FAKTA

PRIS: 58 000 kroner 
VEKT: 13,8 kilo u/pedaler (slangeløst) 
NETT: yeticycles.com  

UTSTYR 
VANDRING F/B: 160 mm/140 mm 
RAMME: Yeti karbon Switch Infinity 
GAFFEL: Fox Performance 36 
BAKDEMPER: Fox Performance DPX2 
STYRE/STYREFREMSPRING: Race Face Respond 785 mm styre, Race Face Respond stem 
SETE/SETEPINNE: WTB Custom sete, Fox Transfer 150 mm senkepinne 
HJUL OG DEKK: DT Swiss M1900 Spline 29 m 30 mm felger, Maxxis Minnion DHF 2,5/ Maxxis Aggressor 2,3-dekk 
DRIVVERK: SRAM GX 1x12 med XO1-bakgir, Sram GX Eagle 30T krank 
BREMSER: Sram Guide  

«Switch Infinity-opphenget fungerer bedre enn noe annet. Fast som en rittsykkel under tråkking og smidig som endurosykkel utfor. Nesten magisk. » 

skala
8.9/10

Å kombinere rå tråkkegenskaper, lekenhet i lett terreng, klatregrep og mulighet til å høkke opp høye kanter med mykhet, presisjon, fryktløshet og bunnløshet i utforkjøringene er det produsentene jobber med når det kommer til stisykler. Legger du inn lav vekt og god holdbarhet i formelen også er du nærme det som må sies å være stisyklingens hellige gral. Punktet der alle gode egenskaper møtes.

Yeti, kultmerket fra Durango, bygde seg opp på 90-tallet som det mest racing-orienterte terrengsykkelmerket i bransjen. Uansett om det var rundbane eller utfor, Yeti skulle være best og sponse de beste syklistene. 

Den kompromissløse tilnærmingen ga dem mange fans - The Yeti Tribe lever fortsatt. Men økonomisk har Yeti gått opp og ned. De siste årene har Yeti-merket funnet tilbake til sitt gamle jeg igjen. De har flere sammenlagtseiere i Enduro World Series enn noe annet merke og leverer unike sykler til vanlige syklister med litt ekstra fyldige lommebøker. 

Da vi testet den første sykkelen med Yetis spesielle Switch Infinity-oppheng for noen år siden ble vi slått i bakken av hvor rått det fungerte. SBC 5,5 kombinerer Switch Infinity med store hjul. For en fest av en stisykkel det har blitt! Igjen ble vi overrasket over hvor råbra Switch Infinityopphenget fungerer. 

Yeti-sykkelen føles stram som en rittsykkel i klatringer og over småkupert terreng, men så fort det bikker nedover synker vi nedi sykkelen og føler vi sitter på all verdens demperreserver. Bakdemperen holder seg så godt oppe i vandringen at vi må venne oss til at den faktisk på magisk vis klarer overgangen fra klatring og jaging til steinete utforkjøringer helt sømløst. Når vi trår på pedalene føler vi at vi spenner fra mot en solid og stiv ramme. Når vi slipper oss løs utfor sluker bakdemperen alt av slag, samtidig som vi kjenner at hvert tråkk mellom slagene kommer til sin rett. 

Yeti SBC 5,5 er dyr og har ikke verdens mest imponerende utstyrspakke, men det den har er bra. Den har velfungerende gaffel fra Fox og tilhørende bakdemper, kraftige Maxxis-dekk og gode hjul fra DT-Swiss. Heller ikke geometrien er oppsiktsvekkende - verken superkorte kjedestag, megaslak styrevinkel eller spesielt lang front. Men magien i Switch Infinity-opphenget gjør at en på papiret middels pakke kommer ut i terrenget som en helt rå stimaskin. 

Vi lot oss forelske igjen, og gruer oss til å levere tilbake testsykkelen.  

YETI_MG_8716
RETT GJENNOM: Gjennomgående vaiere og slanger er blitt bransjestandard. Foto: Kristoffer Kippernes

RETT GJENNOM: Gjennomgående vaiere og slanger er blitt bransjestandard. Foto: Kristoffer Kippernes 

YETI_MG_8741
WHERE THE MAGIC HAPPENS: Hovedsvingpunktet glir opp og ned på to rør gjennom vandringen. Det gir supre egenskaper. Foto: Kristoffer Kippernes

WHERE THE MAGIC HAPPENS: Hovedsvingpunktet glir opp og ned på to rør gjennom vandringen. Det gir supre egenskaper. Foto: Kristoffer Kippernes

YETI_MG_8746
PASSE: Med stemmen i bunn følte vi ikke at Yetien ble for høy noe sted. Foto: Kristoffer Kippernes

PASSE: Med stemmen i bunn følte vi ikke at Yetien ble for høy noe sted. Foto: Kristoffer Kippernes

PLUSS
Switch Infinity er magisk bra Vanvittig effektivt tråkk Allsidig geometri Supre dekk
MINUS
Høy pris Ingen flaskeholder Litt lite popp i front
VURDERING
UTSTYR
TEKNISK UTFOR
RASK UTFOR
SMÅKUPERT
KLATRING
SYKKELGLEDE
FINISH
SNITT