Hverdagsklær er en ting. Turklær er noe annet. Har du brukt mye penger på ei jakke eller en sovepose, eller tid på å finne den riktige, så er det slett ikke sikkert man vil erstatte det med noe nytt hvis det ryker.

Samtidig er bruken gjerne hardere. En uheldig rift i dunjakka og forfallet er i gang. Men så var det nettopp å få gjort noe med det. Med noe mer varig enn ducttap, eller verre, Norgesplaster...  

Else Holm driver Sømhuset på Hosle i Bærum, og reparerer klær for blant andre Gore, Bergans, Fjellräven, totalt 50 sportsmerker. Det betyr at når du sender noe til reklamasjon i butikken hos for eksempel XXL, Fjellsport.no eller VPG, så havner det sannsynligvis på Sømhuset.

I tillegg kommer det privatpersoner på døra som trenger å få noe fikset, rett før den store turen..

– Det kom en dunjakke helt fra Finnmark i posten med rift. Det er en trend at mange vil ha utstyret reparert. Det er en økning. Må vi legge ned i morgen blir det krise i sportsbransjen, sier hun.

Else viser fram et eget rom med overskuddsdun, hvor de kan hente og etterfylle jakker med dun når det trengs.

– Den døra må holdes lukket, ellers flyr det dun ut, forteller hun.

«Det er en trend at mange vil ha utstyret reparert. Det er en økning.»

Else Holm, daglig leder ved Sømhuset

Vi har med oss litt forskjellige klær:   

Ei dunjakke som har fått hull av bålglør   

– Det fikser vi. Visste du at vi kalles for dundoktoren på nettet, spør Else. 

• En bukse som er teipet med ducttape her og der  

– Dette kan jeg alt om. Et hjørnerift. Vi setter på en lapp på innsiden, konkluderer Else.

• En sekk der glidelåsen på hovedrommet er ødelagt 

– Her sitter glidelåsen så nær den harde kanten at det er vanskelig å sy. Ta den med til skomakeren, råder Else.

• Rift i liggeunderlaget  

– Det syr vi dessverre ikke. Det blir for krevende å jobbe med, sier Else. 

• En skitten barne-dunjakke med kranglete glidelås.

– Her er taggene litt harde. Det kan du løse med skiglider, eller stearinlys for eksempel. Bare dra det litt over taggene, sier Else.

Hun finner fram en avbiter og en passende glidelås-hempe. Spør om det går greit med lilla. Operasjonen tar mindre enn to minutter. Det sitter tydeligvis i fingrene, dette her.

Reparering kan være så mangt. Da Årets Eventyrer-vinner 2018, Astrid Furholt, gikk til Sydpolen, var hun først innom Sømhuset og fikk sydd på et par ekstra fleece-lommer på låret som hun kunne ha energibarer i.

Andre gjengangere hos Sømhuset er folk skal ut på lange, kalde turer er forsterkninger av stormklaffer på både jakker og telt.

På benken ligger en sekk som snart skal få påsydd mer solid feste for isøks.  

– Nå som det lages mer klær og utstyr livsstil som like gjerne kan brukes på Karl Johan, er det nok noen som opplever at enkelte funksjoner mangler, sier Else.

Hun erfarer også at folk gjerne vil reparere det de er glad i.  

Ved inngangen henger takkekort fra Børge Ousland. Et fotobrev av en fuglehund som ligger tilfreds i en spesialsydd pose.

En kunde ville ha mindre innertelt for å få mer plass i ytterteltet, og han ble strålende fornøyd med resultatet. Og så var det han som klaget fordi han ikke så noen endring på jakken han hadde levert til reparasjon.

– Men det er jo litt av håndverket. Man skal knapt se at det er gjort, sier Else.  

«Dette fikser vi. Visste du at vi kalles for dundoktoren på nettet».

Else Holm

Hver tirsdag kommer en budbil fra Dønn Grønn med klær som er levert inn via det nyoppstartete firmaet Repairable. De samarbeider med en rekke systuer, og henter klær som skal repareres hos bedrifter. DNB og Hennes og Mauritz er blant de som har avtale med Repairable.

Ettersom Sømhuset er Gore-sertifisert, havner alt av tekniske plagg her. 

– Jeg har også opplevd å fikse plagg før de blir levert inn til klesinnsamlingen, som ligger på andre siden av veien der borte. Det synes jeg prisverdig, sier hun.  

«Nå som det lages mer klær og utstyr livsstil som like gjerne kan brukes på Karl Johan, er det nok noen som opplever at enkelte funksjoner mangler».

Else Holm, daglig leder, Sømhuset

For øyeblikket er det fire årsverk og to deltidansatte, bare kvinner.

Else er stolt av å tilhøre «et internasjonalt miljø». På lunsjrommet står en bolle med valnøtter fra Olgas hage i Polen.

– Jeg skulle gjerne hatt flere ansatte, men det er ikke så lett å få tak i folk som både kan og vil. Jeg har hørt med Nav også, men jeg har oppfordret dem til å gjøre bedriftsbesøk før de sender folk, for det er ikke alle som kan sy, sier hun. 

 

I skrivende stund har Sømhuset tre ukers ventetid. Når du leverer klær, setter hun pris på at de er rene. Det må framkomme tydelig hva som er galt, slik at de slipper å lete seg fram. Else og kollegene håndterer 2000 postpakker i året, i tillegg til alle som kommer innom. Else holder fram en damesekk fra Osprey, der den ene skulderreima glir opp, ifølge kunden. Den kom til Sømhuset via en sportsbutikk. Men er det den høyre eller venstre reima det er noe galt med? 

– Jeg må rett og slett ta den med hjem og teste selv, slik at jeg finner ut hva som er problemet, sier Else. 

 LES OGSÅUTEs guide til hvordan du vasker klærne

Hun noterer ned de feilene og manglene på klærne som UTE har med seg for anledningen på en blokk, og får beskjed om at vi får beskjed når de er klare for henting igjen.

En av de andre damene roper på Else inne fra bakrommet.

– Ha meg unnskyldt. Det er jeg som er super-spretteren, sier Else, og smetter inn i lokalet.

«Det er en trend at mange vil ha utstyret reparert. Det er en økning.»

Else Holm, daglig leder, Sømhuset