Løpesko - Best i Test - Asfalt - Gore-Tex Terreng - dame og herre

De raskeste løpeskoene

Hvilke sko er best til 10 km og halvmaraton? Må du karbonsko for å trene på asfalt og hardt underlag? Og hva skiller de ulike modellene?

Craft CTM Carbon Race Rebel vs Nike Vaporfly Next %
KARBON-DUELL: Crafts svarte sko ønsker å konkurrere med Nike Vaporfly Next %

Løpeskoene Nike Vaporfly Next % har bidratt til personlige rekorder verden rundt, men fungerer dårlig på grusveier. Crafts nye toppsko er fjærlett, har karbonplate i sålen og kan brukes på grus. Er den et alternativ til Vaporfly?

Nike Vaporfly Next % er superskoen som Nike hevder skal gi deg mer enn fire prosent mer effektivt løpesteg. Større og mindre forskningsrapporter bekrefter påstanden. 

Lenge var Vaporfly nærmest alene i gata som supersko for raske tider. De siste årene har konkurrentene blitt mange. Alle skomerker har nå supersko med karbonplate og sprettent skum i kolleksjonen. 

Likevel er det ytterst få av disse superskoene som kan brukes på grovere underlag enn asfalt. Skoene har ekstremt tynne og skjøre yttersåler. På mange av skoene løper du nærmest rett på mellomsåle-skummet. Nikes Vaporfly Next%-sko er oppgitt å vare drøye 100 kilometer før den er utslitt. Dette er hvis du løper på asfalt. En tur på grov grusvei kan ødelegge skoen i løpet av en rask mil. Samtidig viser vår erfaring at Vaporfly Next% varer mye lengre enn 100 km ved bruk på asfalt og tredemølle.

Craft-skoen CTM Race Rebel er en videreutvikling av CTM carbon-skoen vi har testet tidligere. Den nye skoen er mye lettere. Den har mer sprett og energireturi skummet i mellomsålen og noe lavere sålehøyde. CTM Rebel Race er utstyrt med en mønstret yttersåle for grep og bedre holdbarhet på grus.

Slik har vi testet skoene

Vi har testet Nike Vaporfly Next% mot Craft CTM Race både på tredemølle og ute på veien.

Som referansesko uten karbonplate har vi brukt den tilsvarende lette skoen, New Balance FuelCell Rebel V2. Også New Balance-skoen har skum med mye spenst og energiretur. Forskjellen ligger i karbonplaten i mellomsålen. 

New Balance-skoen er brukt som referansemodell fordi den har spesifikasjoner tett opptil de to karbon-skoene. Den er blant markedets letteste sko uten karbonplate og det nærmeste vi kommer en supersko uten karbonplate. Skoen er også testerens favorittsko uten karbonplate. 

Karbonplatene i moderne løpesko har to hovedfunksjoner. De skal fungere som fjærer og gi ekstra spenst og fraspark i steget. 

I tillegg fungerer karbonplaten som avstiver over de tjukke mellomsålene med mykt skum. Uten karbonplaten kan mellomsålen bli for ustabil for behagelig løping. 

Skummet i mellomsålen demper slag og skal sørge for sprett, såkalt energiretur i steget. Kombinasjonen av karbonplate og mykt skum med mye energiretur, gir supersko som øker farten, samtidig som de skåner beina og leggene for slag og strekk. Den tjukke mellomsålen gir deg også ørlite grann økt skrittlengde, noe som igjen kan føre til bedre løpstider. 

Det er ingen tvil om at flere av de nye superskoene gjør deg til en raskere løper. Resultatene fra hele verden taler for seg. De gjør også at du kommer deg raskere etter et hardt løp, at du trenger færre hviledager og kan delta på lange løp oftere og trene mer. 

Nike Vaporfly gjør deg til en raskere løper

Superskoen Nike Vaporfly Next% gir deg mer effektiv løpesteg. Karbonskoene fra Nike har bidratt til verdensrekorder og personlige bestenoteringer i gateløp over hele verden.

Nike Vaporfly Next
TEST AV LØPESKO FOR ASFALT: Nike Vaporfly Next
UTE_anbefaler
Nike Vaporfly Next %
  • Størrelse testet: 44

  • Vekt: 199 gram per sko

  • Oppgitt sålehøyde: 40/32

  • Dropp: 8 mm

  • Pris: 2999 kroner

  • Nike.com

skala
9/10

Nike-skoen Vaporfly 4% og den nyere Vaporfly Next % har snudd opp ned på gateløp. Skoene som ble utviklet i forbindelse med Eliud Cipchoges første forsøk på å løpe maraton på under to timer har blitt rekordskoen alle andre produsenter ønsker å matche.

Vaporfly Next % kjennetegnes av den stive karbonplaten som gjør at du nesten ikke kan bøye skoen med hendene. Karbonplaten er formet som en skje og gjør at foten står i en konstant bøy inne i skoen.  Karbonplaten ligger oppå en tjukk stabel med Nike sitt mest spretne og støtdempende skum - ZoomX. 

Yttersålen på Vaporfly Next% er veldig tynn. Under tærne og tåballen er sålen dekket av gummi med litt mønster, mens hælpartiet kun har tynne beskyttere på sidene. Vaporfly Next% slites fort hvis de brukes på grus. Vi har over 150 kilometer på vårt testpar så langt uten at de viser nevneverdige tegn til slitasje. Kilometerne er logget kun på asfalt, tredemølle og bane.

Vaporfly Next %
Vaporfly Next %

Vi kjenner at Vaporfly er noe spesielt fra første steg. Du føler at steglengden øker og at du blir tvunget fram på tærne. Samtidig kjenner du at frasparket får hjelp av spretten i skummet og  karbonplaten. Lander du på hælen i løpesteget vil du kjenne at skoen ikke byr på mye støtte i bakre del. Hælpartiet er smalt og veldig mykt. Løper du ved å sette hælen i bakken kan du oppleve at fotbuen faller kraftig ned i steget. 

Craft CTM Carbon Race Rebel vs Nike Vaporfly Next %
KARBON-DUELL: Crafts svarte sko ønsker å konkurrere med Nike Vaporfly Next %

Til tross for dette føles skoene solide på foten og de sitter godt. Den løvtynne, litt stive overdelen krøller noe og det er vanskelig å få pløsen til å ligge flatt under lissene. Likevel føles ikke skoene ubehagelige på. Lissene har grov overflate og holder veldig godt på knuten. 

Inne i den tynne hælkappen er det tynne puter på sidene. Disse holder skoen fast på foten, uten at de skaper ubehag mot akillessenen. 

Under løping på asfalt gir Vaporfly Next % et godt og trygt løpssteg med super spenst. Vi kvier oss litt for å løpe maks rundt krappe svinger av frykt for å vrikke ankelen, men opplever samtidig at skoens bredde under tåballene gir god stabilitet i fraspark og steg. 

Effektivitetstest

Når vi tester Nike Vaporfly Next% opp mot New Balance Fuel Cell Rebel og Craft CTM Rebel Race på tredemølla ser vi at pulsen går ned flere slag ved bytte til Nike-skoene i forhold til pulskurven på økten forøvrig. 

Nike Vaporfly Next % mot Craft CTM Carbon Race Rebel
PULSKURVE: Med Craft CTM Carbon Race Rebel den første halvtimen og Nike Vaporfly Next % den andre.

På en intervalløkt over 8x4 minutter ser vi tydelig at pulsen stiger jevnt de første intervallene som vi løper med Craft CTM Carbon Rebel race. Når vi bytter til Nike Vaporfly Next % halvveis flater pulsen ut, før den går nedover for hvert drag som står igjen av økta. Pulsen reduseres tydelig med 2-4 slag i forhold til pulskurven ellers når vi bytter fra Craft-skoene til Nike-skoene.

2-4 pulsslag er ikke mye, men det kan være forskjellen på om du er under terskel eller over, noe som kan være forskjellen på at du kan holde farten i en hel halvmaraton, i stedet for at du må redusere farten etter 10-12 kilometer. 

For egen del vil vi anslå at vi sammenlignet med de andre skoene i denne testen sparer om lag 30-40 sekunder på en 10 kilometer og opp til 1.30 minutter på en halvmaraton.

VURDERING
Løpsfølelse
Demping
Grusvennlighet
Pers-potensial
Totalinntrykk
PLUSS

Beviselig raske

Superlette

Masse demping

Spretten karbonplate og skum

Luftig overdel

Sitter godt rundt hælen

MINUS

Dyre

Ustabile i svinger

Slites veldig fort på grus

Lav og spiss rundt tærne

Pløsen krøller seg over vristen

Test av Craft CTM Carbon Rebel Race

Crafts lette karbonsko er laget for maraton og ultraløp. Den har solid yttersåle, spenstig mellomsåle og hel karbonplate inne i sålen. Matcher den Nike Vaporfly?

Craft CTM Carbon Race Rebel vs Nike Vaporfly Next %
SKO-REBEL: Crafts ambisiøse maratonsko er laget i samarbeid med Tommy Rivs
Craft CTM Carbon Race Rebel
  • Størrelse testet: 43 1/2

  • Vekt: 225 gram per sko

  • Oppgitt sålehøyde: 35/25 mm

  • Dropp: 10 mm

  • Pris: 2599 kroner

  • Craft.com

skala
8/10

Svenske Craft har startet en ambisiøs satsing på joggesko de siste årene. Det svenske merket som er mest kjent for superundertøy og skiklær har fått med seg ultra- og maratonløperen Tommy Rivs til å utvikle sine nye karbonsko.

Amerikanske Rivs er kjent for å være en løpende filosof og poet, samtidig som han har maratonpers på 2:18 og har vunnet ultraløp som TransRockies 120 i 2016.

Craft CTM Carbon Race Rebel vs Nike Vaporfly Next %
LUFTIG: Overdelen på Craft CTM Carbon Race Rebel er laget av netting

Maratonskoen Craft CTM carbon Rebel Race er en ganske annen sko enn Crafts CTM carbon. Rebel Race er vesentlig lettere. Den er mykere i skummet og har lavere sålehøyde. 

Mellomsålen er laget av noe Craft kaller Vaultfoam. Dette skal gi ekstra god energiretur og demping. Under foten oppleves det noe hardere enn Zoom-X-skummet i Nike Vaporfly Next. Dette gjør også at Craft-skoene ikke føles så ustabile i hælpartiet. Med disse skoene kan du trygt lande på hælene uten å være redd for å tråkke over.

Craft CTM Carbon Race Rebel vs Nike Vaporfly Next %
MED KARBON: Crafts supersko har en karbonplate rett ovenfor yttersålen.

Den store høydeforskjellen på 10 mm mellom skoens hælparti og tåparti gir et offensivt steg og er med på å skåne leggmuskulatur og akillessenen for noe belastning.

Karbonplaten går i hele skoens lengde og ligger under mellomsålen, rett innenfor yttersålen. Karbonplaten er delt i front, slik at stortåen kan bevege seg uavhengig av de andre tærne.

Skoen er veldig buet i sålen slik at du naturlig ruller fremover på foten gjennom steget.

Vekta er sammenlignbar med Nike Vaporfly Next% og New Balance FuelCell Rebel. Overdelen minner om den plastaktige nettingen på Vaporfly Next %. Plast-nettingen suger ikke til seg svette eller vann. Den er heller ikke elastisk. Som på den tyngre CTM Carbon-skoen er overdelen på Rebel Race romslig og pløsete. Du skal ha kraftige føtter for å fylle denne skoen. Skoene er også store i størrelsen. Vi måtte ned en halv størrelse i forhold til normalt.

Craft CTM Carbon Race Rebel vs Nike Vaporfly Next %
PLØSETE: Passformen på Craft-skoen kan forbedres. Overdelen er veldig romslig.

Med gjennomsnittlige føtter må vi stramme lissene hardt for å få skoene til å sitte optimalt. Dette gir skrukker og bulker over tærne og vristen. Pløsen er tynn, men lettere å få til og ligge flatt enn den på Nike Vaporfly Next%. 

Craft CTM Carbon Race Rebel vs Nike Vaporfly Next %
DUELL: Crafts supersko matcher ikke helt Nike Vaporfly Next % når det kommer til løpsøkonomi

Med lissene strammet sitter Craft-skoen likevel godt på foten. Selv om de store bulkene i overdelen ser rare ut, merkes de ikke under løping. Tærne kan bevege seg mye i den romslige tåboksen. Hælgrepet i skoen er godt, uten å klemme på akillessenen. Skoene er rundere i tuppen enn Vaporfly.

Med gode sokker får vi ingen vannblemmer på lange turer. Til tross for den romslige tåboksen opplever vi ikke å stange mot innsiden av skoen under løping. 

Effektivitetstest

Når vi veksler mellom å løpe intervalldragene med Nike Vaporfly Next og med Craft Rebel Race merker vi ganske tydelig at vi løper lettere med Nike-skoene. I fart rett over terskel går pulsen ned 2-3 slag i forhold til pulskurven forøvrig med Vaporfly Next% i stedet for Craft-skoene. Vi tester med å løpe 10 x 4 minutter. På de første fire dragene løper vi med Craft-skoene. På drag 5, 6 og 7 løper vi med Vaporfly Next%. Drag 8, 9 og 10 går igjen med Craft-skoene. Da ser vi etter økten en klar dupp i pulsen i forhold til kurven på dragene med Vaporfly Next%. Pausen mellom dragene er lik hele veien. 

Nike Vaporfly Next % mot Craft CTM Carbon Race Rebel
PULSKURVE: Med Craft CTM Carbon Race Rebel den første halvtimen og Nike Vaporfly Next % den andre.

På en annen økt løper vi 8x4 minutter i halvmaraton-fart. De fire første dragene løpes med Craft CTM Rebel Race, de fire siste med Vaporfly Next%. Da ser vi at pulsen stiger gradvis de fire første dragene, før den faller gradvis med omtrent samme fart i løpet av de fire siste dragene. 

Vi kan konkludere med at Craft Rebel Race ikke helt matcher Vaporfly Next%  helt når det kommer til løpsøkonomi.

Ute på veien er følelsen tilsvarende, men samtidig viser Craft-skoen her andre egenskaper vi kan sette pris på. Craft-skoen har noe mykere karbonplate i tillegg til at den føles litt flatere og mer innoverlent i frem- og mellomfoten enn Nike-skoene. Tærne kan bevege seg friere i Craft-skoene. Den delte karbonplaten gir stortåen ekstra bevegelighet i steget.

Craft CTM carbon Rebel Race takler også helt fint grusveier. Yttersålen er tynn, men solid. Den har godt nok grep til at vi ikke spinner på løs grus. Etter flere turer på grus og asfalt bærer ikke yttersålen særlig preg av slitasje. 

Craft CTM Carbon Race Rebel vs Nike Vaporfly Next %
YTTERSÅLE: Nike-skoen til venstre har tynnere og skjørere yttersåle enn Craftskoen til høyre.

Craft-skoen føles også bedre enn Vaporfly Next% i svinger. Vi er ikke like bekymret for å tråkke over hvis vi holder farten oppe rundt krappe svinger som med Vaporfly Next%.

Craft CTM Rebel Race er en sko som føles rask og lett på foten på både asfalt og grus. Karbonplaten og mellomsålen har ikke den samme sprettfølelsen som i Nikes supersko. Mellomsålen føles også noe hardere og dødere enn den på Vaporfly Next %.

Vi kjenner likevel at vi får et mer offensivt steg enn i New Balance-skoene uten karbonplate. Buen på sålen dytter oss frem. Vi kan også kjenne at karbonplaten skåner leggene for noe belastning. Etter en lang tur på asfalt og grus er vi mindre banka opp i leggen enn med flere andre sko. 

Konklusjon

Craft CTM carbon Rebel Race kan ikke matche Nike Vaporfly Next % på ren fart i et gateløp. De fleste aktive mosjonister vil kunne løpe noen titall sekunder fortere i Vaporfly Next % enn i Craft CTM carbon Rebel Race på en 10 km, halvmaraton eller maraton. 

Craft-skoen gir likevel noe bedret løpsøkonomi sammenlignet med de karbonfrie skoene New Balance Fuelcell Rebel. 

Går løpet på grusveier vil du oppleve at Craft-skoene både gir bedre grep og vil slites mindre enn Nike Vaporfly Next%. I løp på grus og i lett terreng, som Nordmarka Skogsmaraton, Bygdøymila og andre løp på variert underlag vil Craft-skoene gi deg noen av fordelene fra en karbonplate i form av fraspark og sparing av legg, uten at effekten er så målbar som med Vaporfly Next%. 

Craft CTM Rebel Race Kan gjøre deg noe raskere på grusløp enn tilsvarende lette sko uten karbonplate i skoene, men de matcher ikke Nike Vaporfly Next % i ren fart på asfalt.

VURDERING
Løpsfølelse
Demping
Grusvennlighet
Rekordpotensial
Totalinntrykk
PLUSS

Ganske lette

Delt karbonplate

God demping

Mye dropp gir offensivt steg

Tåler grusløping

Luftig og robust overdel

MINUS

Veldig vid og pløsete overdel

Føles hardere enn VaporFly Next% og FuelCell Rebel i mellomsålen

Ikke like raske som Vaporfly Next %

Store i størrelsen

Høy pris

Test av New Balance Fuel Cell Rebel V2

New Balance Fuel Cell Rebel V2 er myke sko med super demping og lav vekt. De har ikke karbonplate i sålen.

New Balance Fuel Cell Rebel V2
  • Størrelse testet: 44

  • Vekt: 220 gram per sko

  • Oppgitt sålehøyde: 26/20 mm

  • Dropp: 6 mm

  • Pris: 1600 kroner

  • Newbalance.com

skala
8/10

New Balance sine lettvektsko har moderne skum med god sprett og energiretur. De mangler karbonplaten mange er opptatt av. Fuel Cell Rebel V2 er en karbonfri treningsversjon av konkurranseskoen Fuel Cell RC. Sistnevnte har karbonplate. 

I testen mot Craft CTM Carbon Race Rebel og Nike Vaporfly Next% fungerer New Balance-skoene som referansemodell for å kunne sammenligne de to karbonskoene mot hverandre og mot en tilsvarende lett karbonfri sko. 

Fuel Cell Rebel v2 har en skikkelig myk såle. Vi føler at vi står med en myk gummipute under hver fot. 

Fra midten av foten og bakover mot hælen er sålen veldig myk. Samtidig føles ikke sålen som marshmallow. Vi kjenner tydelig at skummet gir sprett og energiretur, samtidig som det demper støt og slag. 

Skoen føles ikke veldig stabil under gåing. De som er vant til sko med mye støtte under fotbuen vil oppleve skoene som lite støttende. Under løping føles de likevel stabile nok. De er brede i forfoten og vi synker godt ned i skummet under hælen slik at vi ikke faller innover i ankelleddet i særlig grad. Mellomsålen er heller ikke like høy som den på Craft CTM Carbon Race Rebel og Nike Vaporfly Next%.

Yttersålen på skoene beskytter mellomsåleskummet ganske dårlig. Under løping på grus får vi noen ganger følelsen av at skoen griper litt tak i underlaget når småstein på veien synker inn i den myke sålen. 

Selv om Fuel Cell Rebel V2 er en veldig lett sko føles den komfortabel på lange turer på hardt underlag. Mellomsålen, som føles i overkant myk under gåing, kommer til sin rett på lange løpeturer. Den beskytter godt mot støt, samtidig som den gir en god følelse av sprett og spenst i frasparket. At skoen er myk også i lengderetning, ikke stiv som karbonsko, gir god komfort og kvikk løpsfølelse samt forutsigbart grep og fraspark. 

Effektivitetstest

På våre tredemølle-tester der vi har testet disse skoene opp mot både Vaporfly Next% og Craft CTM Rebel Race kan vi observere av pulsen går markant ned når vi bytter til Vaporfly på samme intensitet. Sammenlignet med Craft-skoene er forskjellen mindre tydelig, men et skobytte fra New Balance til Craft midtveis på en intervalløkt gjør at pulskurven flater ut og går ørlite grann ned etter bytte til Craft-skoene. 

Craft CTM Carbon Race Rebel vs Nike Vaporfly Next %
SVAK NEDGANG. Med skobytte fra New Balance til Craft midtveis ser vi en svak nedgang i puls.

Komfortmessig føler vi at beina føles friske og fine etter løping med de myke, karbonfrie skoene. 

Målingene tyder på at New Balance Fuel Cell Rebel v2 de er litt mindre effektive enn Craft-skoene, og markant mindre effektive enn Vaporfly Next%. New Balance har da også sine egne karbonsko som skal gi ytterligere effektivitet i steget. New Balance Fuel Cell Rebel V2 er likevel de skoene vi velger oftest for raske økter på mølla og lettbeinte økter langs veien. Komforten på foten er bedre enn med de andre skoene.

VURDERING
Løpsfølelse
Demping
Grusvennlighet
Pers-potensial
Totalinntrykk
PLUSS

 Myke

Lette

Suveren løpsfølelse

Luftig og elastisk overdel

Rund og bred i forfoten

Super demping

MINUS

Ustabile i hælpartiet

Tynn yttersåle slites fort på grus

Allerede abonnent?  Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,

Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Betal smartere med Klarna.

Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.

Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.