Rykte for å være rask
Uten feller har Fischer Powerlite vært kjent som den raskeste skien med stålkant. Vi blir derfor svært overrasket over det beskjedne spennet i denne lengste versjonen av skia.
Faktisk måler vi tydelig bremsing i fellens forkant – og litt i bakkant – allerede ved 14 kg trykk på tåballen eller 28 kg om vi legger vekten lenger bak.
Dette er svært lavt, og det kan tyde på at Fischer Powerlite ikke er løftet i spennet for å bevare glid med fellen. Halve fellen (midtpartiet) er fortsatt ikke i kontakt med underlag når vi øker til 38 kg vekt her.
Bæreevne
På 5-10 cm myk, våt snø merker straks at skiene glir godt og at de synker mindre ned i snøen med sin lengdestivhet. Vi kjenner mer liv og fasthet fra hele skia og opplever god «dyttehjelp» (spenst) for hvert skritt.
Festet er bra, også for den letteste testeren på 68 kg, selv om det er noe mindre trygt enn Fischer E89 Twin Skin og Madshus Fjelltech 50 Intelligrip.
Vi må jobbe litt mer med å presse bakskien ut for å styre i plog, og den er mer ustødig når det er små harde ujevnheter i underlag.
Den har ikke like god glid som Fischer E89, vi opplever litt bremsing hele tiden, men uten brå rykk fra fellen, noe stivheten i bakskien kan gi ved harde ujevnheter.
På isete føre merker testens letteste (68 kg) litt jevn bremsing med Fischer Twin Skin Powerlite, uten ustødig rykking som kommer mer frem med Fischer E89 på dette føret.
I skrått, ujevnt terreng går Fischer Powerlite roligere og underlaget glattes mer ut med mer lengdestivhet i denne skien. På isete føre glipper skia lettere ved å gå utenfor sporet bare det er ørsmå ujevnheter i underlag, noe som kan forklares med høy lengdestivhet.
Fischer Twin Skin Powerlite er en fjellski som bremser mest for meg i tungvektsklassen (93 kg).
Fischer Powerlite er laget for fart
Det virker ikke som spennet og bøyekurven på Fischer Powerlite er særlig egnet for fell. Om du derimot kan godta noe glipptak, kan bremsingen reduseres ved å barbere bort noe av fellen foran og bak.
For stivhet og såle i Fischer Powerlite er laget for fart – både i gode og dårlige løyper.
LES OGSÅ: Test av Åsnes Gamme 54