Slik velger du rulleski til trening

Rulleski er litt forskjellige. Her er våre tips til deg som skal kjøpe nye eller brukte rulleski, og hva du bør styre unna.

Sist oppdatert: 19. oktober 2023 kl 07.00
rulleski
SOMMERSKI: Rulleski er den smaleste skigrenen av alle, og for mange en helt sentral del av oppladningen til vintersesongen.
Lesetid: 4 minutter

Rulleskiøkter er en viktig del av oppladningen for skisesongen, både for langrennsløpere og også for randonee-utøverne.

Skisko og skistavene som brukes på vinteren fungerer fint, samtidig som det finnes en del spesialisert utstyr for rulleski og skitrening i barmarkssesongen.

Utstyret må passe sammen

En av Norges sterkeste rulleskiløpere, Ragnar Bragvin Andresen, har både VM-gull i sprint på rulleski og VM-sølv i lagsprint og var skitrener i nettserien vår God på langrenn.

Hans råd nummer én hvis du skal kjøpe rulleski for aller første gang, er å ta med skisko til butikken, slik at man kan finne riktig binding til skoen.

– Særlig i skøyting, men også i klassisk rulleski er kombinasjonen binding og sko er veldig viktig. Hvis du synes at rulleski er skummelt, så handler det ofte om slarkete sko og slarkete binding. En stabil sko uten slark skaper en helt annen kontakt, påpeker Ragnar.

Rulleski til klassisk og skate

rulleski
rulleski

Rulleski koster fra ca. 2000 kroner og oppover. Den største forskjellen mellom rulleski til klassisk og skøyting er klassisk-skia har en sperre på bakhjulet som gjør at du ikke ruller bakover med dem.

Mange synes det er lettere å finne balansen på klassisk-ski. Rulleski til skøyting har ikke en slik brems, og skøyteskiene ruller dermed like lett bakover som framover. Det finnes også egne rulleski beregnet på staking.  

En rulleski med lav ramme gir bedre balanse fordi du kommer tettere på bakken. Rulleski med høyere ramme egner seg for bruk på grus eller løsere underlag, og krever mer balanse.

rulleski for staking
RULLESKI FOR SKØYTING: Fra kjente produsenter som Fischer og FF Skis. 

Rulleski-rammene kommer i ulike materialer. Det vanligste er aluminium, fiberglass og karbon. De sistnevnte er mest relevante i konkurransesammenheng.   

Rulleskihjul – lette, normale eller trege   

Hjula avgjør hvor lett du triller. 1-hjul triller lett og brukes i konkurranser. 2-er-hjul er de vanligste hjulene du får kjøpt i butikken, mens 3-er og 4-erhjul er beregnet for erfarne løpere som vil trene med mer motstand

Hjulene kan skiftes ut ved slitasje eller når du ønsker en annen rullemotstand. Rulleskihjul til klassisk er litt bredere og mindre enn skøytehjulene. 

Hjulene er laget av gummi, mens de dyrere racinghjulene er laget i polyurethan. Harde hjul gir en raskere opplevelse på asfalten, mens mykere hjul egner seg bedre på grus og grovere underlag. 

rulleskihjul
1. Klassisk 2. Skøytehjul 3. Racinghjul 4. Våthjul

Binding til rulleski

Stabilitet via skibindingen gir både økt trygghet og komfort, og det er vel så viktig på rulleski som til vinterlangrenn.

Skibindingen bør ligge lavt og ikke være oppbygd med masse plast. 

Ofte selges egne rulleskipakker i butikken med gunstige tilbud. Uansett kan det kan være et godt tips å ta med skiskoene til sportsbutikken og teste bindingen mot skoen.

rulleskibinding rottefella
rulleskibinding rottefella

Sko til rulleski

Skiskoene du bruker på vinteren kan også brukes til rulleski. Veldig slitte skisko er ikke nødvendigvis er optimalt når du skal gå på rulleski.

Det finnes spesialiserte rulleskisko, både rimelige og dyre.

Disse er bygget med samme lest som vinterskisko, men de er ofte litt lettere enn vinterskoene. Ulempen med de billigste skoene er ofte at de er litt mer slarkete.

skisko til rulleski
SKISKO TIL RULLESKI: Skiskoene du har kan benyttes sommerstid også, men det finnes spesialiserte skisko til bruk på rulleski.

Rulleskistaver

Rulleskistaver kjennetegnes som noe kraftigere og med en kvass spiss i enden. Disse stavene er laget for å tåle mer slag, og dempet slag mot asfalten i større grad enn langrennsstaver som brukes på snø. Det finnes både rimelige rulleskistaver i aluminium, kompositt og karbon.

Du får også kjøpt rulleski-stavspisser som kan settes på ordinære skistaver.

Stavspisser kan bli sløv over tid, så det kan være lurt å kvesse dem med jevne mellomrom eller skifte dem, når spissegenskapene begynner å tape seg.

Staver og trinser på diameter ≥ 30 mm ble påbudt i rulleskikonkurranser fra 1. juli 2022.

rulleskistaver pigg
SPISSEGENSKAPER: Lyden av staver som treffer asfalten. Smale spor som forsvinner raskt. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Hjelm til rulleski 

Farten kan bli ganske høy på rulleski, og det kan bli skjebnesvangert om du deiser i asfalten. Derfor bør du huske hjelm som beskytter hodet, gjerne også briller mot insekter, regn og løsgrus.

Den vanligste skaden på rulleski er fall bakover, og en en god rulleskihjelm har ekstra beskyttelse i bakhodet. For de aller fleste vil en sykkelhjelm egne seg helt fint og være et mye bedre alternativ enn ingen hjelm. 

Husk refleks – og vis hensyn

Skal du gå på rulleski i skumringen eller høstmørket langs asfalten, er synlighet i trafikken viktig. Enten i form av refleksvest, hodelykt eller detaljer på klærne foran og bak. 

swix hansker med reflex
HANSKER MED REFLEKS: Mer synlig i trafikken om mørket faller på. Foto: Swix

RULLESKI I TRAFIKKEN

På rulleski er du myk trafikant som har lov til å være på veiskulderen på linje med andre. Det er best å holde seg på høyre side, slik som syklistene.

Trygg Trafikk, Statens vegvesen og Skiforbundet har utviklet egne «rulleskivettregler» som oppfordrer til å unngå veier med mye trafikk, farlige veikryss, og å ha musikk på øret. 

rulleskivettregler
rulleskivettregler
Publisert 18. oktober 2021 kl 10.21
Sist oppdatert 19. oktober 2023 kl 07.00
annonse
Relaterte artikler
SOMMER-TRENING: Rulleski er ikke bare for langrennseliten. Foto: Martin Andersen
Barmarkstrening for langrenn

Terp skøyteteknikken på rulleski

Rulleski trening klassisk
Rulleski for nybegynnere

Trening med rulleski

øystein pølsa pettersen
Øystein «Pølsa» Pettersen om rulleski

Trening på rulleski

Utemagasinet.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Gunhild Aaslie Soldal | Tips til redaksjonen

Kommersiell leder: Alexander Hagen