Koronapandemien har hatt tid til å ramme sportsutstyrsbransjen, og det får ulike konsekvenser nå som høstkolleksjonene nærmer seg butikkene. 

I mellomtiden har vi også sett en del interessante nyheter fra utstyrsbransjen. Kanskje mest oppsiktsvekkende er det at Norrøna skal begynne å produsere telt og soveposer. Og nå skal Bergans begynne med solbriller - igjen!

Annonse

Inngår samarbeid med norske Kaibosh

Det norske boutique-merket Kaibosh har en slags retro-swung over seg. Brillene de lager passer godt til et nyhetsanker på femtitallet, eller rett på nesa til den modernistiske arkitekten Le Corbusier. Etter å ha oppdaget at Bergans har en forhistorie som brilleprodusent, tok selskapet spranget i samarbeid med brilledesignerne i Kaibosh, og en relansering var født. Dermed ble navnet også Reborn.

Reborn Kaibosh Bergans
Den nye serien kalles for Reborn, og kommer i 3 forskjellige typer. Foto: Bergans

Solbrillene finnes i tre ulike utforminger, med en standardvariant, en med alpinist-inspirerte flapper på siden, og en litt mer radikal åttekantet utforming. Hver av formene kommer i tre ulike farger og er unisex for øvrig. Bergans noterer også et lite nikk til trenden om gjenbruk og ombruk, i at sideflappene er laget av gamle brukte Bergans-jakker. Apropos gjenbruk - akkurat nå er Bergans på tour de sy landet rundt!

Brillene koster 1200 kr uansett modell og er produsert i svært begrenset antall. De er tilgjengelig for bestilling på nettsidene til Bergans og Kaibosh og i deres butikker. Lanseringen er gjort med en hel del selvironi og fremstilles som nærmest en tilfeldighet, selv om produktutviklingen har tatt tre år, med «noe klabb og babb hos begge aktører», som de selv skriver i markedsføringen.

– De fleste designsamarbeid er nok betydelig mer strategisk og kommersielt fundert enn vårt, men ja, dette ble faktisk til ved rene tilfeldigheter. Vi ser jo selvsagt at dette både løfter historien vår og at vi når en spennende målgruppe her, men det er nesten en ren bonus. Dette har først og fremst vært et gøy prosjekt for oss, sier Anders Sten Nessem i Bergans.

kånken re-wool
Hva om den erkesvenske kånken-sekken ble krysspollinert med en tømmerhoggerskjorte? Foto: Fjellräven

Kånken - flaggskip i nytt materiale

Den sørgmodige 70-talls skolesekken fra Fjellräven har blitt en bauta for utstyrsprodusenten sin idet hipstere verden over trykket Kånken til sitt bryst på tidlig 2000-tall. Etter at det smalt for Kånken-sekken har Fjellräven utvidet konseptet til laptop-bagger, toalettmapper, pennal og til og med Kånken-rumpetasker. Nå får du et alternativ til lerretsmaterialet sekken tradisjonelt har blitt laget av, og i nKomovember kommer Kånken i ull.

Fjellräven kaller materialet for«re-wool», da det består av 80 % ombrukt ull, hovedsaklig overskuddsull fra øvrig produksjon, og 20 % resirkulert nylon. Det gir sekken et funky utseende som minner om tovet ull. Vil du lese om norsk ullgenserproduksjon, bør du lese saken vår om Norlender!

– Vi har pleid å fokusere på funksjonalitet og skaffet ull basert på det. Men nå tar vi istedenfor utgangspunkt i råmaterialet og ser hva vi kan gjøre med det. Vi har innsett at ull kan være mye mer enn strikkegensere og superundertøy, forteller Christiane Dolva Törnberg, bærekraftsanvarlig i Fjellräven.

Norrøna reservedeler
Norrønas fargerike klær krever fargerike reservedeler. Foto: Norrøna

Intet nytt fra Lundhags

De fleste seriøse produsenter av friluftsklær og utstyr har tatt grep for en mer bærekraftig og miljøvennlig produksjon. Utemagasinet har snakket med Bergans om det i dette intervjuet og også Norrøna legger stor vekt på miljøaspektet ved å tilby reparasjoner og rimelige reservedeler.

Svenske Lundhags er kjent for både klær og sko for friluftsliv og jakt. I vår lanserte de en luksus-sko til 5000 kroner, med formål om at den skal kunne vare lengst mulig. Tradisjonelt kommer det en vår/sommer-kolleksjon og en høst/vinter-kolleksjon. Nyheten i dag er derimot at Lundhags ikke engang har en kolleksjon for 2021 – de holder frem med det samme tilbudet neste sesong som denne. Noen ganger er ingenting det mest miljøvennlige man kan gjøre.