Helsport: får nye krav fra kundene

Siri Sandvik er ny sjef i Helport. Her har hun oppdaget verdier som det ikke går an å regne seg til.

Sist oppdatert: 4. februar 2020 kl 07.00
FERSK: Siri Sandvik er ny daglig leder i Helsport, her med kolleger ved hovedkvarteret på  Melhus. Foto: Petter Hermans
FERSK: Siri Sandvik er ny daglig leder i Helsport, her med kolleger ved hovedkvarteret på Melhus. Foto: Petter Hermans
Lesetid: 4 minutter

Etter at Arne Næss Sr. kom i kontakt med Helsport i 1964 i forbindelse med klatrekspedisjonen til Tirich Mir, skjedde en dreining på produktene til Helsport. Før den tid var det først og fremst produkter til camping Helsport drev med.

I 40 år har de vært med på å sette standarden for telt, i tillegg til soveposer, sekker og annet relevant friluftsutstyr.

Siri Sandvik startet i jobben som ny daglig leder rett før nyttår.

– Du behøver ikke mange dager før du merker hvordan bærekraft er en grunnleggende del av tankesettet til alle som jobber her. Helsport ønsker å lage produkter som skal vare livet ut. Det betyr materialvalg av høy kvalitet og en serviceavdeling som brenner for å reparere i stedet for å kaste, sier Siri. 

Helsport er en del av Brav, som igjen eies av Ferd-konsernet. Både Ferd og Brav stiller krav til bærekraft og har utviklet nettverk hvor merkevarene deler erfaringer for en mer bærekraftig varehandel. Mange er for eksempel opptatt av hvor og hvordan dunen i soveposene kommer fra. 

– Vi møter en ny generasjon som stiller stadig nye krav, og det synes vi er positivt. Selv om Helsport har vært tidlig ute og drevet med reparasjon av produkter siden 1951, må vi stadig utvikle oss og finne nye og bedre måter å produsere og distribuere varer på. Da er det betryggende å være en del av et større system som tar ansvar og er proaktive, både i investeringer og krav til allerede eide selskap, mener hun.

LES OGSÅ: Slik tar du vare på teltet

«Under Green Friday var det fantastisk å se gleden hos serviceavdelingen og kolleger da virkelig gamle produkter kom inn, og at de var i stand til å gjøre de fullt brukbare igjen.»
Siri Sandvik, daglig leder i Helsport

 Brav har, siden 2007, vært medlem av Etisk Handel Norge, hvor de årlig rapporterer på fremdrift og utvikling rundt etiske problemstillinger.

Sandvik mener det er en god dreining i retning kvalitet og holdbarhet i stedet for lav pris, samtidig som nettopp pris fortsatt den viktigste parameteren for mange kunder. 

– Det er fortsatt en utfordring for oss å kommunisere at høy kvalitet kombinert med god reparasjonsservice vil gi lavere totalkostnad over tid, i tillegg til et viktig bidrag til redusert overforbruk, sier hun.

For henne personlig er bærekraft et vidt begrep som favner mye, og mer enn klima.  

– I tillegg til fokus på reparasjoner og produkter med lang varighet, har Helsport vært gode på det sosiale aspektet. Et eksempel er prosjektet «Adventures With Purpose», hvor vi ønsker å fremme gode initiativ som benytter naturen og eventyr for en større sak. I samarbeid med Stiftelsen Petter Uteligger har gitt en rekke produkter med mindre vesentlige feil som ikke kunne selges. Et annet prosjekt er Medvandrerne, som benytter naturen som behandling fra sitt liv som narkomane. Vi ønsker å sponse, fremheve og hjelpe prosjekter eller personer som gjør noe litt annerledes. Det skal ikke bare handle om å nå toppen av Everest, sier hun.  

«Vi møter en ny generasjon som stiller stadig nye krav, og det synes vi er positivt».
Siri Sandvik, daglig leder i Helsport

I løpet av 2020 vil Helsport legge seg på trenden med utleiemuligheter av egne produkter. Tanken er at en utleieløsning vil senke terskelen og kostnaden for å dra på telttur med venner og familie. 

– Og naturligvis også være med på å redusere overforbruk, legger hun til.  

Siri Sandvik trekker fram Norrøna som et forbilde, blant annet fordi de er transparente rundt målene de setter seg og hvordan de ligger an til å oppnå dem. 

– Ellers vil jeg trekke frem våre samarbeidspartnere og ambassadører. De ser konsekvensene i naturen på nært hold, og trekkes ofte mot en enklere og mer holdbar livsstil. Det inspirerer både oss som leverandører og deres følgere til å velge holdbare produkter og en mer bærekraftig levestil. De viser hvordan vi alle kan gjøre en forskjell, sier hun.

Siri Sandvik medgir et hun har fått et annet syn på Helsport etter at hun kom på innsiden. 

– Under Green Friday var det fantastisk å se gleden hos serviceavdelingen og kolleger da virkelig gamle produkter kom inn, og at de var i stand til å gjøre de fullt brukbare igjen. De legger sjelen sin i arbeidet for at folk skal kunne stole på produktene de bruker. Slike tiltak gir oss i tillegg tett kundedialog og god innsikt i hva målgruppene våre er opptatt av. Det er verdier man ikke kan «regne seg frem til, og som vil bety mye for veivalg i tiden fremover, sier hun.

«Det skal ikke bare handle om å nå toppen av Everest.»
Siri Sandvik, daglig leder i Helsport

Helsport

Ansatte: 16

Driftsinntekter: 121 705

Driftsresultat: 18 020

Produksjon: Bangladesh, Kina og Vietnam 

TURUTSTYR

I en artikkelserie setter UTE søkelys på bærekraft i friluftsbransjen. 

• Stormberg 

Norrøna

Northern Playground

 

Publisert 4. februar 2020 kl 07.00
Sist oppdatert 4. februar 2020 kl 07.00

Relaterte artikler

lifesystems vindsekk
Testet: Lifesystems Survival Shelter II

Testet: Lifesystems Survival Shelter II

Lupine Piko
Testet: Lupine Piko RX4 Smartcore

Test av Lupine Piko RX4 Smartcore

BRUKTski alpint slalåm
Bruktkupp på slalåmski til barn

Kjøpe brukte alpinski til barn?

tilpassing av ryggsekk tursekk utemagasinet
Unngå ryggplager når du bærer sekk

Slik blir tursekken bedre å bære

testet rab ultrasphere
Testet: Rab Ultrasphere 4.5

Test av Rab Ultrasphere 4.5 (regular)

rab ionosphere 5.5
Testet: Liggeunderlag til tur

Lett og pakkvennlig liggeunderlag fra Rab

Utemagasinet.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Gunhild Aaslie Soldal | Tips til redaksjonen

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen