Uten feller har Fischer Powerlite vært kjent som den raskeste skien med stålkant. Vi blir derfor svært overrasket over det beskjedne spennet i denne lengste versjonen av skia.
Test av Fischer Twin Skin Powerlite
Fischer Twin Skin Powerlite er en lett fjellski med stålkant fra Fischer. Det er Fischers slankeste fjellski. Twin Skin Powerlite gir god glid, men kan være litt mer utfordrende å svinge med.

Faktisk måler vi tydelig bremsing i fellens forkant – og litt i bakkant – allerede ved 14 kg trykk på tåballen eller 28 kg om vi legger vekten lenger bak.
Dette er svært lavt, og det kan tyde på at skia ikke er løftet i spennet for å bevare glid med fellen. Halve fellen (midtpartiet) er fortsatt ikke i kontakt med underlag når vi øker til 38 kg vekt her.
Fischer Twin Skin Powelite har stålkanter i hele skiens lengde kun en kort rocker foran på 25 cm, det vil si omtrent 10 cm mer enn «vanlig tupp» når vi trekker fra 15 cm for den. Skien har høyere stivhet foran og bak sammenlignet med de andre i testen, som vil bidra til god bæreevne og retningsstabilitet. Fellen er 45 cm lang.
På 5-10 cm myk, våt snø merker straks at skiene glir godt og at de synker mindre ned i snøen med sin lengdestivhet. Vi kjenner mer liv og fasthet fra hele skia og opplever god «dyttehjelp» (spenst) for hvert skritt.
Festet er bra, også for den letteste testeren på 68 kg, selv om det er noe mindre trygt enn Fischer E89 Twin Skin og Madshus Fjelltech 50 Intelligrip.
Vi må jobbe litt mer med å presse bakskien ut for å styre i plog, og den er mer ustødig når det er små harde ujevnheter i underlag. Den har ikke like god glid som Fischer E89, vi opplever litt bremsing hele tiden, men uten brå rykk fra fellen, noe stivheten i bakskien kan gi ved harde ujevnheter.
På isete føre merker testens letteste (68 kg) litt jevn bremsing, uten ustødig rykking som kommer mer frem med Fischer E89 på dette føret.
I skrått, ujevnt terreng går skien roligere og underlaget glattes mer ut med mer lengdestivhet i denne skien. På isete føre glipper skia lettere ved å gå utenfor sporet bare det er ørsmå ujevnheter i underlag, noe som kan forklares med høy lengdestivhet.
Dette er skien som bremser mest for meg i tungvektsklassen (93 kg).
Det virker ikke som denne skiens spenn og bøyekurve er særlig egnet for fell. Om du derimot kan godta noe glipptak, kan bremsingen reduseres ved å barbere bort noe av fellen foran og bak.
For stivhet og såle i denne skien er laget for fart – både i gode og dårlige løyper.