Hvilke funksjoner du ønsker deg fra en pulsklokke kommer an på hvilke aktiviteter du driver med og på hvilket nivå. Det er også store forskjeller på hvor glade vi er i å dykke ned i statistikk og tall etter en treningsøkt.

Noen ønsker seg detaljerte grafer og tall for alle kroppens og terrengets variabler, mens andre klarer seg med informasjon om turens lengde og hvor høy pulsen er mens man holder på. 

Annonse

De mest avanserte aktivitetsklokkene på markedet tilbyr ferdig opplastede kart i klokka, mulighet til å spille av musikk direkte fra klokka, måling av søvnkvalitet og formnivå, samt en mengde sportsprofiler du kan tilpasse og justere etter egne ønsker. Mange klokker gir deg også muligheten til å få live-oppdatering når du beveger deg inn i Strava-segmenter. 

De beste pulsklokkene fra 1000 til 2000 kroner

De beste pulsklokkene til mer enn 5000 kroner

Noen klokker lar deg laste ned ferdige treningsprogram og vil gi deg varsler for når det er på tide å gjennomføre en treningsøkt, andre sier fra når du bør drikke og spise underveis i en økt. Mange av de mer avanserte klokkene gir deg råd om hvor mye hvile du bør unne deg og når du er klar til å trene for fullt igjen. 

Det er amerikanske Garmin og de to finske produsentene Polar og Suunto som dominerer sportsklokke-markedet.

FitBit er en annen aktør som har tatt markedsandeler de siste årene, men som i hovedsak henvender seg til dem som trener innendørs og på treningssenter enn til oss som driver med friluftsliv.

Den nye aktøren Coros har vi ikke tatt for oss i denne omgang. Også Apple og Samsung sine smartklokker har treningsfunksjoner. 

I tillegg til flere funksjoner og avanserte beregninger byr de dyrere klokkene på bedre batterikapasitet og større lagringskapasitet, både når det gjelder treningsøkter, turer, musikk og kartinformasjon. 

Med pulsklokker til 1000 kroner får du måling av puls på håndleddet og mange funksjoner for beregning av aktivitet i hverdagen. Du kan måle distanse og fart når du sykler eller løper ute og du vil på noen av klokkene til under 2000 kroner programmere egne intervall-økter. Polars Ignite gir deg også muligheten til å måle fart og distanse når du løper innendørs. 

Fra 2000 kroner øker antallet funksjoner på klokka. Du vil her få muligheten til å flere forskjellige sportsprofiler på klokka og dermed flere forskjellige visninger tilpasset den aktiviteten du driver med.

Klokkene i denne prisklassen har også bedre GPS-nøyaktighet og også bedre nøyaktighet på pulsmålingen på håndleddet. 

I denne prisklassen dukker også muligheten for å følge Strava-segmenter på direkten på klokka. Polars Vantage M har denne funksjonen. 

I prisklasse fra 3000 til 5000 kroner blir klokkene enda mer avanserte. Beregningene av form, restitusjon, søvn osv blir mer nøyaktige og grundige. Smartfunksjonene blir bedre og enklere å bruke, slik at du i større grad kan utnytte apper og koblingen med telefonen på flere måter. Her kommer også muligheten til å lagre musikk direkte på klokka inn. Dette gjør det mindre kjedelig å legge igjen klokka hjemme når du går ut og løper. Mulighetene for navigasjon ved hjelp av klokka øker også, noen av klokkene her har til og med gode kart som du kan lese av på selve klokka.

Nødfunksjoner som kan melde fra hvor du er finnes også på de fleste klokkene i denne prisklassen. Polar introduserer med Grit X muligheten for beregning av watt under løping uten ekstern sensor. Beregning av løpseffekt, som det kalles kun fra klokka på håndleddet er en funksjon Polar så langt er alene om. 

Fargeskjermer og berøringsskjermer kommer også inn i denne prisklassen. Lagringsmulighetene for treningsøkter og musikk er utvidet, batterikapasiteten er bedre og Garmins klokker gir deg muligheten til å betale med klokka i butikken med Garmin Pay. 

I prisklassen over 5000 er det Garmin som dominerer. Mens Polar og Suunto har gode alternativer i prisklassene under 5000 kroner, er det Garmin som byr på de aller mest avanserte og luksuriøse klokkene med aller flest funksjoner.

Suunto 9 og Polars nye Vantage V2 er unntakene. 

Fenix-serien kombinerer de mest avanserte treningsfunksjonene med robust metallkasse, Safir-glass og til og med muligheter for å lade batteri med sollys.

Sportsklokkene Garmin Forerunner 945 og 745 gir deg alle funksjoner du trenger, nesten uansett hvilken sport du bedriver. På Garmin 945 kan du navigere med detaljerte kart som kommer ferdig opplastet på klokka. 

Ønsker du å kombinere treningsklokke med en livsstils-klokke som kan matche kvalitetsur fra Sveits har Garmin sin super-entusiast-serie med Marq-klokker som koster et sted rundt 20 000 avhengig av hvilken spisskompetanse du ønsker å uttrykke med klokka, enten det er dykking, flyving, friluftstliv, bilsport eller seiling. 

Fakta om måling av puls på håndleddet

De fleste nyere sportsklokker tilbyr såkalt optisk måling av puls på håndleddet.

Dette gjør at du ikke skal trenge å bruke en ekstra pulsmåler rundt brystet under trening. I tillegg muliggjør det måling av puls gjennom hele dagen og også når du sover.

Dette kan brukes til å vurdere din fysiske tilstand, søvnkvalitet, graden av uthvilthet for å nevne noe.

De fleste klokker lar deg koble til ekstern pulssensor for mer nøyaktig pulsmåling under trening. Pulsmåling i håndleddet er ikke så nøyaktig at det fungerer optimalt til å styre intensitet på intervalløkter og annen trening der du ønsker å treffe presist på belastningen og intensiteten. For mange vil likevel håndleddsmåling av puls være godt nok for å sikre at man hverken trener for rolig eller for hardt, og for å følge med på formen over tid. Et triks for å øke nøyaktigheten på pulsmåling i håndleddet er å ha klokka litt høyere opp på armen og sikre at den sitter ganske stramt. Målingene er også mer presise når du blir litt svett og hvis du ikke har tykk hårvekst under klokka. 

 

GPS, GLONASS og Galileo

GPS, Global Positioning System er det amerikanske forsvarets system for navigasjon ved hjelp av satellitter. GLONASS, Globalnaja navigatsionnaja sputnikovaja sistema er det russiske systemet tilsvarende GPS, mens Galileo er det europeiske systemet. Noen rimelige klokker vil kun bruke GPS-systemet. Disse bruker da lenger tid på å finne nok satelitter til å vite hvor du er nøyaktig og de er ofte dårligere på å holde fast på koblingen med satellittene. Med klokker som kobler seg til GPS, GLONASS og Galileo vil koblingen være vesentlig mer stabil, og den vil gå fortere. Du vil da slippe å stå utenfor døra å vente på fast satellitt-signal før du kan starte turen. Klokka vil også være flinkere til å koble seg på satellitter i fart. 

Barometer?

Selv med GPS i klokka ønsker du at klokka også har barometer hvis du er opptatt av høyde og stigning. Barometer måler høyde over havet basert på lufttrykk og er i de fleste tilfeller mer nøyaktig enn GPS. Samtidig må barometere kalibreres hyppig, spesielt ved værskifter. Klokker med både GPS og barometer kan kalibrere seg selv. Med barometer i klokka kan du også følge med værskifter slik at du kan forutse uvær på en bedre måte. De fleste smartklokkene som kobler seg opp mot mobilen vil også ha mulighet til å gi deg en værmelding rett på klokka. 

Måling av distanse og fart uten GPS

Mange av klokkene har avanserte sensorer innebygget i klokka som registerer bevegelse og akslerasjon. Disse sensorene kan, etter noen turer med kalibrering beregne hvor fort og hvor langt du løper også når du løper innendørs eller på tredemølle. Dette er så klart nyttig hvis du løper i en hall eller trener på en innendørs løpebane som i tunnelen rundt Bislett. Å måle fart og distanse på tredemølle er mest nyttig med tanke på registreringen i treningsloggen og også for klokkas evne til å vurdere din form og beregne ditt løpstempo til senere. 

Løpewatt?

Polar er alene om å tilby beregning av watt under løping uten bruk av en ekstern fotsensor. Polars dyrere klokker gjør denne beregningen via sensorer i selve klokka, tilsvarende målingene for distanse og fart innendørs. Ved å måle løpeeffekten uttrykt i watt vil det være lettere å styre intensiteten uavhengig av terreng og underlag. Klokka beregner hvor hardt du tar i og gir deg dermed et objektivt tall på hva treningen koster deg enten du løper i motbakke eller på flatmark.