BERGANS: Jan Tore Jensen er administrerende direktør i Bergans.
Lesetid: 5 minutter
– For oss handler bærekraft om å minimere avtrykket og utvikle produkter av høy kvalitet med et langt livsløp. Vi fokuserer på å levere sirkulære tjenester, resirkulere, redesign, reparere og gjenbruke, sier Jan Tore Jensen, direktør i Bergans.
Bergans, som har sitt hovedkvarter i Hokksund utenfor Drammen har alltid hatt reparasjons- og serviceavdeling. De siste årene har det vært flere framstøt som «Lenge leve produktet», og utleiemuligheter av telt, soveposer og klær.
– Bærekraft er lønnsomt for alle. Særlig for oss som elsker å ferdes i naturen. Det er ikke alt som er pengemessig lønnsomt ennå, men vi fortsetter å prøve, fortsetter å påvirke. Vi ser at et skifte er på gang, men at det er krevende. Nå må vi mobilisere, stå sammen med våre konkurrenter, få med våre konsumenter og ta et felles ansvar, sier han.
Bergans-direktøren erfarer at mange misoppfattelser angående stoffkvaliteter som virker mer bærekraftig enn de er grunnet fremstillingsprosessen, som for eksempel viskose og bambus.
– Det viktigste er uansett at hovedproblemet, konsum, er underkommunisert. Vi forbruker dobbelt så mye som vi gjorde for 20 år siden. Forbruket må ned, som igjen betyr at produktet må brukes flere ganger. Her må vi tenke kvalitet og sirkulære modeller. Vi ser mye forvirring av begrepene resirkulert og resirkulerbart. Det samme kan sies om forskjellen mellom økologisk og organisk. Slutten av produktets livsløp bør være utgangspunktet for all produktutvikling.
– Hvis tekstil og overproduksjon er utfordringen, hvorfor satser dere på hverdagsklær, framfor å konsentrere dere om klær for vind og vær?
– Oslo-kolleksjonen vår har eksistert i over ti år. Da årets nyheter ble lansert, var det vi gjorde å bruke tekniske egenskaper fra nettopp friluftsliv og trekke det inn i livsstil. Vi designet på samme måte da som vi gjør nå med fokus på kvalitet, noe som gjør at våre produkter lever lengre og er mer bærekraftige enn andre alternativer i fast fashion, forklarer Jan Tore.
«Det viktigste er uansett at hovedproblemet, konsum, er underkommunisert.» Jan Tore Jensen, Bergans
Han mener bærekraft ikke automatisk betyr at produkter må koste mer for kundene, tvert imot.
– Når man fokuserer på kvalitet så er kanskje materiale og produkt-kostnader høyere, men man vil samtidig få mindre reklamasjoner og flere fornøyde kunder. Fornøyde kunder kommer tilbake, påpeker han.
«Mye av det som skjer her nå har allerede skjedd ute. Sånn sett er det internasjonale mer stabilt. I Norge er vi en stor og veletablert aktør, mens på det internasjonale markedet er vi i utfordrerposisjon.» Jan Tore Jensen, administrerende direktør i Bergans
En av de største nyhetene fra Bergans er det nye samarbeidet med den finske fiberprodusenten Spinnova, som utvinner tekstiler av cellulose.
– Det var nesten umulig å komme i kontakt med Spinnova, men vi samarbeider med én av investorene i selskapet og som vi overtalte til å introdusere oss. Den første videokonferansen var helt utrolig og vi skjønte raskt at ikke bare hadde selskapene våre de samme verdiene, men også den samme problemløser-innstillingen. Vi har utfordret hverandre, sett muligheter og fjernet hindre. Slik har det fortsatt, og utover taushetserklæringer på tekniske hemmeligheter har vi aldri sett behovet for en skriftlig kontrakt på noe. Som to små selskaper har vi direkte kontakt mellom alle mulige ledd i begge organisasjoner, og fraværet av hierarkier og «tjenestevei» har gjort at vi kan jobbe mye raskere og mer presist.
Fiberet kan minne om bomull eller lin, men er faktisk klassifisert som papir. Den mekaniske fremstillingsprosessen gjør at det er mye sterkere enn papir og har helt andre kvaliteter.
– Det fantastiske med denne historien er at fiberet egentlig ikke kommer fra trær. Det vi brukte her var biprodukter/avfall fra treindustrien. Selv om produktet består av flere ulike materialtyper, er det designet slik at de alle kan inngå som råvarer i Spinnovas prosess. Det gjør at produktet kan resirkuleres uten å måtte demonteres, og uten å bruke farlige kjemikalier. Sist, men ikke minst så kan fibret gjenoppstå uten kvalitetsforringelse. Dette skiller teknologien fra andre metoder på disse tre områdene, forklarer Jan Tore.
De siste årene har ikke Bergans drevet bare med klær, men de har også blitt en turoperatør gjennom Bergans Adventures.
– Det viktigste formålet Bergans Adventures har, er å rekruttere miljøambassadører. Vi tror på det å få mennesker ut og oppleve naturen slik at de kan bli like glad i den som vi er, og hjelpe oss å beskytte den på alle mulige måter. Gjennom det er det naturlig at vi må ha et mye høyere miljøfokus enn andre operatører, sier han.
Norge beskriver han som et krevende marked.
– Mye av det som skjer her nå har allerede skjedd ute. Sånn sett er det internasjonale markedet mer stabilt. I Norge er vi en stor og veletablert aktør, mens på det internasjonale markedet er vi i utfordrerposisjon.
– Hva skal Bergans gjøre mindre av framover?
– Som alle andre må vi også effektivisere. Vi må passe på at vi ikke bare gjør ting riktig, men også gjør de riktige tingene. Jeg tror det gjelder generelt i alle ledd, sier Jan Tore Jensen.
«Slutten av produktets livsløp bør være utgangspunktet for all produktutvikling.» Jan Tore Jensen, administrerende direktør i Bergans
Bergans Fritid AS
Ansatte: 73
Driftsinntekter 2018: 557 690’ NOK
Driftsresultat 2018: -3 491’ NOK
Produksjon: Kina og Vietnam
TURUSTYR
I en artikkelserie setter UTE søkelys på bærekraft i friluftsbransjen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.