene fra Sport1 med 24 og 27 gir. White-sykkelen føles så robust og solid at selv den voksne testeksperten følte seg trygg nok til å øve på å hoppe med den i hagen. 

White XC 240 Lite er en solid og velkonstruert barnesykkel med fine detaljer og kvaliteskomponenter. Den er lett og veldig funksjonell og er vårt førstevalg i denne testen til variert sykling. At den også er testens nest rimeligste gjør den til et trygt kjøp for årets sykkelsesong. 


Sykkelen kommer også i en rød-oransje versjon som XXL kaller White XC 240 Lite Ane. 

VURDERING
Totalinntrykk
PLUSS

Lett

Gode skivebremser

Lettbetjente gir

Solide kvalitetskomponenter

Store pedaler

Lav krank

Smart vaier/slangeføring

Supre holker

MINUS

Egentlig ingen

Test av Diamant Ultra 24 Disc

Diamant Ultra 24 Disc er en robust og velfungerende barnesykkel med 24-tommers hjul. Den har kraftige skivebremser, funksjonell geometri og en lekker grønnfarge som glitrer i sola.

Diamant Ultra 24 Disc
SKINNER I SOLA: Diamant Ultra 24 er en kul og robust barnesykkel med kraftige skivebremser og solid ramme.
Diamant Ultra 24
  • Diamant Ultra 24 Disc

  • Pris: 4999 kroner

  • Vekt: 10,1 kilo

  • Akselavstand: 99 cm

  • Krankhøyde: 27 cm

  • Krankarmlengde 14 mm

  • Minimum setehøyde: 44 cm

  • Maksimal setehøyde: 61,5 cm

  • Avstand fra sete til stem: 49,5 cm

  • Antall gir: 7

skala
9/10

Grønnfargen på Diamant sin 24-tommer har masse glitter og spill. Fargen minner om British Racing Green mange vil kjenne igjen fra Jaguar motorsport-historie.

Glitteret i sykkelfargen gjør en ekstra kul. 

Diamant Ultra 24
STILIG: Diamant Ultra 24 er en tøff barnesykkel som fungerer til det meste og ser kul ut. Foto: Øyvind Aas

Sykkelen har lavt overrør, men er relativt høy i fronten. Vekten er lav, akkurat over 10 kilo. Diamant-sykkelen kommer med sju gir som betjenes med en girvrider på høyre side av styret. De kraftige hydrauliske skivebremsene fra Tektro gir forutsigbar bremsekraft og krever lite styrke for å bremse skikkelig. Selve hendelbladet er ganske langt, men lett å nå for små barnehender også. 

Diamant Ultra 24
SKIVEBREMSER: Diamant Ultra 24 er utstyrt med kraftige skivebremser fra Tektro. Foto: Øyvind Aas

Diamant-sykkelen kommer med ganske kraftige terrengdekk, som likevel ruller godt på asfalt. Sykkelen har også nest lavest krank i testen. Lav krank er fint da det gjør det enklere å nå ned til bakken med setet i riktig høyde i forhold til pedalene. Korte krankarmer gjør at barnet ikke får knærne i brystet mens det sykler. Og sikrer også at pedalene ikke slår nedi underlaget så lett i svinger eller i terrenget.

Kranken har også beskyttelsesplater på begge sider av kjedet. Dette gjør at kjedet ikke kan hoppe av, samtidig som det begrenser muligheten for å feste bukseben og skolisser i kjedet. 

Diamant Ultra 24
KORT OG GOD: Kranken har beskyttelsesplater på begge sider og passelig lengde for barnebein. Foto: Øyvind Aas

Girutvalget på Diamant-sykkelen er bra. Sykkelen har like lett krabbegir som syklene med 8 gir, og forskjellen på 7 og 8 gir er i praktisk bruk liten. Shimano-giret holder ok kvalitet og betjenes med knapper under styret. Her er det også en tydelige indikator på hvilket gir man er i. 

Både ramme, hjul og komponenter for øvrig holder god kvalitet. Styret er passe bredt for god balanse både i trafikk og terreng. 

Diamant Ultra 24
GIRVELGER: De sju girene betjenes med trykknapper under styret. Foto: Øyvind Aas

Selv om sykkelen ikke har dempergaffel er den komfortabel å sykle på. De store  dekkene kan sykles med lite luft for ekstra demping i terrenget. Gaffelen er solid og stilig. Metallpedalene er litt små og har veldig skarpe kanter. Et par større nylon-pedaler kan være en god oppgradering. Setet som vi kan kjenne igjen fra Diamants voksensykler er ok polstret og smalt og ganske langt. Det er med på å holde vekten på sykkelen lav. Også setepinne og stem er standard-vare lik de vi finner på sykler for voksne. 

Diamant Ultra 24
GODE DEKK: De allsidige terrengdekkene fungerer både på stier, grus og asfalt. Foto: Øyvind Aas

Diamant Ultra 24 ble raskt en av favorittene i testen. Den ser flott ut, men er også satt sammen av kvalitetsdeler hele veien. De gode skivebremsene bremser bedre enn felgbremser og krever ingen justering. Den lave rammen og godt tilpassede drivverket gjør at sykkelen vil passe både relativt små 8-åringer og ganske langbeinte 12-åringer. 

VURDERING
Totalinntrykk
PLUSS

Gode skivebremser

Lavt overrør

Passe grove dekk

Robust konstruksjon

Korte krankarmer

Kul farge

MINUS

Små, skarpe pedaler

Kunne hatt 8 gir

Test av Xeed XC R jr 24

Xeeds barnesykkel har hele 24 gir. Den er også lett og koster minst av syklene i testen.

FARGESPRAKENDEN: Xeed XC R Jr 24 kommer også i en vinrød farge.
FARGESPRAKENDEN: Xeed XC R Jr 24 kommer også i en vinrød farge.
Xeed XC R Jr 24
  • Pris: 3790 kroner

  • Vekt: 10,3 kilo

  • Akselavstand: 100 cm

  • Krankhøyde: 27,6 cm

  • Krankarmlengde 152 cm

  • Minimum setehøyde: 43 cm

  • Maksimal setehøyde: 59 cm

  • Avstand fra sete til stem: 50 cm

  • Antall gir: 24

skala
6/10

Xeed er Sport1-kjeden, inkludert Anton sport, sitt eget sykkelmerke. Barnesykkelen XC R Jr 24 har ikke bare 24-tommers hjul, den har også 24 gir. Girene er av typen Shimano Tourney TZ og betjenes med vridere på styret. En på venstre hånd for å gire mellom de tre krankdrevene og en vrider på høyrehånd for å veksle mellom de sju girene i kassetten i bakhjulet. 

Test av xeed XC r jr 24
GIRVRIDER: 8 gir på høyre hånd og tre på venstre gir 24 gir totalt. Holkene løsnet med en gang.

Det store utvalget gir gjør at sykkelen også har lettere klatregir enn de andre syklene i testen, unntatt Gekko, samt tyngre toppgir for høy fart. Samtidig medfører det store antallet gir en del utfordringer for unge syklister. Moderne terrengsykler for voksne kommer nå med 12-gir og kun ett drev på kranken. Dette vet voksne å sette pris på da girene blir mer presise og sjansen for feilgiring er mindre.

Med 24 gir fordelt på tre krankdrev og sju kassett-tannhjul blir det mye å holde styr på. Det er også krevende å gire fra ett tannhjul til et annet på kranken. Girvrideren må vris mye på styret for å gjøre dette. Ofte kommer ikke kjedet seg helt opp på neste krankdrev slik at man må dra litt ekstra i vrideren før girskiftet sitter. Voksne er ofte vant til dette, men for barn er det krevende å vri så langt rundt styret, samt hjelpe giret opp med litt ekstra vaiertrekk. 

Test av xeed XC r jr 24
GODE DEKK OG BREMSER: De allsidige Kenda-dekkene og de gode Tektro-bremsene gir god kontroll i terrenget.

I tillegg er det også slik at man med et 3x8-oppsett bør unngå å ha kjedet på det minste tannhjulet på kranken, samtidig som kjedet er på de minste tannhjulene i kassetten. Dette gjør kjedet veldig slakt og fører til mer bråk og øker faren for at kjedet kan spore av kranken.

Tilsvarende vil kombinasjonen med største tannhjul på kranken og største tannhjul i kassetten strekke kjedet og bakgiret mye, samt gjør at kjedet står veldig på skrå. Ingen kan det øke sjansen for at kjedet sporer av. 

Kjedet og kranken er også mer eksponert enn på syklene med enklere drivverk. Beskyttelssplaten på kranken er skjør og vil falle av. Da kan man skade seg på det skarpe tannhjulet, samt hekte buksebein og skolisser i kjede og tannhjul. 

Test av xeed XC r jr 24
ENKLE PEDALER: Plastpedalene gir litt lite støtte. Beskytteren på kranken er litt skjør.

 

En anbefaling vil være at barna kun bruker mellomdrevet på kranken i begynnelsen. 

Til tross for det ekstra antallet gir er Xeed-sykkelen like lett som de andre syklene. Barna sitter godt på sykkelen, men det oppoverbuede overrøret minimerer skritt klaringen over rammen. Dette gjør at sykkelen kan føles litt større enn den er. Den minimale setehøyden på 43,5 mm er nest høyest i testen. Kranklengden på 152 mm er nest lengst. Dette kan virke litt sjenerende for de barna som sitter lavest. 

Test av xeed XC r jr 24
GODT SETE: SDG Bel Air er et sete mange liker.

Setet fra SDG er en klassisk favoritt hos mange voksne. Dette er godt polstret og passe bredt. V-bremsene er av standard type. Hendlene fungerer bra for små hender. 

Kulelagrene i hjulene er nesten ubeskyttet. Dette kan bli et holdbarhetsproblem på sikt.

Test av xeed XC r jr 24
EKSPONERT: Hjulagrene er ikke beskyttet av noe annet enn selve kulelageret støvkappe.

Med girvridere er det også ekstra viktig at holkene sitter godt. Begge løsnet etter kort tids sykling, noe som kan skape farlige situasjoner da man får dårlig grep på styret. 

Xeed XC R 24 Jr er testens lavest prisede sykkel. Til tross for at den har mange gir føles den også en del billigere i kvaliteten enn de andre i testen. Den store mengden gir tilfører lite til sykkelopplevelsen, men øker kompleksiteten både for barn og forelder ganske mye. 

VURDERING
Totalinntrykk
PLUSS

Lav pris

Ganske lett

Setet kan settes høyt

Mange gir kan være fordel for større barn

Fint sete

Gode bremser

MINUS

Tungt å gire, venstrevrideren må vris langt for å skifte gir

Enkle plastpedaler

Holkene løsnet med en gang

Eksponerte hjullager

Dårlig beskyttelse på krankdrev

Mange gir kan lett bli krevende å bruke for barn

Test av Gekko Fast 24

Gekkos barnesykkel har en langstrakt og lav ramme og et realt terrengsykkelutseende. Hele 27 gir gjør at man alltid bør ha en egnet utveksling til terrenget.

Test av gekko fast 24
TERRENGSYKKEL: Gekko Fast 24 er en sykkel med gode terrengegenskaper, hvis barnet takler alle girene.
Gekko Fast 24
  • Gekko Fast 24:

  • Pris: 5490 kroner

  • Vekt: 10,3 kilo

  • Akselavstand: 101,5 cm

  • Krankhøyde: 28 cm

  • Krankarmlengde 170 cm

  • Minimum setehøyde: 39,5 cm

  • Maksimal setehøyde: 57,3 cm

  • Avstand fra sete til stem: 51 cm

  • Antall gir: 27

Gekko er som Xeed Sport1-konsernets eget merke.

Det var tidligere et merke eksklusivt for Anton Sport-kjeden, men selges nå også i andre Sport1-butikker. 

TEST AV GEKKO FAST 24
GODE BREMSER: Tektro V-bremsene er gode og kraftige.

Gekko Fast 24 er en barnesykkel som er tydelig inspirert av terrengsykler for voksne. Den har 27 Shimano-gir med 9-delt Acera bakgir og Altus-trykknapp girspaker. Bremsene er de samme Tektro V-bremsene som vi også finner på Xeed-sykkelen. Disse har god hendel som er enkel å bruke, også med små hender.

Girspakene har fine indikatorvinduer som forteller hvilket gir man er i. Tommelknappene, spesielt på venstre hånd, må trykkes langt inn for å skifte til et større tannhjul i kranken. Akkurat som på Xeed-sykkelen er man avhengig av et fininnstilt forgir for at girskiftet til større krankdrev skal skje uten skraping og litt ekstra hjelp på hendelen. De fleste barn vil ha godt utbytte av å la kjedet ligge på midtre drev på kranken og kun bruke de ni girene man betjener med høyre hånd. 

Test av gekko fast 24
VOKSENKRANK: Kranken med tre tannhjul har lange krankarmer og eksponerte tenner.

Kranken på sykkelen kom uten beskyttelse på utsiden. Det eksponerte krankdrevet er skarpt. Mange voksne har arr etter slike drev bakpå leggen og det å gli av pedalen og kutte seg på et slikt krankdrev kan være ganske fort gjort. Spesielt siden kjedet ikke vil ligge rundt tannhjulet og beskytte tennene så ofte. 

Kranken har også hele 170 mm lange krankarmer. Dette er en lengde som voksne på 170-175 centimeters høyde gjerne bruker på sine sykler. Når barnet sitter lavt føles det som om knærne slår i brystet under sykling. Dette fungerer ok for 10-12-åringer på 140-150 centimeter, men krankarmene oppleves som for lange for barn på 125-135 centimeter. 

Test av gekko fast 24
GOD KVALITET: Både gir- og bremsehendler er av god kvalitet.

Sykkelens ramme virker robust og er lett. Overrøret er lavt og gir god skrittklaring. Den lange fronten og akselavstanden gir god kontroll og stabilitet, også for litt større barn. Gaffelen virker solid, selv om selve endestykkene der forhjulet festes ser litt skeive ut. Forhjulet sitter uansett rett i gaffelen. 

Vaierføringen er ryddig på undersiden av overrøret, men det vil raskt oppstå gnissemerker der vaierstrømpene ligger an mot rammen. 

Test av gekko fast 24
SAMLING: Vaierne er samlet fint under overrøret.

Både setepinne og stem er like som de vi ser på voksensykler. SDG-setet er en favoritt hos mange voksne og dette er godt polstret og passe bredt, uten at det veier all verden. Dekkene på Gekko-sykkelen har små, tette knaster. Dette fungerer bra både på tørre stier og på asfalt grus. 

Test av gekko fast 24
FLOTT SETE: SDG Bel Air er et sete mange sitter godt på.

Gekko-sykkelen ble også med sine ekstra lette gir et populært verktøy for å klatre de bratteste kneikene i terrenget, men det ble ofte til at kjedet ble liggende på minste krankdrev og skrangle.

Gekko Fast 24 er en sykkel med en lav og lang ramme som gir god kontroll og trygghet i terrenget. De 27 girene gir et kjempestort girutvalg, men vil for mange være mer forvirrende enn nyttig. Den lange kranken med eksponerte tannhjul er litt malplassert på en sykkel til barn i denne alderen. 

PLUSS

Lav vekt

Lav ramme med god plass til å vokse

Fine, allsidige dekk

Fint sete

Mange gir fint for litt større barn

Gode bremser

Kvalitetsgir

MINUS

Voksenlengde på krankarmene

Lang vandring på girknappene

Mange gir kan bli i overkant komplisert

Eksponert krankdrev kan gi kutt og sår

Test av Trek Superfly 16

Trek sin barnesykkel Trek Superfly 16 har dobbel bakbrems, letteste utveksling og bredt styre. .

Trek Superfly 16
Trek Superfly 16
Trek Superfly 16

Trek er en av sykkelindustriens amerikanske giganter, og storebroren Superfly 20 ble vinner av en tidligere test av barnesykler.

Sammenlignet med denne har Superfly 16 hjulbolter i stål (i stedet for aluminium) og enklere styre, styrefremspring og setepinne.

Det er med på å forklare at denne Trek-sykkelen ikke er noen vektvinner, men tvert i mot blant de tyngste.

En annen årsak til dette, er at Superfly 16 er utstyrt med dobbel bakbrems, den har både v-brems som du betjener fra styret og navbrems. Når du tråkker bakover.

Leverandøren sier at tanken er at den lille skal lære å bremse med bremsehendlene på styret og samtidig har tryggheten med en pedalbrems.

Den ekstra bremsen forklarer mye av vektforskjellen sammenlignet med syklene som bare har pedalbrems bak.

Vi kunne ønsket oss bremsehendler bedre tilpasset barnehender.

Målene er gjennomtenkt, med forholdsvis lang akselavstand, kombinert med kort kjedestag for lett manøvrering og lavt overrør, slik at det blir lett å komme av og på.

Superfly 16 er sykkelen med letteste utveksling, noe som øker sjansen for å komme opp bratte bakker, men samtidig gjør at det fort blir visping i lett terreng.

I stil med Treks terrengsykler for voksne er Superfly 16 utstyrt med testens bredeste styre.

Vår testsyklist hadde ikke noe problem med det og var stødig i utforkjøringene.

Men selv om både utseendet, utvekslingen og flere andre detaljer forteller at dette er en terrengsykkel, kommer Superfly 16 med mønsterløse dekk som gjør seg best på asfalt.

Det understreker inntrykket av at dette er en god barnesykkel, men ikke så gjennomført som vi forventer til denne prisen. 

TREK SUPERFLY 16

Vekt: 8,22 kilo

Utveksling: 26/19 =1,4

Pris: 2799 kroner

Trekbikes.com

Test av Frog 62

Frog 63 er en god sykkel for turer på asfalt. Dette er barnesykkelen som gir deg mest for pengene.

GJENNOMFØRT: Frog 62 er gjennomført og lett sykkel. Foto: Audun Holmøy Røhrt
GJENNOMFØRT: Frog 62 er gjennomført og lett sykkel. Foto: Audun Holmøy Røhrt
UTE_mest_for_pengene
Frog 62
  • Pris: 3849,-

  • Vekt: 9,78 kilo

  • Styrebredde: 51 cm

  • Akselavstand: 100 cm

  • Bakstag: 41,3 cm

  • Høyde: 55 cm

Frog har etablert seg som et kvalitetsmerke med lette sykler for barn.

Enkel i designet, og med elegante detaljer som for eksempel eiker i andre farger ved ventilen.

Denne modellen er satt opp med enkelt drev foran og 8 gir Shimano Altus bak.

Dette sammen med stiv gaffel og smale dekk er med på å presse vekten godt under 10 kilo.

Frog har valgt Shimano rapidfire til å styre Altus bakgiret. Det gir presis og pålitelig giring.

Det gir også plass til noen holker som har godt grep og som også sitter bra fast i styret.

Pluss for justerbarebremsehendler som kan tilpasses barnehender og slipte sidekanter på felgene for bedre bremseffekt.

 Frog har valgt et kort og bredt sete med fine Frog-detaljer på, men dette ble karakterisert som vondt, selv om det har god polstring.

frog bikes
Frogsadelen er kortest og bredest i testen, men falt ikke i smak hos våretestere.

Gjennomgående fremstår sykkelen med god finish og med kvalitetskomponenter.I bruk er sykkelen helt klart best på asfalt.

Sykkelen har lang akselavstand som gjør den litt tregere å manøvrere enn mange av de andre syklene.

Sammen med et spesielt smalt styre oppfattes ikke sykkelen som spesielt letthåndterlig.

De smale dekke nærmer seg rene bydekk og ga dårlig selvtillit når turen ble lagt innover på grusveier.

frog bikes
FROG: Frog-sykkelen har mange detaljer. Som for eksempel eiker som indikerer hvor ventilen er.

På litt, fuktig norsk grus og jordunderlag ønsker vi oss andre dekk. Og akkurat her kommer en av Frogs styrker inn.

Sykkelen leveres med både med ekstra dekk og skjermer inkludert i prisen. Ekstradekkene er bredere og grovere og er bedre tilpasset norske forhold.

Vær obs på at sykkelen ikke er spesielt stor. Frog-sykkelen er best egnet for lengre sykkelturer på jevn asfalt.

PLUSS

Fine designdetaljer

lett

Solide felger

Justerbare bremsehendler

MINUS

Smalt styre

Test av Diamant Ultra 16

Barnesykkelen Diamant Ultra 16 er en uslepen diamant, der noen billige løsninger trekker ned.

Diamant Ultra 16. Foto: Erlend Sande
Diamant Ultra 16. Foto: Erlend Sande

Diamant er Gresvigs eget sykkelmerke, med tradisjoner langt tilbake i forrige hundreår.

For noen år siden lanserte de Ultra-serien, der vekten var trimmet vesentlig ned sammenlignet med tradisjonelle barnesykler.

Den har moderne styreoppsett med utskiftbart styreframspring, som på voksne sykler.

I denne testen er den blant de største syklene, med relativt lang akselavstand og tilsvarende langt kjedestag.

Det siste går litt ut over manøvrerbarheten, men kan samtidig øke stabiliteten. Da er det positivt å registrere at den har et lavt overrør, slik at det er lett å komme av og på.

I motsetning til de fleste andre, er Diamant Ultra 16 utstyrt med terrengdekk med mønster som gir grep i gjørme.

Vår testsyklist prøvde seg på sti og tok seg bra fram med denne. Pedalene har tagger for bedre friksjon, mens nedsiden er at det kan bli smertefullt dersom de treffer leggen på de lille.

Som de fleste andre, har den pedalbrems bak og v-brems foran. Mens de fleste andre har forbrems og bremsehendel fra Tektro, har Diamant valgt en annen fabrikant.

Det trenger ikke være feil, men vi legger merke til at disse er lengre ute enn de andre. De virker ikke banetilpassede.

På hjulboltene er det ikke en lukket mutter som beskytter gjengene, slik det er på alle de andre i testen.

Dette er sparetiltak som trekker totalinntrykket ned. Men samtidig er det ingen tvil om at Diamant gjør jobben som podens første skikkelige sykkel. 

DIAMANT ULTRA 16

Vekt: 7,86

Utveksling: 28/16=1,8

Pris: 1799 kroner

gsport.no

+ Lav vekt og god i bruk

- Bremsehendelen sitter langt ut

Test av Xeed XC Kid 16

Xeed sine barnesykkel Xeed XC Kid 16 er testens rimeligste sykkel, men den er slett ikke dårlig.

Xeed XC Kid 16. Foto: Erlend Sande
Xeed XC Kid 16. Foto: Erlend Sande

Xeed er husmerket til Sport 1-kjeden.

XC Kid 16 har et buet overrør på ramma, akkurat som merkets terrengsykler for voksne, og den finnes i en mer karslig utgave i tillegg til denne hvite med pastellrosa.

Den er middels lang og har et relativt langt kjedestag, noe som tilsier at stabilitet er prioritert foran lett manøvrering.

Med utveksling på 2, er den ikke blant de mest letttråkkede oppover. Den har terrengdekk som vil bedre grepet i gjørme, men materialet er en hard gummitype som ikke vil gi supergrep på våte stein og røtter.

Xeed-sykkelen ligner mange av de andre terrengsykkel-inspirerte modellene, men skille seg fra de fleste andre med å ha et gammeldags system for styrelager og styreframspring.

Her ser det ikke ut til å ha slått ut på vekta, og det gjør at du lett kan justere høyden på styret omtrent fire centimeter.  

Xeed har valgt bort forbrems fra Tektro, som de fleste andre har, til fordel for en variant med merket Artek.

Kvalitet og funksjon virker ikke vesentlig annerledes, men dette er nok et av grepene for å få produksjonsprisen ned.

Xeed XC Kid er testens rimeligste sykkel, men konkurrerer godt med langt dyrere modeller.

XEED XC KID 16

Pris: 7,54 kilo          

Utveksling: 32/16=2,0

Pris: 1599 kroner

sport1.no

+ Lett, enkelt å justere styrehøyde

- Billigere løsninger på noen områder

Test av Frog 62 (2021-modell)

Frog 62 er en lett og flott tur- og transportsykkel. Den er fullt utstyrt med skjermer og satt sammen av gjennomtenkte kvalitetsdeler.

Frog bikes 62
FIN TIL TUR: Frog 62 er best til transport- og tursykling. Den er robust og kvikk og utstyrt med kvalitetsdeler
Frog Bikes 62
  • Pris: 5100 kroner

  • Vekt: 9,8 kilo

  • Akselavstand: 100 cm

  • Krankhøyde: 27,8 cm

  • Krankarmlengde 12,7 cm

  • Minimum setehøyde: 40,5 cm

  • Maksimal setehøyde: 57,5 cm

  • Avstand fra sete til stem: 50,4 cm

  • Antall gir: 8

skala
8/10

Denne Frog-sykkelen skiller seg litt ut sammenlignet med en del andre barnesykler i 24-tommersklassen. Den er ifølge Frog mer en hybridsykkel enn en terrengsykkel.

Dette innebærer at den har litt smalere dekk enn de andre syklene i testen. I tillegg har Frog-sykkelen smalere styre enn på de andre syklene. 

test av frog 32
HÅNDTAK: Girspakene, bremsene og holkene holder god kvalitet på Frog 62

Forøvrig er den slanke aluminiumsrammen utstyrt med mange komponenter som Frog har satt sin egen logo på, og vært med på å utvikle. Krankarmene er ekstra korte, men det er også mindre avstand mellom pedalene i bredden enn på andre barnesykler. Ekstra bra for barn med smale hofter og korte bein, som da slipper å sykle bredbeint og unngår å slå lårene i brystet under syklingen. 

test av frog 32
GOD DEKNING: Skjermene beskytter godt mot sprut.

Sykkelen kommer levert med gode, fastmonterte skjermer. Det er også lett å montere et eget bagasjebrett på sykkelen. 

Å ha heldekkende skjermer på sykkelen kan spare barnet for mye sølesprut oppover rumpa og ryggen hvis det sykles i regnvær og på våte veier. Skal sykkelen brukes mye i terrenget vil det være hensiktsmessig å demontere skjermene og montere på noe breiere dekk. Skjermene er også litt utsatt for å slås skeive når sykkelen lenes inntil noe. Da kan de lett subbe noe i dekket. Skjermene gir også noe mer skrangling og tar bort litt av det stramme inntrykket sykkelen har forøvrig. Alle som vasker klær vi likevel sette pris på at de er der. 

test av frog 32
EKSTRA POLSTRING: Setet på Frog 62 er ekstra tjukt og mykt.

 Frogs egen girhendel er lett å betjene med kort vandring på knappene. Å gire mellom 1. og 2. gir krever et litt hardt trykk på den ene knappen, mens giringen mellom resten av girene er veldig smidig og god. Bremsehendlene er tilpasset små hender og lette å få tak på. 

Den lave totalvekten, under 10 kilo med skjermer, gjør sykkelen lett å løfte og håndtere. De lettrullende dekkene føles gode på asfalt og vil også fungere supert på grus og ok på stier. Det litt smale styret, sammenlignet med de andre syklene, gir noe mindre stabilitet. Noen av barna følte at sykkelen føltes liten når de gikk fra de andre syklene. Samtidig var Frog-sykkelen favoritt ti det minste barnet i testgjengen. 

TEST AV FROG 62
SPESIALLAGET: Frog får egne barnetilpassede deler laget til syklene sine.

De åtte girene gir godt utvalg gir til variert bruk. Den doble krankbeskytteren gjør det mindre sannsynlig å hekte skolisser og buksebein i kjedet. 

test av frog 32
SUBBEBESKYTTER: De lange vaierstrømpene er polstret med gummirør. De kunne godt vært kappet litt kortere.

Sykkelen kom med litt dårlig justert forbrems og i overkant lange vaierstrømper. Det siste kan føre til mer gnissing mot rammen, men Frog har inkludert egne polstringer på strømpene for å motvirke dette. V-bremsene på sykkelen er ganske lette å justere, men det krever litt fikling å sikre at de treffer riktig på felgen, uten å ta i dekket og uten å subbe. 

Frog 62 har super kvalitetsfølelse. Den er lettest i testen og har fordelen av gode skjermer som standard. De barnetilpassede delene er et hakk bedre enn tilsvarende standarddeler hos de andre.

Frog-sykkelen er en god og lett hverdagssykkel, men den inviterer i mindre grad til lek og moro enn de andre syklene. Er barnet mer opptatt av å sykle turer med familien og komme seg enkelt til og fra enn terrengsykling, er den en flott sykkel med gjennomført høy kvalitet. 

VURDERING
Totalinntrykk
PLUSS

Veldig lett

Skjermer

God å gire med

Kommer i mange farger

Ruller lett

Smal og kort krank

Ordentlig skruholker

MINUS

Smalt styre

Hardt å gire fra 1. til 2. gir

Litt smale dekk

Bremsene subbet fra start

Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin, Fri Flyt.

Bestill abonnement utemagasinet.no og få tilgang til artikkelen.