I skoleåret 2011/12 er det 94 skoler fra hele landet som skal i gang med utviklingsprosjekter støttet av Den naturlige skolesekken (DNS). Skolene har blitt valgt ut blant nesten 250 søkere, og får inntil 50.000 kroner i økonomisk støtte. I tillegg vil lærerne få veiledning til utforming og gjennomføring av prosjektene. I overkant av fire millioner kroner er fordelt til prosjekter som skal gi elevene mer kunnskap om bærekraftig utvikling og naturen i sitt nærmiljø. Det er fjerde gang skoler får støtte fra Den naturlige skolesekken.
Den naturlige skolesekken bidrar blant annet til å gjøre undervisningen mer variert, praktisk og utforskende, også for ungdom. Denne gangen har 27 ungdomsskoler og 13 videregående skoler fått godkjent sine prosjekter. Flere skoler har fokus på hvilke naturressurser som finnes i nærmiljøet, og hvordan disse blir brukt. Prosjekttitler som ”Miljøjournalistene”, ”Vannets vei”, ”En smak av bærekraft” og ”Fra sau til design” er noen av prosjetene som er tildelt støtte. Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim mener det er viktig at barn og unge tidlig lærer norsk natur å kjenne.
- Det er flott å kunne gi barn en kjærlighet til naturen i tidlig alder, en kjærlighet de forhåpentligvis vil ta med seg videre i livet. Ved å legge opp til en praktisk og konkret undervisning ute i skog og mark får også barna viktig kunnskap om hvor mangfoldig og fantastisk naturen er på en måte som kanskje gjør det lettere å forstå og huske, sier miljø- og utviklingsminister Erik Solheim.
Drøyt én million kroner er fordelt til organisasjoner og institusjoner som inngår i referansegruppen til DNS. Friluftsrådenes Landsforbund skal for eksempel utvikle kurs for lærere i bruk av Stedsbasert læring på webportalen Kart i skolen. Andre som har fått støtte er Den Norske Turistforening, Norges Naturvernforbund, Norsk Ornitologisk Forening, Skogbrukets kursinstitutt og Hamar naturskole.
Den naturlige skolesekken
|