SOMMERSKI: Rulleski er den smaleste skigrenen av alle, og for mange en helt sentral del av oppladningen til vintersesongen.
Lesetid: 4 minutter
Rulleskiøkter er en viktig del av oppladningen for skisesongen, både for langrennsløpere og også for randonee-utøverne.
Skisko og skistavene som brukes på vinteren fungerer fint, samtidig som det finnes en del spesialisert utstyr for rulleski og skitrening i barmarkssesongen.
Utstyret må passe sammen
En av Norges sterkeste rulleskiløpere, Ragnar Bragvin Andresen, har både VM-gull i sprint på rulleski og VM-sølv i lagsprint og var skitrener i nettserien vår God på langrenn.
Hans råd nummer én hvis du skal kjøpe rulleski for aller første gang, er å ta med skisko til butikken, slik at man kan finne riktig binding til skoen.
– Særlig i skøyting, men også i klassisk rulleski er kombinasjonen binding og sko er veldig viktig. Hvis du synes at rulleski er skummelt, så handler det ofte om slarkete sko og slarkete binding. En stabil sko uten slark skaper en helt annen kontakt, påpeker Ragnar.
Rulleski til klassisk og skate
Rulleski koster fra ca. 2000 kroner og oppover. Den største forskjellen mellom rulleski til klassisk og skøyting er klassisk-skia har en sperre på bakhjulet som gjør at du ikke ruller bakover med dem.
Mange synes det er lettere å finne balansen på klassisk-ski. Rulleski til skøyting har ikke en slik brems, og skøyteskiene ruller dermed like lett bakover som framover. Det finnes også egne rulleski beregnet på staking.
En rulleski med lav ramme gir bedre balanse fordi du kommer tettere på bakken. Rulleski med høyere ramme egner seg for bruk på grus eller løsere underlag, og krever mer balanse.
Rulleski-rammene kommer i ulike materialer. Det vanligste er aluminium, fiberglass og karbon. De sistnevnte er mest relevante i konkurransesammenheng.
Rulleskihjul – lette, normale eller trege
Hjula avgjør hvor lett du triller. 1-hjul triller lett og brukes i konkurranser. 2-er-hjul er de vanligste hjulene du får kjøpt i butikken, mens 3-er og 4-erhjul er beregnet for erfarne løpere som vil trene med mer motstand.
Hjulene kan skiftes ut ved slitasje eller når du ønsker en annen rullemotstand. Rulleskihjul til klassisk er litt bredere og mindre enn skøytehjulene.
Hjulene er laget av gummi, mens de dyrere racinghjulene er laget i polyurethan. Harde hjul gir en raskere opplevelse på asfalten, mens mykere hjul egner seg bedre på grus og grovere underlag.
Binding til rulleski
Stabilitet via skibindingen gir både økt trygghet og komfort, og det er vel så viktig på rulleski som til vinterlangrenn.
Skibindingen bør ligge lavt og ikke være oppbygd med masse plast.
Ofte selges egne rulleskipakker i butikken med gunstige tilbud. Uansett kan det kan være et godt tips å ta med skiskoene til sportsbutikken og teste bindingen mot skoen.
Det finnes spesialiserte rulleskisko, både rimelige og dyre.
Disse er bygget med samme lest som vinterskisko, men de er ofte litt lettere enn vinterskoene. Ulempen med de billigste skoene er ofte at de er litt mer slarkete.
Rulleskistaver
Rulleskistaver kjennetegnes som noe kraftigere og med en kvass spiss i enden. Disse stavene er laget for å tåle mer slag, og dempet slag mot asfalten i større grad enn langrennsstaver som brukes på snø. Det finnes både rimelige rulleskistaver i aluminium, kompositt og karbon.
Du får også kjøpt rulleski-stavspisser som kan settes på ordinære skistaver.
Stavspisser kan bli sløv over tid, så det kan være lurt å kvesse dem med jevne mellomrom eller skifte dem, når spissegenskapene begynner å tape seg.
Staver og trinser på diameter ≥ 30 mm ble påbudt i rulleskikonkurranser fra 1. juli 2022.
Den vanligste skaden på rulleski er fall bakover, og en en god rulleskihjelm har ekstra beskyttelse i bakhodet. For de aller fleste vil en sykkelhjelm egne seg helt fint og være et mye bedre alternativ enn ingen hjelm.
GUL OG KUL: Sweet Falconer II ble testvinner i Landevei sin test av sykkelhjelmer.
VERNEUTSTYR: Oakley Aro 3.
Husk refleks – og vis hensyn
Skal du gå på rulleski i trafikken, er synlighet i trafikken viktig. Enten i form av refleksvest, hodelykt eller detaljer på klærne foran og bak.
RULLESKI I TRAFIKKEN
På rulleski er du myk trafikant som har lov til å være på veiskulderen på linje med andre. Det er best å holde seg på høyre side, slik som syklistene.
Trygg Trafikk, Statens vegvesen og Skiforbundet har utviklet egne «rulleskivettregler» som oppfordrer til å unngå veier med mye trafikk, farlige veikryss, og å ha musikk på øret.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.