SIC Tao Air Glide Tour 12´6” fremstår som et brett laget av og for SUP-folk som vet hva de driver med. SUP-en har et bevisst formspråk som kommer tydelig frem i lekne kvaliteter på vannet.
Den relativt smale og lange formen preges av et langt spring i brettet (nose-rocker) som begynner et stykke tilbake på brettet. Det gjør at mye av brettet løfter seg opp, og korter ned vannlinjen ganske mye sammenliknet med de andre brettene.
Dette springet er med på å gjøre Tao Air Glide Tour til den mest lekne SUP-en i testen, og det gir brettet kvaliteter som ikke parkerer den helt i touring-klassen. Dette er den eneste SUP-en som vil fungere greit som surf-SUP, i elv og på langtur.
SIC er solid. Det meste er gjennomtenkt og laget for å vare i mange år. Bagen har masse ekstra plass og i et kraftig materiale som tåler vekten av den tunge SUP-en, men en kant i øvre del av bærestroppene graver seg ned i nakken og gjør den vond å bære.
NOK PLASS: Bagen til SIC har tilstrekkelig med plass til alt du trenger å ha med til SUP-turen. Foto: Christian Nerdrum
Finnen er blant de bedre i testen, levert av anerkjente FCS. Festeløsningen er enkel å både montere og demontere. Den er stor nok, og hjelper brettet til å bli tilfredsstillende retningsstabilt.
Vi likte også aluminiumsåren som kommer med brettet. Den er i tyngste laget, men det er bedre at den føles solid og jevnt enn at det er lett og raklete. Her er det bare å klemme til så mye du klarer. Den har en god fleks med et nydelig, lite håndtak som sitter godt i hånden. Åren er dekket av vulkanisert gummi for økt komfort. Den padler effektivt og forutsigbart. Dessuten kan den justeres langt nok til lange padlearmer.
ALU: Padleåren er ikke av de letteste, men den har en god fleks med et nydelig, lite håndtak som sitter godt i hånden. Foto: Christian Nerdrum
På vannet merkes det raskt at brettet er ganske smalt. Det betyr ikke at det er ustabilt av den grunn. Det er livlig. Noe den lange rockeren er med på å underbygge. Når mer av brettet stikker ut av vannet, vil det blir tilsvarende kortere vannlinje.
I større grad enn noen av konkurrentene oppfordrer den til å utforske noe annet enn en rette linjer. Det betyr ikke at den ikke er retnings-stabil, men den logrer nok mer enn en del av båtene i testen, men da skal du også ha i bakhodet at denne SUP-en er den eneste som vil klare seg greit i surfen.
SPRING I BRETTET: På grunn av et ganske markant spring i brettet, får SIC-brettet egenskaper som gjør den kapabel i elv og surf. Foto: Christian Nerdrum
Men vi synes ikke den lange rockeren kommer helt til sin rett i krappsjø. Det skulle man kanskje skulle tro, men når bratte og korte bølger treffer undersiden av brettet, blir det også mer arbeidplass for gjenklangen, som jo er noe vi ønsker å begrense. SIC har lagt inn en oppstivende siderail som reduserer en del gjenklang, men vi opplever likevel at spilene til Red Paddle Co og løsningene med doble luftkammere er mer effektivt.
OPPSTIVING MOT GJENKLANG: Et ekstra lag med gummi på siden er SIC sin løsning på å dempe slag i brettet. Foto: Christian Nerdrum
Derfor synes vi også brettet var bedre på flattvann enn chop (småbølger). Det trives også i større dønninger eller surf, som nevnt. Antakelig er dette også et spennende brett å ta med seg på elvetur.
SIC Tao Air Glide Tour er satt opp med lastemuligheter både foran og bak, samt et festehull i nesa på brettet til kamera, om du føler for å blogge litt fra reisen.
FOTOGEN: I et festepunkt helt fremme på brettet, kan du montere litt av hvert. For eksempel et kamera. Foto: Christian Nerdrum
Fordi fremdelen av brettet peker såpass mye ut av vannet, skaper det et vindfang som heller ikke er spesielt gunstig i sidevind om motvind, men det er også en trade-off for å oppnå de andre positive kvalitetene SUP-en har.
Prisen på 11.990 er i overkant stiv. På SIC sine nettsider sier de dessuten at dette er inngangs SUP-en til produsenten. Sammenlikner vi med highend-brettene fra Starboard og Red Paddle Company, som koster 4.500 kroner mer, synes vi godt prisen med fordel kunne vært jekket ned et par tusenlapper.
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.