FOR DEN IVRIGE: Merida Cyclo Cross 100 jr er en sykkel for de ekstra sykkelinteresserte. Foto: Audun Holmøy Røhrt
Merida har kastet seg ut på dypt vann med denne junior racer-sykkelen.
En kresen og mest sannsynlig sykkelkyndig kundegruppe er nok målgruppen, og dette er nok ekstrasykkelen for den håpefulle unge syklisten.
Modellen er som navnet tilser en sykkelkross-sykkel med litt grovere dekk enn en landeveissykkel. Dekkene griper bra og gir god punkteringssikkerhet.
Noe toppfart mistes sikkert, men da vår testsyklist stilte side om side med en juniorsykkel på rendyrkede landeveisdekk, var det mest syklisten det kom an på.
Den er utstyrt med Shimano Claris gruppe som kom i 2014 og er Shimanos innstegsgruppe for landevei.
Den fungerer bra, men hendlene har mer slark og dødgang enn mer kostbare grupper. Bremsehendlene er parret med en Tektro mekanisk skivebrems.
Det ser tøft ut, men rent funksjonsmessig hadde vi fortrukket en felgbrems.
Kombinasjonen av tung vaier på mekanisk skivebrems, en litt slarkete og stor hendel sammen med små barnefingre er ikke optimal.
Når vi vet at en felgbrems ville vært rimelige og lettere, er det fristende å slå fast a tdet hadde vært et bedre valg.
Shimano Claris er innstegsmodellen for landeveiskomponenter.
Store hender og stort styre for små barnehender.
Sykkelen er heller ikke spesielt lett med sine 10,67 kilo. Andre bremser og en litt slankere sadel kunne enkelt redusert vekten og muligens prisen på sykkelen.
Det er nok ikke lett for Merida å finne gode juniorkomponenter, og styret er i full størrelse. Etter vår mening gjør det at alt blir litt for stort.
Tilgangen til rimelig og tilpasset barneutstyr er en utfordring bransjen bør løse.
Når det er sagt, så ble sykkelen utsatt for intens sykling og spurtkonkurranser med store glis. Dette var gøy.
For en mor eller far med ambisjoner og på jakt etter både litt sykkelanerkjennelse og lyst til å skjemme bort ungen med en sykkel nummer 2, fungerer denne Meridaen bra til formålet.
Vi mener det er bra at Merida utfordrer rammene til en hva en 24 tommers sykkel kan være, og til tross for at de kaster seg ut på dypt vann, svømmer de bra i land med denne modellen.
+ konsept, dekkvalg
– stort styre, bremser
Pris: 7999,-
Vekt: 10,67 cm
Styrebredde: 42 dm
Akselavstand: 89,5 cm
Bakstag: 36,5 cm
Høyde: 60 cm
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.