Spesialiserte nisjemerker driver utviklingen av terrengløpesko. Med supermaterialet graphene lover produsenten Inov-8 at vi slipper å velge mellom grep og slitestyrke.
FLYVENDE: Løpeproff Peter Maksimov har tatt turen fra Colorado for å demonstrere løpeglede.
Lesetid: 6 minutter
INOV-8
Inov-8 ble startet i 2003 av Wayne Edy, som vokste opp i Zimbabwe, men flyttet til England som 29-åring. Han jobbet med sko i flere andre firmaer før han satset alt på terrengløpesko. Skoene kjennetegnes typisk av myk og klebrig gummi i yttersålen og god kontakt med under- laget. De lager sko for alle typer løping, blant annet spesialsko for orientering, hinderløp og swimrun. Selskapet ble i 2015 kjøpt opp av den japanske klesprodusenten Descente. Inov-8.com
– Jeg har løpt her i 20 år men aldri opplevd at det er så tørt som nå, sier min sidemann.
Også her i England er det tørt denne sommeren. Fint for oss, men også litt kjedelig, siden vi akkurat nå tester en sko som heter Mud Claw og produsenten Inov-8 setter sin ære i å tilby det beste grepet på sleipt underlag.
Rundt 20 løpeinteresserte journalister fra rundt om i verden pluss ansatte fra skoprodusenten Inov-8, et par sponsete utøvere og lokalkjente guider er ute på fell running i Nord-England. Fell running? Ja, det er den originale engelske formen for terrengløping, oppover åssider, noen gang på sti, andre ganger ikke, selve røttene til Inov-8.
–Hvilken fotballstadion er det der? spør jeg Paul, en lokal løpelegende, som nå er løpejournalist.
– Bolton Wanderers.
Dagen i forveien har vi vært på University of Manchester, der Dr. Aravind Vijayaraghavan, ekspert på nanomaterialer, har forklart egenskapene til graphene, materialet som skal være 200 ganger sterkere enn stål.
Dette er en del av framtida til Manchester, sentrum for den industrielle rev- olusjonen på 1800-tallet.
Vi ble ledet rundt i testfasilitetene i hvite lager-frakker. Doktorgradsstipendiater fra flere land har bidratt i prosjektet. University of Manchester har flere nobelpriser enn Oxford og Cambridge, får vi vite. Forskerne som klarte å separere graphene fra grafitt fikk Nobelprisen i fysikk i 2010. Og alt henger sammen med alt. Råmaterialet grafikk ble først utvunnet i åsene i Lake District, der Inov- 8 i dag har sitt hovedkvarter, for 450 år siden. Graphene har i løpet av få år blitt tatt i bruk i alt fra sportsbiler og fly til medisinsk utstyr. Nå har ekspertene ved universitetet klart å blande supermaterialet med gummi, som kan brukes til yttersåle på løpesko.
– Ved å bruke graphene har vi utviklet G-series yttersåle som er vitenskapelige tester viser er 50 prosent sterkere, 50 prosent mer elastiske og 50 prosent mer slitesterke, forteller dr. Vijayaraghavan.
«I formel 1 har du våtdekk for regnfylte forhold. De funker veldig bra, men de slites fort om du bruker dem under tørre forhold.» Michael Price, markedssjef i Inov-8
Det regner lett i åsene over hjemmebanen til Bolton Wanderers. Selv om Inov-8 lager mer enn en halv million løpesko i året og selges i nesten 70 land, er dette deres virkelige hjemmebane.
– På et typisk terrengløpearrangement i Storbritannia, bruker 70 prosent av deltakerne Inov-8, opplyser markedssjef Michael Price.
Men mens idrettsgrenen fell running har blitt dyrket i over 100 år, så de første Inov-8-skoene dagens lys i 2003.
Det britiske merket er en del av en trend hvor mindre og mer spesialiserte merker tar en stor del av markedet som tradisjonelt har vært dominert av giganter som Nike, Adidas og Asics.
– Det er et veldig godt spørsmål. Jeg tror at det som skjer er at de store merkene blir større. De begynner å fokusere utenfor sine kjernesporter. De ser på fritid og livsstil som deres område for vekst. Det gir muligheter for nisjemerker som virkelig vil fokusere på sluttbrukeren, sier Price, som flyttet hjem til England og Inov-8 fra Europa-kontoret til Asics i Rotterdam for to år siden.
– Vi er på arrangementer hver uke. Vårt utviklingsarbeid gjøres i direkte kontakt med sluttbrukeren. Det betyr at vi er raske, at vi vet hva som skjer i markedet og at vi kan lage de produktene folk vil ha, sier Price.
En gjenganger i tilbakemeldingene til Inov-8 har vært at grepet er ypperlig, men at de slites fort ut. Det med slitestyrken har vært litt plagsomt, innrømmer Price.
– I formel 1 har du våtdekk for regnfylte forhold. De funker veldig bra, men de slites fort om du bruker dem under tørre forhold. Så ja. Vi ser på gummiblandinger hele tiden, det faktisk noe av det vi bruker mest tid på å utvikle, fordi vi vil levere det beste grepet. Noen ganger har vi laget blandinger som er mer holdbare, men da kommer folk til oss å sier at «grepet er ikke like bra» og det er pay off. Det som graphene lar oss gjøre, er å lage en klebrig gummi, men legge til slitestyrken. Vi vil fortsette å lage klebrig grep, men på toppnivået har vi graphene, sier han.
De har søkt patentbeskyttelse for bruk av graphene i sportsko. I løpet av et par år skal teknologien finnes i 50 prosent av vareutvalget, og på sikt kan de tilby lettere og mer slitesterke sko også til klatring og fjellvandring til asfaltløping.
– Graphene sørger for elastisitet og slitestyrke i gummien. De neste årene vil vi gjøre mye mer arbeid sammen med universitetet for å fintune disse gummiblandingene. Det er antakelig ingen grenser for hvor langt vi kan nå, sier Michael Price.
Det blåser friskt på utsiktspunktet vi har løpt opp til. Vi slipper oss utfor en bratt bakke og ned en steinete sti. Joda, grepet er upåklagelig. Så får vi se hvor lenge der varer.
Andre utfordrere i løpeskomarkedet
ICEBUG
Grunnlagt av mor (Elisa Thörnquist) og sønn (David Ekelund) i Sverige 2001, i starten med spesialisering på vinterløping, men etterhvert med terrengsko for hele året, særlig for glatte stier i lavlandet, orientering, swimrun osv.
Har utviklet gummiblandingen 9RBX, som de mener gir verdens beste grep på vått underlag og arrangerer terrengsløpet Icebug Experience.
icebug.se
ALTRA
Altra ble lansert i 2011 av maratonløpere i Colorado, som var overbevist om at nøkkelen til skadefri løping var en flat såle uten ekstra oppbygging av hælen. I starten modifiserte de gamle sko ved å varme dem opp i en stekeovn, skjære ut midtsålen og så lime dem sammen igjen. Ved siden av Zero Drop kjennetegnes Altra-skoene av en ekstremt vid tåboks, slik at forfoten skal få bevege seg helt fritt.
Merket er populært blant ultraløpere og har også lansert fjellstøvler.
altrarunning.com
VJ
Dette finske merket ble startet allerede i 1981 med orienteringsløpere som målgruppe. Men andre løpere har for alvor stiftet bekjentskap med dem de siste årene, når utvalget er utvidet til lette sko for alle typer terrengløping og vinterløping. Hashtagen deres heter #bestgripontheplanet, og middelet for å levere dert er i blant annet pigger av stål, strategisk plassert i sålene.
Hensikten er slett ikke bare feste på is, piggene gir også ekstra grep på stein og røtter.
vjsport.fi
HOKA ONE ONE
Akkurat da løpesko med minimal demping steg i trendbildet, kom tilsynelatende det helt motsatte. Hoka One One ble startet i 2009 av to tidligere Salomon-ansatte i Frankrike, som ønsket seg sko for å løpe raskere i nedoverbakke. Merket har nå en lang rekke modeller, men et fellestrekk er fortsatt masse demping, en myk følelse, lav vekt og en profil som skal gi et effektivt løpssteg. Hoka har en massiv markedsandel flere av de største maratonløpene i verden.
hokaoneone.com
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.