Planer om gondol på Kilimanjaro

Kilimanjaro er i endring, ikke bare på grunn av at iskappen smelter, men ved at myndighetene i Tanzania har godkjent gondol på Afrikas høyeste fjell.

Sist oppdatert 16. februar 2021 kl 09.47
mulig gondol på kilimanjaro
KILIMANJARO: Hvert år tiltrekker fjellet seg mennesker fra alle verdenshjørner som vil prøve å nå toppen til fots. Foto: Elin Flaglien

Om det faktisk blir gondol på Kilimanjaro ennå ikke sikkert. 

Kilimanjaro (5895 moh.) ligger i Kilimanjaro nasjonalpark i Tanzania. Planene om å bygge en taubane for turister ble bestemt i mai 2019.

Før Covid-19, var det årlig rundt 50.000 tilreisende som besøker Kilimanjaro og nærmere 35.000 som prøver seg mot toppen av det som er verdens høyeste, frittstående fjell. 

Ett av argumentene for gondol er at også ungdommer under 15 og eldre enn 50 år skal få oppleve «det skinnende fjellet».  

Det finnes flere ruter opp til toppen av fjellet, som er en av verdens mest populære fjellturer. Målet er å øke turismen med 50 prosent.

Outside-reporter Stephanie Vermillion har fulgt gondol-prosessen de to siste årene. Hun skriver at både klatregrupper og sosiale medier har bedt myndighetene om å revurdere konsekvensene av gondol, blant annet av naturhensyn.

Myndighetene ga likevel klarsignal i desember 2020, og Tanzania nasjonalpark (TANAPA) avventer nå eventuelle investorer, før videre avklaringer.  

 

Hvor vil gondolen på Kilimanjaro gå?  

Mye tyder på at den vil knyttes til Machame-ruta ligger på østsiden av fjellet, og 85 prosent av de som bestiger fjellet fra denne siden når toppen, som beregnet som en sju-dagers tur. Planen er å etablere seks pilarer som kan bære 15 gondolkabiner. Hver kabin vil ha plass til seks personer opp fra Machame (1639 moh.) og forsere omtrent 2133 meter opp til Shirea-platået i løpet av tjue minutter. Det neste punktet er Kibo, før selve toppunktet Uhuru Peak (5895 moh).  

 

Kan turister utvikle høydesyke ved å benytte gondolen?  

Luften er tynnere høyt til fjells, og det er normalt å reagere med mild høydesyke ved 3000 meter over havet. Gitt at gondolen vil bygd på den måten som er forespeilet, kan høydesyke forekomme i form av hodepine, svimmelhet og kortpustethet. Men her er det mange faktorer som vil slå inn, blant annet hvor lenge man oppholder seg i høyden.  

Kilimanjaro fjelltur reise
ØKO-TURISME: Kilimanjaro er ikke bare et fjell, men enn del av en afrikansk kultur der mange 1000 bærere, kokker og guider vier livet til fjellet for å hjelpe turister til å krysse av på lista over ting vi må gjøre før vi dør. Foto: Matti Bernitz Pedersen

 

KILIMANJARO

«Kilemia» og «ngaruo» betyr «vanskelig å klatre». Chaggafolket er jordbrukere ved foten av Kilimanjaro. Fjellet har tre topper hvis navn også er fra kichagga-språket: Kibo fra Kifwo som i kichagga betyr «til stede», Mawenzi fra Kimawenje som betyr «brudd/brukket», og Shira som betyr «krig», ettersom toppen ble knyttet til strid mellom chagga og masaier. Disse navnene er eldre enn de europeiske oppdagelsesreisende sine betegnelser. På masai er fjellet kjent som Ol Doinyo Oibor, som kan tolkes som «Det hvite fjellet», eller «Det skinnende fjellet».

Kilde: Wikipedia 

Vil en gondol påvirke biomangfoldet på Kilimanjaro?  

Påvirkningen av sårbar natur er noe av det som bekymrer motstanderne av gondol på Kilimanjaro. Hele lokalsamfunnet påvirkes av fjellets økosystem, med ulike naturtyper som skog, gressletter, ørken og ikke minst isbreer – som har krympet med 85 prosent i perioden 1912 til 2013. 

Dyrelivet i nasjonalparken består blant annet av elefanter og trekkfugler.  

Kilimanjaro fikk verdensarvstatus i 1987, og International Council for Conservation of Nature, som blant annet er naturrådgiver for Unesco World Heritage Center, har sendt brev til myndighetene i Tanzania hvor de advarer mot mulige negative konsekvenser med en gondolbane. Henvendelsen er foreløpig ikke besvart.

Samtidig er Kilimanjaro allerede påvirket av tusenvis av klatrere som forsøker seg på toppen. Steven Dale, som jobber for ingeniørfirmaet SCJ Alliance, og som ikke er involvert i prosjektet, sier at det sannsynligvis ikke er noen bedre måter å gjøre det på enn en gondol, som middel til å frakte folk fra bunnen til toppen av et fjell i et sårbart naturområde.    

Vil gondolen påvirke arbeidsplassene til bærere og guider? 

Klatre- og guidemiljøet i Tanzania reagerte med sjokk da gondolplanene ble kjent. Ville de reisende nå benytte seg av den raskeste og billigste løsningen til topps, i stedet for å gå i seks-syv dager for å nå toppen. En anti-gondol-lobbyist-gruppe ble etablert for å verne Kilimanjaro mot planene. 

– Jeg tror de som vil klatre Kilimanjaro vil velge å gjøre det selv, i stedet for å ta den raske veien, sier Vivian Tempa til Outside Magazine, som driver guideselskapet Amani Afrika. 

De organiserer Kili-turer, i tillegg til andre vandreturer og safariturer i Tanzania. Tempa tror likevel at fjellets appell som en naturattraksjon vil kunne bli svekket. 

– Se for deg at du begynner på Kili-turen, og i stedet for fjellet ser du ståltårn og kabler, sier hun.   

 

Er det realistisk med gondol på Kilimanjaro?  

Ja, rent logisk, vil det kunne skje, kanskje i løpet av et år eller to. Som i de fleste gondol-saker avgjøres beslutningen av økonomi og politikk, og myndighetene har gitt sitt tilsagn. Ifølge Outside, som har vært i kontakt med de som kjenner de politiske prosessene i Tanzania. Regjeringspartiet er opptatt av industrialiering og økonomi, og gondolbanen er industri. Inntil videre er det et tvilsprosjekt, der mange nå holder pusten.  

Publisert 16. februar 2021 kl 09.47
Sist oppdatert 16. februar 2021 kl 09.47
annonse
Relaterte artikler
tissetrakt for jenter
Smarte triks på lange turer

Ekspedisjonstips fra friluftsekspertene

vincent colliard
Knuste norsk rekord på Sydpolen

Knuste norsk fartsrekord

Her jager Eirik Skjevdal vekk bjørn

– Ha deg vekk

Continental Divide Trail på 124 dager

– Jeg følte meg ikke helt ferdig

cato zahl pedersen
Zahl Pedersens metode

Zahl Pedersens metode

Rekordforsøk på Sydpolen

Vincent jakter norsk Sydpolen-rekord

annonse

Utemagasinet.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Gunhild Aaslie Soldal | Tips til redaksjonen

Kommersiell leder: Alexander Hagen