Det går an å fyre med gass ved temperaturer ned til i alle fall 15 kuldegrader.

Det forutsetter at du har en brenner hvor du kan snu boksen opp ned, og du vil få lavere effekt enn om du velger bensin eller parafin som drivstoff.

Annonse

Jeg har målt effekt på ca. 1500 watt med Primus Winter Gas og gassboksen opp ned.

Dette er omtrent halvparten av effekten du får med bensin eller parafin.

Det holder til å gi varme i teltet, lage mat og koke morgenkaffen. Men skal du smelte mye snø er det både upraktisk og dyrt.

Dessuten vil du få stadig dårligere effekt jo lavere temperaturen blir – og det er da du mest av alt trenger høy og stabil effekt.

Forvarming

Når vi brenner flytende brennstoff som parafin og bensin i en primus vil drivstoffet først varmes opp og gå over til gassform. Gassen kommer så ut gjennom dysa og antennes.

Når brenneren er i gang vil primusflammen varme drivstoffet, men når vi starter brenneren må den forvarmes. Har vi forvarmet lenge nok starter brenneren med fine, blå flammer.

Dersom vi forvarmer for lite kan det komme drivstoff i væskeform ut av dysa. Det gir høye, gule og ukontrollerte flammer.

parafin primus randulf valle
EKSPLOSIVT: Bensinsøl i teltet kan være svært farlig. Parafin utgjør her en mye mindre risiko. Foto: Randulf Valle

Parafin

Parafin består av ulike molekyler med relativt lange karbonkjeder. Dette gjør at parafin har høyt kokepunkt. Når vi fyrer med parafin må vi derfor forvarme ganske lenge for å være sikre på at drivstoffet går over til gass.

Sjansen for ukontrollerte, store gule flammer under opptenning kan derfor sies å være noe større når du fyrer med parafin. De lange molekylene kan også gi mer soting under drift. 

Mindre brannfarlig

En positiv egenskap ved parafin er at det er lite brannfarlig. Det er bra om du skulle søle eller få en lekkasje. Ved romtemperatur kan du kaste en brennende fyrstikk ned i en skål parafin uten at det antenner.

Dette er den største fordelen med parafin i forhold til bensin. En ulempe er at parafinsøl bruker svært lang tid på å fordampe og forsvinne samt at parafin i maten vil gi kraftig diaré. 

primus randulf valle
MENGDE: To personer på en normal vintertur vil klare seg med en drøy halvliter drivstoff om dagen. Midtvinters, med mye fyring for å holde varmen og lange kvelder i teltet, kan jeg ha med over en liter pr. dag. Foto: Randulf Valle

Utslipp

Det er også en kjensgjerning at man ikke kan konstruere en brenner slik at den går like bra på alle typer drivstoff, og de fleste multifuelbrennere virker i dag å være optimalisert for gass og bensin.

Man kan derfor få ganske store økninger i utslippet av kullos når man bytter til parafin som drivstoff – noe som blir spesielt klart om man bruker varmevekslerkjele.

Dessuten bør du ha med rødsprit til å forvarme brenneren med. Det går til nød å forvarme med parafin om brenneren din har veke, men det kan gi mye soting.

Dersom du velger å fyre med parafin er fritidsparafin på kanner du får blant annet på bensinstasjoner og Felleskjøpet et godt valg. Diesel vil normalt gi mer soting og større mulighet for driftsproblemer.

Bensin

Bensin gir enklere drift av brenneren, siden bensin har lavere kokepunkt og derfor krever kortere forvarming. Dessuten kan du bruke bensinen til å forvarme med. Slipp ut litt gjennom dysa mens du teller rolig til fem eller deromkring og tenn på.

Men ikke press forvarmingstiden for langt ned. Mange erfarne primusbrukere mener at kort forvarming kan gi mer soting og større driftsproblemer senere. 

Hvilken type bensin skal man så velge? Det viktigste er å styre unna bilbensin fra pumpa på bensinstasjonen. For det første inneholder den det kreftfremkallende stoffet benzen.

For det andre har bilbensinen en del tyngre komponenter som vil gi kraftig soting under forbrenning. Både når det gjelder helse og driftssikkerhet er bilbensin altså et dårlig valg.

alkylatbensin primus
PRISGUNSTIG: 4-takts alkylatbensin på kanner er et godt og prisgunstig drivstoff for primusen. Foto: Randulf Valle

Alkylat

Da er alkylatbensin mye tryggere. Her slipper du både benzen og de tunge komponentene. Husk å kjøpe 4-taktsbensin, siden 2-taktsvarianten er tilsatt smøreolje. Du finner dette produktet i kanner på 4-5 liter på bensinstasjoner samt på steder som Felleskjøpet og Biltema.

Det finnes også dedikert primusdrivstoff fra produsenter som Primus og Coleman å få kjøpt i sportsbutikker.

Dette er langt dyrere enn kannene med alkylatbensin, men etter å ha studert databladene til produktene og diskutert saken med en drivstoffekspert har i alle fall jeg kommet fram til at det ikke ser ut til å være noen vesentlig forskjell på disse to alternativene.

Personlig har jeg alltid kjøpt kannene med alkylatbensin, og jeg kommer til å fortsette med det.

Vekselbruk

Eneste forskjell mellom alkylatbensin og dedikert priusdrivstoff er at førstnevnte fint kan brukes som reservedrivstoff for bilen dersom det skulle bli lite igjen på tanken på vei hjem fra tur.

Det er derimot mer usikkert om primusbensin fra Primus og Coleman er særlig velegnet som drivstoff for en bilmotor fordi produktbeskrivelsen tyder på lavt oktantall og dermed fare for motorbank.

Skulle du se at det blir knapt med bensin er det i alle fall lurt å tømme primusbensinen på bilens tank mens det enda er igjen en del bensin igjen der.

gassbrenner primus
FORVARMING: Har vi forvarmet lenge nok starter brenneren med fine, blå flammer. Foto: Randulf Valle