FAKTA

PRIS: 51 990 kroner 
VEKT: 13,40 kilo u/pedaler 
NETT: Scott-world.com  

UTSTYR 
VANDRING F/B: 150 mm/150 mm 
RAMME: Genius karbon IMP Tec/HMF hovedramme GAFFEL: Fox Float 34 Performance Air Grip 3 
BAKDEMPER: FOX NUDE EVOL 3 modes: Lockout - Traction Control -Descend 
STYRE/STYREFREMSPRING: Syncros FL1.5 mini Riser Alloy 760 mm styre, Syncros FL1.5 Alloy stem 
SETE/SETEPINNE: Syncros XM2.0 sete, FOX Transfer Dropper senkepinne 150 mm i large 
HJUL OG DEKK: Syncros TR2.5 CL hjulsett med 30 mm felger, Maxxis Rekon 2.60 x 29 EXO / TR Tubeless ready F: 3C Maxx Terra / B: 3C Maxx Speed dekk 
DRIVVERK: SRAM GX 1x12, Sram X1 1000 Eagle 32t krank 
BREMSER: Shimano SLX  

«Scott har en litt annen tilnærming til den grove stisykkelen enn konkurrentene. Fastere og strammere plattform med styre-montert demperlås gjør Genius jagevennlig på stiene. »  

skala
7.6/10

Scott Genius har røtter som strekker seg helt tilbake til 2003. Det året vant Thomas Frischknecht VM-gull i den nye maratondisiplinen på hjemmebane i Lugano. Den krevende løypa gjorde at Frischknecht ba Scott om en grovere fulldemper enn de hadde produsert til rundbaneritt så langt. Modellen ble hetende Genius MC og var en langbeint versjon av rundbanesykkelen Genius RC. 

Siden da har Genius blitt en ren stisykkel og flere modeller har kommet og gått. Nåværende versjon ble lansert i fjor. Du kan velge om du vil bruke nyeste Genius med 29er-hjul eller med hjul og dekk i 27,5+. 

Vi har testet 29er-versjonen med 150 mm vandring foran og bak. Det er umiddelbart klart når vi setter fart på Scott Genius at den har sitt opphav i rittsykling. Den er kvikk og lettsyklet, men også ganske skarp og litt sart i følelsen. 34-gaffelen er noen hakk mer engstelig i møte med grove røyser enn gaflene på de andre syklene. 

Siden 2003 har Scott Genius hatt en unik bakdemper med muligheten til å både låse og strupe dempingen fra en bryter på styret. Twinlock-bryteren lar deg stramme opp bakdemperen til 110 mm vandring, eller du kan låse helt. Bryteren betjener også låsen på gaffelen mellom låst og åpen.Selv uten å bruke Twinlock-bryteren er Scott-sykkelens denne testens flatlands- og grusrakett. Også i tekniske motbakker kommer den lave vekten og den balanserte geometrien til sin rett. 

Scott Genius føles mer kompakt enn de andre syklene her. Vi føler veldig lite behov for å bruke Twinlock-bryteren og opplever mest at den er i veien for bryteren til senkepinnen. Vi trykker ofte feil og stiver av bakdemperen i situasjoner der vi ønsker å senke setet, eller motsatt. Sikkert en tilvenningssak, men vi savnet ingen tilsvarende bryter på de andre syklene. 

Under generell stisykling foretrekker vi nesten alltid å sykle med både gaffel og bakdemper helt åpne, så også på Scott Genius. I småkupert skogsterreng innbyr Scott Genius til stor fart. Den er mest på hjemmebane på lettsyklet sti med stor variasjon. Her føles den som en solid rittsykkel med ekstreme reserver, men den gir oss aldri den robuste og altslukende følelsen vi setter pris på med andre moderne stisykler. 

I dette selskapet føles Scott Genius 920 nesten som om den hører hjemme i en annen kategori stisykler, den for dem som er mest opptatt av å begrense eventuelle ulemper, snarere enn å nyte fordelene med lang dempervandring. 

SCOTT_MG_8913
RYDDIG: Scott har håndtert de ekstra vaierene til gaffel og bakdemper på en god måte. Foto: Kristoffer Kippernes

RYDDIG: Scott har håndtert de ekstra vaierene til gaffel og bakdemper på en god måte. Foto: Kristoffer Kippernes

SCOTT_MG_8918
EKSTRA SIKKERHET: Også Scott Genius kommer med en liten, men funksjonell kjedefører. Foto: Kristoffer Kippernes

EKSTRA SIKKERHET: Også Scott Genius kommer med en liten, men funksjonell kjedefører. Foto: Kristoffer Kippernes

SCOTT_MG_8928
OGSÅ TIL 27,5+: Ønsker du å bruke 27,5-hjul på Geniusen bør du snu den ovale hylsa i demperfestet. Foto: Kristoffer Kippernes

OGSÅ TIL 27,5+: Ønsker du å bruke 27,5-hjul på Geniusen bør du snu den ovale hylsa i demperfestet. Foto: Kristoffer Kippernes

PLUSS
Lav vekt Kvikk i lett terreng Fjernstyrt bakdemperjustering og gaffellås
MINUS
Føles litt stram og skjør Bryterne virker overflødig 34-gaffel mindre solid og presis
VURDERING
UTSTYR
TEKNISK UTFOR
RASK UTFOR
SMÅKUPERT
KLATRING
SYKKELGLEDE
FINISH
SNITT