Har du først lært å sykle, glemmer du det som kjent aldri, så det er all grunn til å ta den første skikkelige sykkelen på alvor.

Sykkelen med 16-tommers hjul passer fra 4-5-årsalderen, og er gjerne den første sykkelen barnet kan håndtere uten støttehjul.

Annonse

OM TESTEN

Testen ble gjort på forsommeren 2016.  Erlend Sande og Kristoffer Kippernes veide, målte og vurderte utstyrsvalgene, mens Sivert Brandt Sande stod for det meste av testsyklingen. 

Sykler til barn skal helst ikke koste for mye, og syklene til de yngste er gjerne forbløffende tunge.

Men de siste årene har fokuset på vekt kommet også her, og det merkes.

Mens vi for noen år siden så dempegafler, dukkeseter, kurver og annet ekstrautstyr, ser det nå ut til å være enighet om at de minste barnesyklene skal være lette, robuste og bare det.

Alle syklene i denne testen er uten gir. For de minste barna, er det enkle defintivt det beste.

Men utvekslingen varierer noe ut fra størrelsen på tannhjulene, og velger leverandørene litt ulikt.

Mange opplever at sykkelen blir for tung å trå, velger du en med relativt lett utveksling blir det lettere å komme opp bakkene.

På sykler med 16-tommers hjul er det fortsatt vanlig med navbrems som aktiveres ved å tråkke bakover.

For mange gir denne nærmest uslitelige bremsemekanismen den beste tryggheten.

Men den ene sykkelen i testen har vanlige v-bremser, som kontrolleres fra styret. Slik kan vekt spares, og vår erfaring er at det ikke gir dårligere sikkerhet, så lenge noen voksne passer på at bremsene faktisk virker.

En av leverandørene har valgt den doble løsningen, både felgbrems og trommelbrems bak. I tillegg til bakbremsen, er samtlige sykler utstyrt med v-brems foran.

For noen år siden var høye styrer av bmx-typen vanlig på barnesykler. Nå er styrene senket på de fleste, og de fleste av disse 16-tommerne minner mer om miniatyrer av de voksnes terrengsykler.

Vi mener at en slik lavere og mer framoverlent sittestilling gir bedre balanse for den unge syklisten.

Alle syklene er utstyrt med de obligatoriske refleksene og en kjedekasse som sørger for at kjedet ikke ramler av og at buksa ikke setter seg fast.

Skjermer er også kjekt å ha, spesielt om sykkelen skal brukes til daglig transport, men bare et fåtall av syklene har dem montert som standard.

Noen har skjermer som bare i begrenset grad beskytter mot sølesprut.  

Alle modellene i testen er trygge og gode alternativer for de minste syklistene, men vekt og øvrige egenskaper varierer en god del.