/ Løping

Fjelløperen

Ola Hovdenak (40) liker best å løpe langt i fjellet.

Sist oppdatert 8. mai 2014 kl 10.00
HØYT OG FRITT: Ola Hovdenak er godt kjent i fjellene i Romsdalen, etter utallige turer  både med ski og løpesko. Foto: Matti Bernitz
HØYT OG FRITT: Ola Hovdenak er godt kjent i fjellene i Romsdalen, etter utallige turer både med ski og løpesko. Foto: Matti Bernitz

Hovdenak er mest kjent som Norges beste skibestiger, men gjør seg også bemerket med løpesko på beina. Han har deltatt i de fleste typer løp, men liker aller best lange løp over flere dager.

Les også: Den fabelaktige Emelie – en av verdens raskeste fjelløpere

– I Alpene kaller de det Skyrunning. Det er gjerne maratondistanse eller lengre med total stigning på 3000 høydemeter. Mens et motbakkeløp er en ren kondisjonsmåling, er et fjelløp hvor du også skal ned igjen mer sammensatt. Du får mer igjen for å være mye ute i fjellet, sier Hovdenak.

«Mens et motbakkeløp er en ren kondisjonsmåling, er et fjelløp hvor du også skal ned igjen mer sammensatt. Du får mer igjen for å være mye ute i fjellet.» 
Ola Hovdenak, fjelløper og landslagsutøver i randonee 

Romsdalingen har flere klasseseire i Birkebeinerløpet og løyperekord i det monumentale Hornindal Rundt – kjent som Norges tøffeste fjelløp. Løypa på 75 kilometer og 5600 høydemeter gikk unna på drøye ti timer.

– Kilometerne går fortere unna når det er en veksling mellom opp og ned, sier han.

Ola Hovdenak sørger for å få det meste ut av skisesongen, så når sommeren kommer trenger han noen uker på å få i gang beina med løping. I starten av sesongen er anklene svake og styrken trenes opp med løping på sti. Han foretrekker alltid sti foran vei, men løper også en del i lett terreng for å få den hurtigheten han trenger i konkurranser. Vinterlige toppturer er erstattet med lange løpeturer til fjells.

– I helga tar jeg gjerne en fire-fem timers tur til fjells, kanskje 2000 til 2500 høydemeter, i kupert terreng over flere topper. Jeg prøver å legge opp turen slik at den går over nye topper, da går tida fortere og du glemmer at du er ute og trener. Det vil jeg anbefale, prøv å finne nye steder i nærområdet, sier han. 

Hovdenak anbefaler skikkelig matpakke og vindtøy i sekken for å unngå å komme tom og forfrossen hjem fra slike lange treningsturer.

– Jeg har ikke løpt barfot, men foretrekker terrengløpesko med flat såle. Det er tryggere å ligge lavere, da tråkker du ikke så lett over. Ren barfotløping tror jeg hadde blitt hardt til beina, sier han. 

Publisert 8. mai 2014 kl 10.00
Sist oppdatert 8. mai 2014 kl 10.00
annonse
Relaterte artikler
annonse
Lokket til seg eliteløperne

Høstløping i Hemsedal

løping i fjellet
Stiløpeturer – turtips

Forslag til fjelløpeturer i Norge

NNormal Kjerag
Testet: NNormal Kjerag

NNormal Kjerag

jotunheimen trail run
Jotunheimen Trail Run

Nytt fjelløp i Jotunheimen

Inov-8 Trailfly Ultra G 280 test
Test av Inov8 Trailfly Ultra G 280

Inov-8 Trailfly Ultra G 280

Xreid 2013-2023

Når leken er god

Utemagasinet.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo | Tlf: 21 95 14 20

Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Nyhetssjef: David Andresen Vesteng  | Journalist: Gunhild Aaslie Soldal | Tips til redaksjonen

Kommersiell leder: Alexander Hagen | Daglig leder: Anne Julie Saue