FAKTA

PRIS: 41 000 kroner 
VEKT: 14,25 kilo u/pedaler 
NETT: no.intensecycles.com  

UTSTYR
VANDRING F/B: 160 mm/155 mm 
RAMME: Carbine karbon monocoque 
GAFFEL: Rock Shox Yari RC 29, Solo Air 
BAKDEMPER: Rock Shox Deluxe RT3 
STYRE/STYREFREMSPRING: Renthal Fatbar DH Lite 780 mm styre, Intense Recon stem 
SETE/SETEPINNE: WTB Silverado Race, Fox Transfer 31.6mm, 150 mm senkepinne 
HJUL OG DEKK: DT Swiss M1900 Spline 29 m 30 mm felger, Maxxis 29x2.30 Highroller II 60TPI EXO/TR dekk 
DRIVVERK: SRAM GX 1x12, Tru Vativ Descendant Eagle 175mm, 32T krank 
BREMSER: Shimano XT m8000 

«Intense har blitt en prisvinner med direktesalgsmodellen. Carbine føles lettere, kvikkere og mer sporty enn den lange vandringen tilsier.»

skala
7.7/10

Prestisjemerket Intense har ved å starte med direktesalg på nett fått kraftig reduserte priser. Det progressive merket fra California er kjent for å ha ledet utviklingen av utforsykler i mange år og satser nå fullt på fulldempede stisykler i karbon. 

Modellen Carbine er en grov stisykkel med store hjul. Vår testsykkel med Expert-nivå på utstyrslista er en de to billigste syklene i denne testen. Det hadde vi ikke trodd vi skulle si om en Intense-sykkel noen gang. 

Da Intense nå leverer direkte i eske, er det på sin plass å ta med at sykkelen krever enkel montering før du kan sette fart i skogen. En flott moment-nøkkel følger med i esken. Bra! 

I terrenget overrasker Intense Carbine oss. I småkupert terreng føles den lett, kvikk og veldig lettsyklet. Vi klatrer enkelt bratte kneiker og kjenner med en gang at dette er en sykkel vi kan sykle sti på hele dagen. 

Mengden vandring og tiltenkt bruksområde i betraktning så føles Carbine som en rask og manøvrerbar stisykkel. Det kjennes som om den har mindre vandring enn den har. Dette er bra under småkupert stisykling. 

JS-tuned-opphenget, oppkalt etter Intense-gründer Jeff Steber, er en oppdatert versjon av Intense sitt velprøvde VPP-oppheng med to korte ledd mellom front og bakramme. Det er følsomt på små slag og gir godt med grep i motbakkene. 

Nedover fortsetter følelsen av at sykkelen har litt mindre vandring enn det den har. Vi sliter litt med å få brukt all vandringen bak. 35% sig i bakdemperen må til for å bruke alt, men da bunner vi litt mer enn ønskelig. Finjustering er påkrevd. 

De gode tråkkegenskapene i slakt terreng gjør at vi sitter litt høyt i vandringen også når vi bomber brattere nedover. Den litt skarpe, skjøre følelsen utfor må gaffelen ta mye av skylda for, men ramma er ikke like bombesikker og presis som spesielt Evil, Rocky og Yeti. 

Rock Shox Yari-gaffelen er av en ganske annen kvalitet enn Pike og Fox 36. Vi opplever at gaffelen pakker seg i lengre utforkjøringer. 

Vi savner også noe grovere dekk for å få ut potensialet som ligger i Carbines vandringsmengde. 

Kunne Intense ha prioritert noe annerledes? Utstyrsnivået over Expert, som Intense kaller Pro gir både bedre gaffel, bakdemper og bredere dekk uten at den priser seg noe høyere enn flere av syklene i denne testen. Verdt å vurdere. 

INTENSE_MG_8843
PENT: Seteklemmen holder godt på setet og gir trygghet under justering med 5mm unbrakobolt. Foto: Kristoffer Kippernes

PENT: Seteklemmen holder godt på setet og gir trygghet under justering med 5mm unbrakobolt. Foto: Kristoffer Kippernes

INTENSE_MG_8847
MERKEVARE: Renthal-styret borger for solid kvalitet. Foto: Kristoffer Kippernes

MERKEVARE: Renthal-styret borger for solid kvalitet. Foto: Kristoffer Kippernes

INTENSE_MG_8855
VELPRØVD: XT-bremsene er gode. Holkene blant testens aller beste. Foto: Kristoffer Kippernes

VELPRØVD: XT-bremsene er gode. Holkene blant testens aller beste. Foto: Kristoffer Kippernes

PLUSS
Lettsyklet Kvikk Mye vandring God pris v/netthandel Solid momentnøkkel følger med i esken
MINUS
Noe montering må til Litt enkel gaffel Noe nervøs følelse i stort fart på store slag
VURDERING
UTSTYR
TEKNISK UTFOR
RASK UTFOR
SMÅKUPERT
KLATRING
SYKKELGLEDE
FINISH
SNITT