utemagasinet.no har testet åtte tørrdrakter. De egner seg godt om vinteren, men selv midt på sommeren og med vanntemperaturer over 15 grader vil du ha stor glede av tørrdrakt ved øving på redningsteknikker, eskimorulle og veksling mellom høy og lav aktivitet i vindfylt kystklima. Du blir en tryggere padler fordi det er mer behagelig å øve på de fuktige aktivitetene, og fordi du selvsagt vil tåle å være lenger i vannet før du blir kritisk nedkjølt.

Husk at om drakten gir deg god beskyttelse og holder vannet og kulden på avstand – så må du gjøre deg selv sikker i egne ferdigheter med å komme ut av, og tilbake igjen, i kajakken. Etter prøvebading med en tørrdrakt og tilstrekkelig isolasjon under, kan du lett få følelsen av å være litt for trygg, og at du har ervervet deg en usårbar rustning mot naturen eller farlige elementer. Sjekk derfor grundig at løkken til spruttrekket er lett å gripe selv med is og frosne fingre (gjerne påfestet ekstra taustump med knuter). Tørrdrakten kan også sette deg i uventede og vanskelige situasjoner med sin tykkelse og oppdrift: Når du velter med mye luft i drakten vil du, i motsetning til med tettsittende klær, ikke uten videre falle ut av kajakken. Du flyter i stedet som en blåsebøye ved siden av og kanskje med beina i en fastlåst situasjon, spesielt dersom sittebrønnen er liten.