FAKTA

Suunto 5

  • Pris: 2799 kroner
  • Vekt: 67 gram
  • Nett: Suunto.com

Funksjoner: 

  • Håndleddspuls: Ja
  • Vanntett: Ja til 50 meter
  • GPS: Ja, og Glonass og Galileo
  • Skrittmåler: Ja
  • Søvnmonitor: Ja, med statistikk i klokka
  • Pulsbelte med i boksen: Nei, men kan brukes med Suunto-belte - koster 500 ekstra
  • Batteri: 20-40 timer med trening, 7 dager med daglig målinger. 
  • Barometer: Nei
  • Musikk: Nei
  • Smart-funksjoner: Tekstmeldinger, gmail, nyhetsvarsel mm
  • ANT+: Nei
  • Bluetooth: Ja
  • Navigasjon: Ja, strek på skjerm uten kart, bra kart-funksjon i app
  • Berøringsskjerm: Nei
  • Wattmåling på sykkel: Ja med kompatible Bluetooth smart watt-målere
  • Vo2-anslag: Ja
  • Strava Live-segments: Nei
  • Måler avstand på tredemølle: Ja, ganske bra. 

Suunto 5 har måling av puls i håndleddet og selvfølgelig GPS.

Suunto er selv ærlige på at målingen av puls i håndleddet er veiledende.

Vår testing viser også at den ikke er presis nok til målrettet intervalltrening, men fungerer godt for å se at man lever i hverdagen. 

Se også vår store test av Pulsklokker med GPS fra i fjor høst. 

GRAFER: Suunto 5 kan vise deg pulsgrafer både etter og underveis på en treningsøkt.

Suunto 5 er sammenlignbar med både Spartan Sport HR og Spartan Trainer.

Det er likevel mest naturlig å sammenligne med Spartan Trainer da verken 5 eller Spartan Trainer har innebygget barometer. Høydemåling blir derfor GPS-basert og derfor ganske unøyaktig til tider. 

Vi liker Suunto 5 vesentlig bedre enn Spartan Trainer og Spartan Sport HR. Den er penere og nettere enn Sport og kulere enn Trainer rent visuelt.

Mineralglasset og metallkanten rundt glasset gir Suunto 5 et mer eksklusivt uttrykk enn Garmin Forerunner 935 for eksempel.

Hverdagsfunksjonene er veldig bra. Det er digg å få søvnmåling rett i klokka uten å måtte sjekke i appen, som du må med Garmin Forerunner. 

KVALITETSSØVN: God søvn er viktig hvis du trener. Suunto 5 kan fortelle deg både hvor lenge og hvor godt du har sovet.

Formberegning med Vo2-maks-tall er også en oppgradering vi liker. Selv om klokka kun beregner denne for løping.

Til tross for den store GPS-klumpen i reima bruker Suunto 5 en god del lengre tid på å finne satellitter enn Garmins Forerunner.

Det er også litt irriterende at den ikke starter klokka når du ber den om det, hvis den ikke har dekning.

Da må du sette den på pause og starte når den har dekning, eller sette i gang uten dekning å håpe den hekter seg på.

Suunto-klokka er dårligere på å hekte seg på GPS-signalene når du er i bevegelse enn Garmin er.

Når klokka først har fått tak på GPS-satellittene er det ikke noe problem med dekning underveis på tur. 

kONDISBEREGNING: Nytt på Suunto 5 er en kondisberegning sammenlignbar med Vo2-tall.

Suunto har en ny app som 5-klokka må kobles opp mot. Movescount-appen er erstattet med en egen ny app som rett og slett bare heter Suunto.

Denne har et forbilledlig enkelt grensesnitt for å endre vinduene på klokka.

Du kan ikke redigere sportsprofilene som ligger inne fra Suuntos side, men det er enkelt å lage nye profiler, disse kan du senere redigere. 

BRUKERVENNLIG: App-en lar deg lett velge hva du vil se på de forskjellige skjermene.

Inne i app-en har også Suunto laget en turplanlegger som enkelt lar deg tegne ut en tur du ønsker å ta og følge med klokka.

Kartet er bra, og du kan velge varmekart for å se hvor andre brukere har løpt og syklet. Du kan også velge satelittbilde-visning. Det er enkelt å tegne inn ønsket rute.

Godt jobba av Suunto. App-en kan også importere GPX-filer rett inn i kartet. 

Under trening er tallene litt små på skjermen, så det er lurt og heller ha få visninger per vindu enn mange.

Muligheten til  å endre bakgrunnslyset er kjærkomment og et trykk på knappen øverst til venstre gir lys i skjermen. 

Vi er imponert over Suuntos nye 5-klokke på mange områder. Den gir masse info og har på mange måter tettet hullene som Spartan-klokkene hadde.

Likevel klarer vi ikke å unngå å irritere oss over selve brukeropplevelsen av klokka.

At scrollingen foregår enten opp og eller ned og ikke går rundt er frustrerende når du vet at du skal sjekke noe i toppen eller bunnen av scrollingen.

Det er også rart at du må gå tilbake til førstevisningen for et element før du kan scrolle videre.

For eksempel hvis du scroller ett hakk ned til pulsvisning og så går inn på underelementet snittmåling av hvilepuls må du tilbake til første pulsvindu før du kan scrolle videre ned til stressmåleren.

Trykker du nedover fra snitthvilepuls-visningen kommer du til en hemmelig kaloriberegning. Hvorfor ikke denne kunne vært videre innover på puls-nivået er underlig. 

RAPPORT: Suunto bruker fortsatt EPOC-tall for å angi hvor hard økta har vært. EPOC har samme funksjon som TSS hos Garmin, men tallene kan ikke sammenlignes direkte.

Motsatt problemstilling har vi under trening. For å veksle mellom vinduene underveis på en økt må vi trykke på «enter»-knappen midt på høyre side.

Det er ingen måte å gå tilbake på – her kan du kun rulle rundt. Har du fire vinduer for løping og ønsker å veksle mellom de to første mens du løper må du gå hele veien via vindu 3 og 4 for å komme fra 2 til 1.

Kanskje en liten detalj, men det er tilfredsstillende å kunne veksle mellom to vinduer f.eks under intervalltrening. 

Suunto 5 er en ganske så komplett treningsklokke som også gir deg masse informasjon om hverdagsaktiviteten.

Vi skulle ønske den var litt mindre avhengig av app-en for å endre på innstillingene, samtidig er app-en forbilledlig brukervennlig.

Litt mindre intuitiv brukeropplevelse enn på Garmin, men også en ganske lav pris. 

FLERE FARGER: Suunto 5 kommer i flere farger, et klart pluss for dem som bruker treningsklokka hele tiden.
PLUSS
Kompakt og solid urkasse - lett å tilpasse skjermer - mange hverdagsmålinger - formberegning - rask opplasting til apper og nettlogger - treningsprogram-funksjon.
MINUS
Pulsmåling på håndleddet funker dårlig - lite brukervennlig rullemeny - skjermvisninger kan ikke endres på klokka - ikke barometer - litt treg til å finne GPS - ikke ANT+