Skimakingen begynte med et skoleprosjekt i merkevarebygging i 2003 da Endre studerte industridesign. På det tidspunktet var det bare Åsnes igjen i Norge som lagde ski med stålkant. Endre syntes det var et poeng å plukke opp den tråden. Den første skien kalte han Katana, inspirert av sverd som de japanske samuraiene brukte. Konstruksjonen gjør det mulig å skifte komponenter. Sverdet kan være langt i utgangspunktet, det kan få skader og gjøres kortere, men det er investert mye i hovedkomponenten, stålet. Katana-sverdene har like lang historie som de eldste norske stavkirkene. Noen år etter kom tyske Völkl med en ski med samme navn. Det var likevel ikke helt det samme. 

– Jeg har tenkt fy søren, jeg var 15 år for tidlig ute. Det var ikke lett å se da, men det er jo alt som gjelder nå. Store selskaper prøver å renvaske søppelkulturen sin. Vi har gangen hjemme full av Ikea-ting som det ikke er noe å reparere på. Om kjernen kollapser, så er det ikke noe å berge, eller krever spesialkompetanse å reparere. Det er et viktig aspekt ved designarbeid i framtida, mener Endre.