Det kan virke som at Starboard sine designere jobber etter et skjema, der de ikke gir opp før alle punkter er perfekte. Opplevelsen av dette produktet er ikke bare pur glede for den kresne konsument, det er også til etterfølgelse for alle som bryr seg om kloden vi lever på. Les hvorfor dette SUP-brettet er best i test.
Du skal ikke ha dårlig samvittighet om du handler fra Starboard - det er i hvert fall de får oss til å føle, men det koster riktignok litt ekstra. 18.298 kroner må du ut med for båten komplett. Da får du også med den klart beste padleåra i testen, som alene koster 3.299. Merk at dette er den dyreste produkt-linja til Staboard. Vil du spare noen penger, kan du kanskje klare deg med en enklere padle åre og droppe «double chamber».
Men da får du også det beste Starboard har å by på i den oppblåsbare verden. Den gode opplevelsen begynner allerede med bagen brettet kommer i: Ikke bare er den ekstremt gjennomtenkt, den er også laget av 22 plastflasker, som Starboard sitt miljøteam* har plukket opp av havet. Det er alle bagger i Starboards store sortiment.
Bagen er stor og bred med kraftig stoff og glidelåser. Det er egne rom inne i bagen for utstyret som følger med. Dessuten har den hjul til flyplassen, litt ekstra padding for å beskytte det som er inni, brystpenne og hoftebelte. Men hoftebeltet klemmer bare inn på magen og har egentlig ingen hensikt.
Formen til Starboard-bagen er ganske bred av hensyn til at brettet er i overkant vanskelig å legge sammen. Det er ikke noe vi velger å klage så mye på, for er det stive brettet er en naturlig konsekvens av en solid konstruksjon.
Innsiden av brettet er fylt med førsteklasses presiserende glassfibelameller (vevet drop stitch), og ytterstoffet oppleves tungt og kraftig. Deler av det langsgående materialet på siden er galvanisert, og gjør brettet enda litt stivere. I likhet med både Aztron og Aqua Marina, er også dette brettet satt opp med doble luftkammere, for å øke stivhet og redusere gjenklang.
Alle disse design-løsningene gjør også at du ikke bare ruller sammen denne SUP-en. Den mål foldes. Det krever gjerne par forsøk før du får brettet på plass i rett form uten å banne, men med rett teknikk går det greit.
På vannet føles brettet kompromissløst fra første åretak. Responsen på kreftene du legger inn veksles inn i umiddelbar fremdrift som ikke ebber ut når årebladet slipper vannet. Med høyere snittfart, bedres også andre gode egenskaper, som økt retnings- og sideveisstabilitet.
Kombinasjonen av ekstremt lav gjenklang, en effektiv slippkant i bakkant av brettet, en effektiv finne og den gode lengden, blir dette testens raskeste brett. I mindre grad enn noen av de andre brettene minker ikke farten når treffer bølger. Derfor er det også på grensen til gøy å padle i både rotete sjø og vind. Til og med vind fra siden takler denne SUP-en.
Finnen brettet leveres med er testens, største og beste. Dessuten liker vi at den er laget av et gammelt fiskegarn som er hentet ut av havet. Resirkulert, men solid - i motsetning til mange andre finner i testen, der plasten stort sett opplevdes som for myk.
Størrelsen på finnen øker retningsstabiliteten til SUP-en. Den er veldig skrå og stikker ut bak brettet. Baken på brettet er testens smaleste, og ser nesten ut som et race-brett. Selv i lav fart og kjip sidevind holder dette brettet kursen. Men finnen er også lang nok til at den vil skape trøbbel om du padler mye i grunne områder.
Siden brettet er såpass smalt som det er (30"), kan du sette årene rett ned i vannet og mindre ut til sidene. Da oppnå du et mer korrekt padletak, og det blir lettere å padle rett frem. Det gjør også at du kan padle mer på én side enn med andre SUP-brett.
Den eneste svakheten vi finner i brettet, mistenker vi at designerne i Starboard gir blanke i. Vi klarer egentlig ikke helt å bestemme oss for hvor greit det er heller, men Starboard-SUP-en er så rett i forkant at det ofte kjører tvers igjennom krapp sjø i stedet for å legge seg oppå, evt splitte vannet med bauen slik som Red-SUP-en
Ulempen med dette er at det legger seg vann oppå båten, men det er ikke sikkert dette har noen betydning for for deg, men om du forventer at dekk på båten skal forbli tørt på hele padleturen, så kan det hende du blir skuffet.
Men ved å lage bauen så rett som den er, blir brettet også ytterligere mer effektivt. I stedet for at bølgene slår inn i brettet og skaper bremsende gjenklang, durer Starboard-en seg gjennom møtende sjø mer effektivt enn noen av de andre brettene i testen.
Og det er åpenbart Starboards designere (også) veldig klar over. 1-0 til «fart» over «vann på dekk».
Bravo-pumpen som kommer med brettet har to gir, og opplevdes som effektiv og sterk. Den dro seg greit opp til anbefalte 18 PSI og brettet var ferdig pumpet i begge kammere på 6,20 minutter.
På den ene siden av Starboard-brettet er det festet en elastisk bærestropp, som godt kan sitte på til enhver tid. Stroppen er perfekt balansert og en takknemlig detalj som gjør at brettet blir lett å bære, også i oppblåst tilstand.
Det er masse plass til bagasje i lastestroppene foran og bak. På nesen av brettet er det integrert feste til kamera, fiskestang, GoPro og lignende.
Den tredelte padleåren som leveres med brettet med er den beste i testen. Det bør den kanskje også være til en pris på 3299. Ikke bare er den lett. Den har en nydelig fleks og et komfortabelt håndtak som inviterer til lange turer. Også her brillierer designerene, ved å skråstille leddene, slik at overgangene blir stivere og mindre utsatt for rotasjon. Årebladet er overraskende lite, men det er tydelig at effekten ikke lider noe av den grunn. En gjennomtenkt og godt designet form på bladet gjør det ekstra forutsigbart og jevnt i vannet.
Denne åren har snert og balanse som øker padlegladen med flere hakk - og selvfølgelig kan den trekkes langt nok ut for lange folk med lange armer.
Prisen er høy, men har man pengene, så er det verdt de ekstra kronene. Djevelen ligger i detaljene, og alle alle de inginørmessige grepene Starboard har gjort, gjør ikke bare dette til et tlinærmet perfekt touring-SUP. Fokuset på bærekraft gjør også Starboard til et forbilde for alle verdens produsenter av sportsutstyr.
* For hvert brett som selges, planter Starboard en mangrove i Thor Heyerdahl klimapark, som absorberer ett tonn CO2 over 20 år. For hvert brett som selges, plukker også Starboard 1,1 kg havplast/søppel. Det tilsvarer mengden plastsøppel som kommer ut i havet, per person, per år.
SOLID TURKAMMERAT: Red Paddle Co Voyager 13´2" - et komplett SUP-brett. Foto: Christian Nerdrum
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.