Specialized RipRock

Pris: 3998,-

Vekt: 12,12 kg

Styrebredde: 60 cm

Akselavstand: 89 cm

Bakstag: 39,5

Høyde: 47 cm

Dette er en sykkel med 20 tommers felger, men med sine 2,8 brede og store dekk har den nesten like store hjul som en 24 tommers sykkel. Sykkelen er i utgangspunktet en størrelse mindre enn de andre syklene i klassen, så at rammen er lavest i testen er naturlig, men samtidig har Specialized spandert på en lang setepinne som gjør at sykkel kan vokse med barnet. Våre minste testpilot var 136 cm høy, og noe særlig lengre barn passer den ikke for.

Både store dekk og velfungerende dempergaffel foran gjør at sykkelen er tyngst i klassen. Sykkelen er utstyrt med mekaniske skivebremser, et enklere Shimano bakgir bak og et drev foran. Det dunker ekstra i sykkelhjertet når de har spandert på enkjedefører. Et bredt og godt styre gir fin kontroll. Også denne sykkelen er utstyrt med Shimano Revoshift vrigir. Det fungerer fint, men er irriterende med holkene som sklir ut.

DSC06828_Specialized Rip Rock

Specialized Rip Rock får frem sykkelgleden, men på langtur på sti ble den for voldsom.

Sykkelen skapte stor entusiasme i testlaget, spesielt i starten. Sykkelen skiller seg ut, lager den karakteristiske rumlelyden som en fatbike. Her ville barna leke med sykkelen. Sykkelen falt mer i gjennom på en lengre testtur. På en dagstur som inkluderte asfalt, grus og sti måtte sykkelen gå på rundgang fordi den ble for tung å sykle på. Hjulene er litt mindre enn de andre så vi opplevde ikke den store fremkommelighetsgevinsten i teknisk terreng med dekkene.

Specialized Rip Rock er en artig og spennende sykkel, som strengt tatt er for liten til å være sammenlignbar med de andre syklene i testen. Den er fascinerende og gjennomført, men gjør en vurdering om junior kan håndtere vekten.

+ gjør pappa stolt, bredt styre, myk dempergaffel

– høy vekt, dårligere fremkommelighet