FAKTA

PRIS: 56 000 kroner 
VEKT: 13,95 kilo u/pedaler 
NETT: Specialized.com 

UTSTYR 
VANDRING: F/B: 150 mm/140 mm 
RAMME: FACT 11m karbon GAFFEL: Rock SHox Pike RC DebonAir 51mm offset 
BAKDEMPER: RockShox Deluxe RT3 RX 
STYRE/STYREFREMSPRING: Specialized Trail 780 styre, Specialized Trail stem 
SETE/SETEPINNE: Body Geometry Phenom Comp, Command Post IRcc 160 mm senkepinne 
HJUL OG DEKK: Roval Traverse hookless carbon, 29mm indre bredde felger, Specialized Butcher GRID 2,6 fordekk, Purgatory GRID 2,6 bakdekk 
DRIVVERK: SRAM GX 1x12, Descender 170 mm/30t krank 
BREMSER: SRAM Guide R 200/180 mm 

«Nye Stumpjumper er på hjemmebane i småkupert terreng, men slår godt fra seg også i de tøffeste utforkjøringene.» 

skala
8.4/10

Specialized sin Stumpjumper-modell er en av sykkelbransjens aller lengstlevende modeller. Siden 1981 har Stumpjumper-modellen utgjort grunnfjellet i Specialized sin terrengsykkelkolleksjon. I begynnelsen som eneste terrengspesifikke modell, nå som en sentral modell som henter de beste egenskapene fra terrengsykkelsportens ytterpunkter. 

Stumpjumper er kompromisset i midten - ikke en lynrask rittsykkel, ikke en grov endurosykkel, men en bunnsolid stisykkel. Årets helt nye modell kommer med 140 mm vandring bak og 150 mm foran. For få år siden ville disse tallene kombinert med 29er-hjul plassert sykkelen blant de groveste på markedet. Nå havner Stumpjumper der den skal havne, midt i sjiktet av stisykler. 

Stumpjumper Expert Carbon har en lekker karbonramme med Specialized nye asymmetriske utforming, kalt Sidearm. Fargevalget er stilig og logoføringen subtil og selvsikker. Bakdemperen er flyttet litt til venstre, mens et kraftig karbonstag på høyre side binder over-og seterør sammen. Geometrien er som sykkelen forøvrig trygt forankret mellom de mest progressive og de mer konservative. Specialized er uansett nyskapende med sitt geniale SWAT-hull i rammen. Å sykle uten sekk på ryggen er avhengighetsskapende. Raus plass til 2,6-dekk i 29er-størrelse er også i forkant av bransjen forøvrig. 

I terrenget klarer Specialized Stumpjumper kunststykket å være veldig bra på alt. Den har tilnærmet ingen mangler på noen områder. Som ofte med Specialized er sykkelen ekstremt lett å venne seg til. Du føler deg hjemme fra første tråkk og går raskt i gang med stipartier du kanskje har kviet deg for tidligere. 

Landskap som stadig endrer seg er Stumpjumperens favoritterreng. Den er utrolig lettsyklet. Kun få tråkk skal til før du er oppe i marsjfart, klar til å hoppe og leke bortover stien. Opp tekniske klatringer er sykkelen aller best sittende på setet, eller med bakdemperen i midtstilling. 

Den ekstremt smidige bakdemperen er superfintfølende på små slag, noe som går litt utover spenntaket i klatringer opp steinrøyser i helt åpen stilling. Nedover kommer smidigheten til sin rett. Du sykler som på et teppe over steinene, men har likevel solid med reserver når de store slagene kommer eller du høkker fra en meter til flatmark. Stumpjumperen er lett å holde på bakhjulet ned drop, samtidig som du enkelt vekter fronten nok til å slenge deg rundt krappe svinger på myk skogbunn. 

Specialized har truffet blink med sin nye Stumpjumper. Den er ikke aller best på så mye, men blant de aller beste på alt. 

SPECIALIZED_MG_8790
MINIMAL: En liten kjedefører gir ekstra trygghet. Miniverktøyet på flaskeholderen er lett å like. Foto: Kristoffer Kippernes

MINIMAL: En liten kjedefører gir ekstra trygghet. Miniverktøyet på flaskeholderen er lett å like. Foto: Kristoffer Kippernes

SPECIALIZED_MG_8794
EKSTRA FIBER: Karbonhjul føles eksklusivt, men utgjør ikke den store forskjellen i praksis. Stumpjumperen var den eneste sykkelen vi punkterte på, tre ganger. Tubeless-kit følger med. Foto: Kristoffer Kippernes

EKSTRA FIBER: Karbonhjul føles eksklusivt, men utgjør ikke den store forskjellen i praksis. Stumpjumperen var den eneste sykkelen vi punkterte på, tre ganger. Tubeless-kit følger med. Foto: Kristoffer Kippernes 

SPECIALIZED_MG_8802
SIDEARM: Den asymmetriske rammen gir ekstra stivhet mellom bakdemperens to festepunkter.Foto: Kristoffer Kippernes

SIDEARM: Den asymmetriske rammen gir ekstra stivhet mellom bakdemperens to festepunkter.Foto: Kristoffer Kippernes

PLUSS
Lettsyklet og leken Flott finish med SWAT-kammer Supermyk på små slag Karbonhjul Gjenget kranklager
MINUS
Litt veikt bakdekk Ikke trinnløs senkepinne Litt høy i front
VURDERING
UTSTYR
TEKNISK UTFOR
RASK UTFOR
SMÅKUPERT
KLATRING
SYKKELGLEDE
FINISH
SNITT